Ik volg de game al vanaf dag één, wat was die trailer op de E3 in 2013 vet! Drie jaar later, na verschillende malen uitgesteld te zijn, verschijnt-ie toch echt in maart. Vorige week kon ik de beta doen, waar ik verschrikkelijk benieuwd naar was. Nu, een week later, nu alles bezonken is, dringt het toch echt binnen: deze game heeft grote problemen.

Graphics, wapens en skills

Nee, aan de graphics ligt het niet. Hoewel deze, geheel volgens verwachting, wat gedowngraded zijn ziet de game er echt goed uit en zal het straks ook één van de best uitziende games op de console zijn. Downtown Manhattan is realistisch nagebouwd en de effecten van een desastreuze ramp zijn mooi in kaart gebracht. Ook is de UI op een mooie manier in de game verwerkt, prima voor elkaar dus!

Waar ik ook prima over te spreken ben is de mogelijkheid om je wapens aan te passen met goede of minder goede attachments waardoor je wapen bepaalde bonussen krijgt. Het is een uitdaging om niet alleen betere wapens te krijgen, maar ook betere attachments zodat je een mooie bonus op je wapen krijgt.

Misschien wel de vetste mechanic in de game is je home base. Je eigen home base op orde maken wordt misschien wel één van de drijfveren van de game. Het is gewoon gaaf om een chaotisch oud rommel-hok om te toveren naar een georganiseerde base of operations, vooral omdat het nieuwe skills oplevert.

the division header 2

The bad

Dan komt misschien wel het grootste zorgpunt van deze game, er is geen flikker te doen! Samen met een paar vrienden trok ik de beta-wereld in en na één missie en een paar zij-missies was het gewoon klaar, over en uit. Er staat nog maar één ding te doen en het antwoord weet iedereen al: Dark Zone! Hoewel de Dark Zone best vermakelijk is, is het natuurlijk geen antwoord op een falende PvE-modus.

Ubisoft zal wel wat moeten bieden voor gamers die minder van de PvP zijn, gamers die in Destiny bijvoorbeeld voor de strikes en raids gaan. The Division zal die doelgroep ook moeten bedienen, het nog een keer spelen van een missie op een hogere moeilijkheidsgraad is te kort door de bocht. Sowieso hoop ik op iets meer verhalende missies, wat we in de beta aangeraakt hebben stelt echt helemaal niks voor.

Kleine map?

The Division kreeg de afgelopen tijd nogal wat kritiek over de grootte van de map, want we kunnen in “slechts” een deel van Manhattan aan de gang, niet in Brooklyn wat op de E3-trailers juist te zien was. Wees gerust want dit Manhattan is bijna 1 op 1 nagemaakt en is dus niet bepaald klein te noemen. Maar dan nog gaat het niet om de grootte, het gaat erom wat je er mee doet (that’s what she said). Kijk maar naar Fallout 4, die ook geen grote wereld heeft, maar waar er om de 50 meter wel wat nieuws te doen is. Het Manhattan in The Division is even groot als de wereld van Fallout 4, maar is daarentegen wel ongelooflijk saai. Er gebeurt niet zoveel in de ontzettend op elkaar lijkende straten van centrum New York, met een beetje geluk kom je een groepje van 5 enemies tegen. Ook kun je maar in een handjevol gebouwen en is er in die gebouwen niet heel veel te vinden. Dat is in bijvoorbeeld Dying Light wel anders, waar je in alle huizen kunt en er overal ook wel wat interessants te vinden is.

Divisionmap

Geen classes

The Division wil geen traditionele shooter pretenderen te zijn, de maker geeft zelf aan dat het een RPG is. Het is mijn eerste RPG waar geen classes in zijn, er is geen specialisatie per persoon. Jammer, want het is een uitgelezen kans om de spelers samen te laten werken. Je kunt je goed voorstellen dat een gast die veel damage aankan en het gevecht met een shotgun aangaat goed samen kan werken met een sniper die afstand-skills heeft.

Epic gear

Iets wat we in elke MMO ook zien is dikke gear. Hoge level armor met uitsteeksels all over the place en gloeiende onderdelen. Tja, dat gaat in The Division natuurlijk ook niet werken. In de beta kwam ik verschillende stukken kleding – schoenen, broeken en jassen – tegen, eigenlijk alle soorten wel. Dat betekent dus dat je niet de show-off kunt uithangen met epic gear, dat je kunt laten zien hoe overbodig veel uur je in de game hebt gestoken. En laten we eerlijk zijn, dat willen we natuurlijk wel.

Moet-oprichter-Greenfield-bloeden-voor-Telfort-deal1_crop700x350[1]

Wie had dat gedacht… van meest populaire game van 2013, naar een beta met 15 uur afzien

Die Telfort-dude had het zo kunnen inspreken. Nou ja, ik wil niet zeggen dat de game echt slecht is, maar het is wel een flinke domper. Waar ik de game een half jaar geleden nog blind zou kopen, begin ik na het spelen van de beta toch flink te twijfelen of ik ‘em wel ga halen, er is nog weinig aantrekkingskracht over. Ben ik de enige die er zo in sta?

Abonneer
Abonneren op
3 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments
Roberto de Maree
Roberto de Maree
6 jaren geleden

is die game echt zo saai

Roberto de Maree
Roberto de Maree
6 jaren geleden

had op YouTube al wat gezien van the RadBrad en zag eigenlijk al dat het niks voorstelde dus

Martin
6 jaren geleden

Ik heb hem niet kunnen spelen. Ik hoor eigenlijk alleen maar positieve geluiden.