Waar ik eerder net achter het net viste voor een hands-on met Prey, kreeg ik afgelopen woensdag een herkansing. Dus vol goede moed reisde ik naar Eindhoven om op het kantoor van Bethesda lekker vier uur aan de slag te gaan met Prey.

Terwijl ik onderweg ben met de trein vanaf station Heerenveen dringt het eindelijk tot me door. Ik ben onderweg om een, nog uit te komen, game te spelen bij een uitgever op locatie. Ik zit nu ook in dat wereldje! Mijn eerste tripje voor XboxNederland. Snel check ik nog even hoe het ook alweer zat met de eerste Prey, om maar zo goed mogelijk voorbereid aan te komen.

Eenmaal aangekomen bij het kantoor van Bethesda bel ik aan, geef door dat ik een hands-on heb met Prey namens XboxNederland en voila, ik ben binnen. Snel maak ik nog even een selfie voor het bord met het logo van Bethesda voordat ik daadwerkelijk binnen stap. Hier wordt ik meteen geconfronteerd met posters van allerlei verschillende games en een levensgrote statue van Corvo uit Dishonored. Ja hoor, it’s real.

Introductie demo

Ik parkeer mezelf achter een beeldscherm waar net de eerste demo van Prey voor me is opgestart. Dit deel van de demo is ook het eerste deel van de game dus lekker om er meteen een beetje in te komen.

Je wordt wakker in je appartement waar je een telefoontje krijgt van je broer om naar het ruimtestation Talos I te komen. Vol goede moed trek je je ruimtepak aan en verlaat je het appartement. Met de lift ga je naar het dak waar een helikopter je op staat te wachten om je naar een ander gebouw te brengen. Tijdens het ritje kun je lekker even om je heen kijken en genieten van het uitzicht op de baai waar je overheen vliegt. Het ziet er allemaal prima uit.

Wanneer je op je eindbestemming bent aangekomen, stap je nogmaals in een lift en als je er weer uit stapt staat je broer op je te wachten. Die loodst je een ruimte binnen waar je een paar tests moet doen. Spring over een tafel, ruim voorwerpen op enzovoort. Bij de laatste test krijg je nog een paar morele vraagstukken en dan… gaat alles mis. De dokter die de test uitvoert wordt vermoord en jijzelf gaat knock-out. Het beeld wordt zwart en de hele dag begint opnieuw. Ik wil hier verder niet meer spoilen maar wat er verder gebeurde zorgde best een paar keer voor een what the fuck momentje bij mij.

Gameplay

Wanneer je Dishonored hebt gespeeld, zul je weinig moeite hebben met Prey. De game wordt dan ook gemaakt door Arkane Studios, de studio achter Dishonored. Alles voelt lekker vertrouwd, de controls doen wat je verwacht en zelfs het grafische stijltje doet heel erg denken aan Dishonored. Ook moest ik qua sfeer heel erg aan Bioshock denken toen ik eenmaal in Talos I rondliep.

De nieuwe Prey is geen shooter. Je hebt weliswaar een aantal guns tot je beschikking en je zult ook af en toe echt wel een paar Typhon en Mimics (de evil aliens) af moeten knallen, maar een shooter is het echt niet. Denk aan bijvoorbeeld Bioshock of Fallout.

Net als bij Bioshock kun je jezelf sterker maken en verschillende krachten geven. Dit doe je met Neuromods. Deze handige dingetjes geven je meer health, stamina of, later in de game, alien krachten.

Soms kom je een gebied tegen waar je niet in kunt komen, maar na een paar handige upgrades wel. Je zult dus ook een hoop backtracken, op zoek naar geheimen of informatie. Met de juist Neuromods kun je computers en turrets hacken en hiermee weer bijvoorbeeld schema’s voor nieuwe wapens vinden.

Verder kun je werkelijk alles wat er te vinden is in Talos I meenemen. Denk aan koffiekopjes, bananenschillen, weerstanden, oud ijzer en meer van dat. “Troep” zou je denken, maar je kunt alles recyclen voor grondstoffen. Die grondstoffen kun je weer gebruiken voor je 3D printer waarmee je bijvoorbeeld nieuwe wapens kunt printen. Dus ook voor degenen onder ons die lijden aan verzamelwoede, je kunt weer helemaal los.

Nieuwe demo

Na een dik uur waarin ik alles wat los en vastzat onderzocht heb, kwam ik aan het einde van de eerste demo. Uiteraard was het toen tijd voor het tweede deel. Ik zat nu een aantal uur verder in de game. Ik had dus wat meer powers vrijgespeeld en ik kwam ook meer Typhon tegen om tegen te vechten. Helaas voor mij zat ik op een bepaald moment even vast in de demo. Ik had een Psychoscope nodig om verder te komen, maar ik kon het kreng niet vinden.

De Psychoscope is een soort scanner waarmee je levende Typhon kunt scannen om hun zwakheden bloot te leggen. Wat nog veel mooier is, je kunt ook hun vaardigheden scannen om die uiteindelijk zelf te kunnen gebruiken. Dit levert in potentie een hoop toffe skills op. Zo kan een Mimic bijvoorbeeld zichzelf transformeren in een gebruiksvoorwerp, zoals een stoel. Ideaal om jezelf te verstoppen.

Eerste indruk

Prey heeft helemaal niks meer te maken met zijn voorganger uit 2006. Geen shooter, niet meer over muren lopen en geen portals meer. De enige overeenkomst is eigenlijk de naam en het feit dat je in beide games met een grote moersleutel als wapen begint. De game leent duidelijk elementen uit Dishonored en Bioshock maar plakt er wel zijn eigen gezicht op. Ik blijf het jammer vinden dat er niet wat meer van zijn uitstekende voorganger in zit maar het is niet anders.

Prey speelt lekker weg. De controls zijn soepel, de graphics en het geluid prima en na de sterke intro wil ik de rest van het verhaal uitspelen. Hier en daar moet er nog wat aan het geluid gedaan worden. Dialogen die ineens beginnen te ruisen, of combat muziek die net wat te lang blijft hangen, maar al met al heb ik wel zin om de rest te spelen.

 

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties