Na de E3 van 2013 had ik super veel vertrouwen in The Elder Scrolls: Online. Ik zat vroeg in de beta, heb één van de 10.000 Hero’s Guides aangeschaft en heb voor de launch ook nog maar eens de Collectors Edition gekozen. Achteraf zullen jullie me wel een idioot vinden, de game kon de verwachtingen namelijk niet waar maken. Na een paar maanden ben ik dan ook gestopt met spelen. Aan die pauze komt over een paar maanden waarschijnlijk een eind, de game komt in juni namelijk naar de Xbox One!  

Tekortkomingen

Zoals ik al zei kon ESO de hoge verwachtingen vorig jaar niet waar maken. Het grote PvP gebied, Cyrodil, was één grote chaos en niet goed uitgewerkt. Daarbij kwam ook nog eens dat de dungeons eigenlijk geen replay-value hadden. Één van de grootste oorzaken was hierin het lootsysteem. Natuurlijk is het gaaf om met andere personen dungeons te doorlopen maar op het moment dat je als speler geen vette loot van bazen krijgt, raak je de drang kwijt om de dungeons opnieuw te doorlopen.

Tamriel is een prachtig continent met allerlei volkeren, steden, godsdiensten die bij elkaar misschien wel de grootste en de meest rijke lore in de geschiedenis van gaming vertegenwoordigen. Wanneer je je een beetje in de lore verdiept, zie of hoor je al heel snel gebeurtenissen of personen terug tijdens het beleven van The Elder Scrolls: Online. Als je echt van lore houdt en nog niet zo in de wereld van Nirn thuis bent raad ik je het Shoddycast-kanaal op youtube aan. Deze gasten vertellen je alles over de belangrijkste personen, goden, demonen en volkeren die The Elder Scrolls-games te bieden hebben.

eso2

Het laatste punt waar ESO naar mijn mening in teleurstelde had ook wel een beetje met de lore te maken. De lore vormt de culturen en daarmee ook het universum van The Elder Scolls. Mijn probleem was alleen dat dit door de MMO-gameplay niet tot zijn recht kwam. Vaak was het namelijk zo dat er 20 gasten om een baas heen stonden de springen die de baas dan ook nog eens in drie slagen dood maakten. Als je geluk had dan had jij ook schade aan de NPC gedaan en kon je zijn nutteloze loot oppakken en verder gaan met je quest. Wanneer je pech had ging de NPC zo snel dood dat je te langzaam was om hem te raken en moest je wachten tot de NPC opnieuw zou respawnen. Wat de frustratie dan nog groter maakte was wanneer de lijken van de dode NPC’s niet vervaagden maar 20 minuten bleven liggen. Je kunt je wel voorstellen dat dit resulteerde in een berg lijken van dezelfde NPC. Als je dit maar vaak genoeg ziet word je uiteindelijk wel uit je epische spelervaring getrokken. De onrealistische gezichtsanimaties hielpen hier ook niet echt bij.

Tamriel Unlimited

Het lijkt nu allemaal heel negatief en tot nu toe ben ik dat ook geweest. Ik ben niet de enige speler die is gestopt met het spelen van ESO. Er zijn zelfs zoveel mensen gestopt dat Bethesda het de maandelijkse fee van 12,99 heeft afgeschaft. De nieuwe versie van ESO, die op de console verschijnt, gaat “Tamriel Unlimited” heten. Een paar weken geleden kwam deze trailer uit:

Zoals je in de bovenstaande trailer ziet, is er met veel van mijn kritiekpunten iets gedaan. Natuurlijk moeten we 9 juni nog maar gaan zien of er wel genoeg is verbeterd en de servers het datageweld aan gaan kunnen. Wat in ieder geval wel fijn is, is dat Zenimax weet wat de pijnpunten bij de launch van de PC-versie waren en zij dit ook onderkennen. Wat ik ook een heel leuk element in de trailer vind, is dat de armor-stukken die je craft zo kleurrijk zijn. Het craft-systeem van ESO was al heel groot en divers maar is nu nog uitgebreider gemaakt omdat je het waarschijnlijk kan gaan customizen. Goeie zet Zenimax!

Wat je ook ziet is dat er een hele grote focus op de dungeons wordt gelegd. Zoals je ziet zijn er meer trials. De Craglorn adventure-zone zit bij de console-versie inbegrepen en ook nog survival events. Er is, in tegenstelling tot vorig jaar, dus wel genoeg te doen op het continent Tamriel. Als je door al deze PvE-content heen hebt gespeeld, kun je natuurlijk altijd nog naar het verbeterde Cyrodil gaan voor PvP-actie. Voor de mensen die niet weten hoe dit in zijn werk gaat zal ik dit even toelichten: Wanneer je je voor Cyrodil aanmeldt, moet je je eigenlijk inschrijven. Je schrijft je in voor een campaign wat tussen de 10 en 14 dagen gaat duren. Het doel van een campaign is zoveel mogelijk grondgebied onder de controle van jouw facties te brengen. De map is verdeeld in kastelen en forten die je als factie kunt veroveren. Aan het eind van de campaign wordt er gekeken naar wie het meeste grondgebied heeft en worden er rewards uitgedeeld. Je zou het simpel gezegd als een League of Legends potje kunnen zien die in plaats van 40 minuten, 2 weken duurt. Wanneer je in een guild zit en een beetje leuk meedoet, kan dit dus tot epische veldslagen leiden. Hopelijk kan Zenimax dit soort momenten nu met Tamriel Unlimited wel creëren. Zoals ik net al aangaf was het tot vorig jaar nog veel te chaotisch.

eso

Deze game heeft, na het eerste kwakkelende jaar, toch nog zoveel potentie in zich en het zou jammer zijn als de console-versie geen eerlijke kans zou krijgen. Als ESO niet zo op je radar heeft gestaan, heb je misschien toch opgepikt dat de controles voor de consoles gemaakt zijn. Normaal gesproken zijn MMO’s niet zo console vriendelijk omdat je tientallen abillities moet kunnen activeren. Met ESO is dit dus niet het geval. De gameplay is zo ontworpen dat je dit goed met een controller kan spelen, bijna hetzelfde al bij Skyrim dus. Laat je er niet van weerhouden om deze game een kans te geven, misschien is dit juist de vernieuwing waar de console zo op heeft zitten wachten. Geef Zenimax de kans om je te laten zien hoe rijk de wereld van Tamriel kan zijn!

Voor de echte geeks

Voor de mensen die ESO al op de PC hebben gespeeld, kan je het PC account voor maar 15 euro upgraden, zodat je ook op de Xbox One kunnen gaan spelen. In mijn ogen moet iedereen dit gewoon doen. Zenimax heeft mij overgehaald om ze nog een kans te geven en voor 15 euro wil ik het er best op wagen. Voor de echte die-hards die ook geïnteresseerd zijn in sommige nummers van de soundtrack van de game zijn hier mijn twee favoriete nummers. Enjoy!

The Elder Scrolls: Online komt 9 juni uit op de Xbox One.

Wat gaan jullie kiezen, jongens en meisjes? Ebonheart Pact, Daggerfall Covenant of de Aldmeri Dominion? Zelf ga ik voor de High Elves van de Aldmeri Dominion. Als jullie ook een beetje in de hoek van de elven zitten, kunnen we ter zijner tijd misschien wel de XboxNederland-Guild van de Aldmeri Dominion oprichten. Dan trekken we samen ten strijde voor het keizerschap van Tamriel. FOR THE QUEEN!

Abonneer
Abonneren op
3 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Rene Katerberg
8 jaren geleden

Waarom elfjes… Beetje gay ;P

Dante Plate
8 jaren geleden
Antwoord aan  Rene Katerberg

High Elves zijn vet omdat zij in alles het eerste waren. Daarbij is de cultuur van de High Elves ook het meest ontwikkeld. Dit weten ze van zichzelf en zijn daarom ook heel arrogant. Wat wil je nog meer?! 🙂

Martin Katerberg
Martin Katerberg
8 jaren geleden

Ja, mee eens. Ik zou toch echt iets bruter kiezen 😀