Wat was het weer een jaar met veel hoogtepunten. Voor het eerst naar Gamescom toe en als klap op de vuurpijl nog even naar Brussel om daar mijn persoonlijke grote helden van Riot te ontmoeten. Als we het over games hebben, heb ik ook helemaal niet te klagen. Eindelijk kwam Assassin’s Creed weer een beetje terug na de toch wel teleurstellende afgelopen jaren en was het voor de RPG-fan ook een jaar om niet te vergeten. Natuurlijk zijn er dan ook een paar zure appels die de pret proberen te drukken…

Laat ik dit artikel beginnen met een paar honorouble mentions. Ik haalde net al een keer het RPG-genre aan. Het afgelopen jaar heb ik een aantal keer georakeld over werelden, lore en hoe belangrijk die voor mij zijn om een goeie game te maken. Ik weet dat Fallout 4 en The Witcher 3 qua prestatie de beste games voor mij zijn die dit jaar zijn uitgekomen. Maarja, dan komt er examen, een nieuwe studie, veel te veel vakanties in het buitenland en nog een sociaal leven om de hoek kijken waardoor een RPG van minimaal honderd uur erg lastig gaat worden. Daarom heb ik in mijn Top 3 de drie games gezet die ik dit jaar het meeste heb gespeeld.2912955-acsyndicate_upt2015_20150729_v2

#3: Assassin’s Creed: Syndicate

De serie die eindelijk weer een beetje zijn weg heeft teruggevonden: Assassin’s Creed! Met Syndicate heeft Ubisoft gelukkig weer een beetje het Desmond-verhaal aangepakt en zijn ze niet bang om epische scènes met Shaun en Rebecca te tonen. Het mooiste zou natuurlijk zijn als we volgend jaar weer in het heden kunnen rondlopen en spelen maar het idee is in ieder geval goed. Hopelijk durft Ubisoft het nou eindelijk eens aan om volgend jaar de overstap naar Azië te maken en daar eens een hele andere kant van de Assassijnen-cultuur te laten zien. Heeft iemand trouwens al bedacht wat Abstergo nog meer met “The Shroud of Eden” kan doen? Misschien kunnen ze met een paar verbeteringen de doden weer tot leven wekken. Welk lichaam is op dit moment in het bezit van Abstergo? Jazeker, die van Desmond Miles! Misschien ga ik veel te ver met deze theorie maar hopen mag altijd. Ik heb nu al zin in 31 Oktober 2016!

#2: Halo 5: Guardians

Ik had nooit gedacht zoveel tijd in Halo te gaan steken. Mijn neef, die jullie dit jaar in het interview met Quickshot voorbij zagen komen, speelt al sinds de Xbox 360 Halo. Aangezien ik voor de Xbox One bij de Japanse Darkside verkeerde (PS3), ben ik nooit met Halo in aanraking gekomen. Hij heeft mij toen aangeraden om samen met hem Halo 5 te kopen en kijken of het wat voor mij zou zijn. Intussen ben ik level 40 en gaat de meeste tijd op mijn Xbox in Halo zitten. Een game waarin je alleen maar headshots moet maken en wat ook zeer tactisch is spreekt mij heel erg aan. Intussen verkeer ik nu in de Platinum regionen en kan ik al aardig een potje met mijn neef, die in Diamond zit, meespelen. Deze maand is de map-editor, Forge, er ook bij gekomen. Ik heb gehoord dat je daar van alles kan maken: Race-maps, sumoworstelen of gewoon zelf spacebattles uit de oude Star Wars Battlefront 2 maken,  het is in principe allemaal mogelijk. Zelf ben ik samen met Max (mijn neef) bezig om een mooie Arena-map te maken, als we klaar zijn en jullie spelen nog Halo nodig ik jullie uit om hem eens te komen checken. Halo heeft mij echt een andere kant van het shooter-genre laten zien.

BITS_HALO52

#1: Rocket League

Afgelopen jaar heb ik het al ontelbaar keren aangehaald maar de game die iedereen moet spelen is Rocket League. Shame on Phil Spencer dat dit geen Xbox-timed-exclusive is geworden want deze game is een piece of art. De game ziet er op de eerste plaats ongelofelijk mooi uit. Ten tweede is de game op mechanic-gebied briljant gemaakt. Natuurlijk is het concept van voetballen met auto’s niet iets heel nieuws maar Rocket League is hét voorbeeld van een game die niet beter gedaan kon worden. Menig AAA-developer mag van mij een weekend bij Psyonix logeren om te bekijken hoe je een game moet polishen. Als één game om skill draait is het deze. Wanneer de game begin volgend jaar naar de Xbox One komt zal je dit gaan merken. Wanneer je namelijk met je autootje springt kan je 360 graden draaien, door de lucht heen vliegen en als je een beetje goed richt kan je je tegenstander opblazen. Wanneer je begrijpt hoe complex de controls zijn en ziet dat mensen daadwerkelijk door de lucht naar elkaar kunnen passen en mooie omhalen kunnen maken is je mind blown.

20150211_rocketleague_01

De community van Rocket League is er ook niet zomaar een. Nog steeds wordt de piek van online spelers 85.000 per dag bereikt en worden er nog iedere maand ESL toernooien georganiseerd die ook goed op Twitch bekeken worden. Laatst kwam nog het bericht dat Rocket League $50.000.000 had gegenereerd. Zoveel geld als Indie-game is natuurlijk ongekend. Als je dit leest nodig ik je echt uit in 2016 samen met mij Rocket League te gaan spelen. Voeg mij toe op DocterDante en ik laat je zien waarom de game zo geweldig is!

Waar hoogtepunten zijn moeten er ook dieptepunten zijn. Al was 2015 persoonlijk een topjaar in de gaming zijn er natuurlijk ook die titels die je doen teleurstellen. Ik laat je niet langer in spanning, hier zijn mijn 3 Flops van 2015!

#3: FIFA 16

Sinds FIFA 2007 ben ik van de partij. Bijna 10 jaar lang speel ik geregeld met mijn vader, wat vrienden of gewoon online een lekker potje voetbal. Voor mij was FIFA 2014 het beste deel uit de serie. Natuurlijk kan er niet een oneindige stijgende lijn bij een serie zitten maar oi oi oi, wat heeft EA er bij 2016 een zooitje van gemaakt. Ik weet niet wat het is maar de game is voor mij niet meer leuk om te spelen. Ik waardeer dat de developers het realisme steeds meer willen opzoeken, maar de realiteit is niet altijd even leuk en zeker niet makkelijk. Voor mij was FIFA altijd een game die je zo kon oppakken en gewoon even tegen je vrienden kon spelen. Door steeds meer dat realisme in de game te pushen is de fun van vroeger er gewoon uit. Misschien stop ik te weinig tijd in de game maar voor mij is de drempel dit jaar te hoog geworden om die game echt te willen masteren. Als EA dezelfde lijn doortrekt vrees ik dat andere mensen de komende jaren toch weer naar PES gaan overstappen…

fifa_16_rmannounce_carvajal_wm-7

#2: The Elder Scrolls: Online

Het enige positieve aan ESO dit jaar was dat ik de Imperial Edition al voor de PC in 2014 had gekocht. Hierdoor hoefde ik de game niet meer voor Xbox te kopen en kon ik mijn account overzetten. Man man man, wat was ik boos geworden als ik geld voor deze game had neergelegd zeg. Op PC vond ik de game nog behapbaar, ik had een paar leuke characters opgebouwd maar de game begon een beetje te vervelen. Bij de release voor Xbox begon ik weer met goeie moed aan dit ambitieuze project. Al na een kwartier had ik door dat dit hem gewoon simpelweg niet ging worden. De gevechten waren inspiratieloos, de game zag er niet uit en de gameplay was heel eentonig. Kortom, ik wist weer waarom ik een half jaar daarvoor met de PC-versie gestopt. Er zat zoveel potentie in deze MMO maar door te veel naar WoW te kijken is ZeniMax in de beroemde valkuilen voor MMO-ontwikkelaars getrapt. Jammer, laten we maar hopen dat we snel een Elder Scrolls 6 krijgen zodat we eens de échte opvolger van Skyrim kunnen aanschouwen!

the_elder_scrolls_online_24

#1: Star Wars Battlefront

Je hebt teleurstellingen, maar je hebt ook aanslagen. Dat laatste mag wel over Star Wars Battlefront worden gezegd. Ik vind Star Wars Battlefront een aanslag op de Star Wars- en Battlefront franchise. Zo, dat is eruit. Ik heb dit jaar al heel veel gezegd over de nieuwe Battlefront. De game paste niet in de lore van Star Wars, qua game-design was de game een lachertje (diepgang) en daarnaast zijn er iconische aspecten uit de voorgaande games uitgelaten. Ik vind het schandalig dat de heilige Battlefront/Conquest-serie wordt gepakt als verwachtingspatroon. Mensen die namelijk niet overtuigd waren door alleen de Star Wars-hype werden op gameplay-gebied naar binnen gelokt door de nieuwe Battlefront met de oude versies te vergelijken. Natuurlijk begrijp ik dat DICE met een film en een deadline te maken heeft maar jongens kom op. De slogan is toch altijd “By gamers, for gamers”? De developers wisten al een half jaar dat Battlefront ging teleurstellen. Ik hoop echt dat mensen die de game gekocht hebben blij zijn met Battlefront. Gelukkig heb ik na de beta eerst even een maandje EA-acces genomen en de game voor een paar uur gespeeld. Ik kwam er toen al achter dat de game voor mij niet minder dan 10 euro waard zou zijn. Ik hoop dat EA in 2017 met een nieuwe en completere uitvoering komt, zodat de beste game voor mij ooit gemaakt een waardige naamgenoot krijgt: Star Wars Battlefront 2.

BITS_BATTLEFRONT

Abonneer
Abonneren op
1 Reactie
Inline Feedbacks
View all comments
Maurits Clear
Maurits Clear
6 jaren geleden

Ben het qua Star Wars volledig met je eens. Volgende keer beter zeg maar…