Binnen de redactie sta ik bekend als pixelneuker. Ik kan genieten van een game die op het glorieuze 4K draait, maar framerate is net zo belangrijk. De wereld waar we nu in leven kan echt niet meer, 30 fps is de standaard op de consoles, maar ik erger me er dood aan.

Nog onvergeeflijker vind ik de games die zelfs de standaard van 30 frames per seconde niet kunnen halen! Marvel’s Avengers bijvoorbeeld is op momenten niet van een PowerPoint-presentatie te onderscheiden. En ik weet het, de Xbox One trekt het simpelweg niet meer, hoog tijd voor next-gen.

Ik kan me voorstellen dat mensen om me heen zullen denken dat ik blij wordt van de aankondiging van 120 fps. Phil Spencer, Aaron Greenberg en Major Nelson vertellen met trots dat 120 fps werkelijkheid wordt op de volgende generatie Xbox-en. 120 fps is inmiddels verheven tot marketingterm en buzzword. Zelfs de Series S moet er aan geloven, 120 fps wordt je door je strot gedrukt. Fantastisch dat het kan, maar ik wordt daar niet blij van! Sterker nog, ik wil het niet en ik had het liever helemaal niet gezien! Waarom niet? Ik heb er goede redenen voor.

Je scherm kan het toch niet aan

Een belangrijke reden is dat 9 van de 10 apparaten het helemaal niet ondersteunen. En ik denk dat ik met dat getal nog behoorlijk optimistisch ben, je hebt namelijk minstens een 120 Herz paneel nodig om gebruik te kunnen maken van 120 fps. 120 Herz op tv’s zijn echter een uitzondering. Dat komt omdat het totaal niet nodig is, niet nodig om tv te kijken, niet nodig voor films, niet nodig voor Netflix en tot op heden niet nodig voor consoles. Voor de beeldvorming, ik selecteer op de Tweakers vergelijker gewone 4K tv’s met HDR, iets wat de gewone man geadviseerd krijgt bij de Mediamarkt. Ik krijg dan een lijst van 450 tv’s waar de eerste pagina prijzen laat zien van 300 tot 550 euro, niet gek. Vervolgens selecteer ik tv’s met een 120Hz paneel, waarop ik een lijst krijg van 96 tv’s waarbij de eerste pagina varieert van 700 tot 5000 euro. Het komt er op neer dat de gemiddelde burger geen tv in huis heeft die geschikt is voor 120 fps.

120 fps voegt niks toe!

“Maar dat de techniek er nog niet is wil niet zeggen dat het niks toevoegt” hoor ik je denken. Klopt! Daar is mijn volgende argument voor: 120 fps voegt niks toe. Niet dat het niet merkbaar is, want het verschil tussen 60 en 120 fps is merkbaar met de juiste ervaring en de juiste verfijnde zintuigen. Maar voor gamers die hun spellen tot op heden altijd nog op de console spelen is de standaard van 30 naar 60 fps de enige juiste vooruitgang. 120 fps voegt daar bovenop te weinig aan nieuwe ervaring toe, mocht je het überhaupt al merken. Laat Microsoft (en Sony) eerst maar eens alle ontwikkelaars zo ver krijgen dat ze 60 fps onder de knie krijgen, voordat ze over 120 fps gaan roeptoeteren.

Let trouwens op, ik zeg niet dat 120 fps geen voordeel biedt tegenover 60 fps. E-sporters laten dit namelijk wel degelijk zien, maar ik claim dat het voor consoles geen fluit uitmaakt. E-sporters en puristen die het laatste minuscule voordeeltje uit 120 fps weten te wringen zijn al lang niet op een console te vinden. Diezelfde mensen zweren namelijk bij toetsenbord en muis. En ik geef ze groot gelijk, want wil je de beste zijn, dan pak je een hoge DPI bedrade muis en mechanische toetsenbord (met van die lampjes uiteraard), dan win je met twee vingers in de neus van de console-gamer die het met een controller moet doen.

Het argument voor multiplayer shooters op de console is nog altijd dat iedereen dezelfde handicap heeft, iedereen moet het met een controller doen. Datzelfde argument geldt ook voor de framerate, waarbij 60 fps dan een prima gemene deler is. 30 fps is te traag, 60 fps is prima, 120 fps is overkill.

Zonde van de power!

“Maar Jeffrey, als je dan zo’n bloedhekel aan 120 fps hebt, dan gebruik je dat toch lekker niet! Het hoeft niet…” Inderdaad, maar het probleem wat ik heb is dat het ten koste gaat van de grafische kracht. Wil je 120 fps, dan lever je in op resolutie of grafische features. Want dat een console twee keer zoveel beelden per seconde moet afleveren, betekent grofweg dat de console het twee keer zo zwaar heeft. Diezelfde power kan beter in grafische praal, hogere resoluties, betere physics en meer on-screen NPC’s worden gestopt.

Een lichtpuntje is dat, net zoals met de Xbox One X, het hoogstwaarschijnlijk verschillende modi worden. Dat we dus een modus hebben die gericht is op goede graphics en een performance-modus waarbij je dus 120 fps krijgt. Maar ik heb liever dat hier gewoon helemaal geen moeite in wordt gestoken door het ontwikkelteam want ook dat gaat ten kostte van andere zaken tijdens de ontwikkeling. Ik kan nu namelijk al voorspellen dat het als marketing-gimmick wordt gebruikt, maar dat helemaal niemand het gaat gebruiken. Niemand!

Ik ben ook benieuwd hoe jij over dit topic denkt, laat het achter in de comments of op social media. En o, de volgende column is ook al bekend: “8K is bullshit!” 😉

Abonneer
Abonneren op
3 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
roko
3 jaren geleden

Ik ben het er wel mee eens. Ik zie liever een 60fps game in 4K met alle next-gen toeters en bellen dan een 120FPS game die op allerhande grafische vlakken moet inboeten om die 120FPS te halen. Al heb je TV of monitor die het aankan, dan zal een Series X of PS5 het gewoonweg niet kunnen bolwerken, niet op een capped 120FPS. Variabele refresh rate met een max van 120FPS is een heel ander verhaal.

Last edited 3 jaren geleden by roko
Kluut
3 jaren geleden

Heb een 4k 60 hz tv dus hoeft voor mij ook niet die 120hz, wel blij om te lezen dit, begon al te twijfelen aan mijn tv

Kluut
3 jaren geleden

en die 8k dan, leuk maar ik geloof niet dat ik het verschil nog ga zien op mijn leeftijd haha