Vince Zampella, medeoprichter van Infinity Ward en baas van Respawn Entertainment, is overleden na een auto-ongeluk in Californië. De co-creator van Call of Duty en het brein achter Titanfall, Apex Legends en de Star Wars Jedi-games was 55 jaar. Een groot verlies voor de game-industrie en ook voor de Xbox-community.

Een icoon van de shooter-scene

Zampella begon in de jaren ‘90 en zette Infinity Ward op, waar hij samen met Jason West Call of Duty lanceerde en meewerkte aan klassiekers als Modern Warfare en Modern Warfare 2. Na zijn vertrek bij Activision startte hij Respawn Entertainment onder EA. Daar volgden Titanfall, het geliefde Titanfall 2, live service-hit Apex Legends en de singleplayer toppers Star Wars Jedi: Fallen Order en Survivor. Recent stuurde hij ook het Battlefield-team aan. Zijn stempel op hoe shooters aanvoelen, klinken en spelen is moeilijk te overschatten, maar je merkt ’t vooral in hoe vanzelfsprekend die kwaliteit vandaag is.

Wat we weten over het ongeluk

Volgens lokale media gebeurde het ongeluk zondagmiddag op de Angeles Crest Highway, ten noorden van Los Angeles. Het betrof een eenzijdige crash met een Ferrari 296 GTS. Zampella, die de auto bestuurde, overleed ter plaatse nadat de wagen in brand vloog; een passagier werd uit de auto geslingerd en overleed later in het ziekenhuis. Meer details over de oorzaak zijn nog niet bekend. Het is tragisch en rauw nieuws, zonder franje.

Waarom dit hard aankomt bij Xbox-spelers

Als je op Xbox speelt, is de kans groot dat Zampella’s werk je gaming-geschiedenis heeft gekleurd. Titanfall 2 blijft een benchmark voor campaign-design en movement. Apex Legends is voor velen dé go-to squad shooter, met een steady flow aan seizoenen en events. En de Star Wars Jedi-games brachten sterke singleplayer terug op consoles, something we all appreciate. Zelfs als je Call of Duty speelt – ooit door hem mee vormgegeven – voel je zijn invloed op pacing, wapengevoel en multiplayer-meta. Dit is iemand wiens ideeën je in bijna elke shooter terugziet, ook als zijn naam niet op het doosje staat.

Reacties uit de industrie en de weg vooruit

EA noemt het verlies “onvoorstelbaar” en Infinity Ward spreekt van een “onmeetbare” nalatenschap. Dat vat het wel. Wat dit betekent voor teams bij Respawn en EA is nu te vroeg om te zeggen. Apex draait door, Jedi en Battlefield hebben lange roadmaps, maar achter de schermen zal dit voelbaar zijn. Het beste wat wij als community kunnen doen, is de games blijven spelen die zijn visie dragen en de mensen achter die titels steunen.

Wat denk jij? Welke game van Zampella heeft jou het meest geraakt? Deel je herinnering, je favoriete moment of die ene Titanfall-mission die je nog steeds noemt bij je vrienden.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties