Dit wordt een review met een heel dubbel gevoel. Aan de ene kant is dit zonder twijfel de makkelijkste review van dit jaar. Aan de compleet andere kant wordt dit de lastigste review van 2025. Waarom? Nou, zoals de Engelsen zo mooi zeggen: It’s all in the eye of the beholder. Oftewel, het is maar net hoe je naar de review, en sterker nog, naar de game kijkt.
Project Motor Racing is een game die gemaakt is door devs die in het voormalige Slightly Mad Studio team zaten. Voor de liefhebbers van pure SIM-racing klinkt die naam vast bekend in de oren. Zij zijn de studio die verantwoordelijk was voor de eerste twee delen uit de Project Cars-serie. Ook die games waren racegames met een heel realistische insteek.
Moderne racegames zijn globaal in een drietal categorieën in te delen: pure arcade-racers, pure SIM-racers en de groep die er een beetje tussenin valt. Nou, Project Motor Racing heeft geen enkele verbinding met de eerste en de laatste categorie. Het is namelijk een hardcore SIM-racer.
Uiterlijk is king
Project Motor Racing ziet er grandioos mooi uit. Daar kan geen enkele twijfel over bestaan. Zowel de auto’s, het asfalt en de omgeving zijn om je vingers bij af te likken. De auto’s (er zijn 70 verschillende in de game) zien er allemaal uit als hun echte versie. De lak en de weerkaatsing van het licht zijn perfect vormgegeven. Als het regent, dan lopen er duidelijke druppels van jouw auto af. Pure genialiteit van de devs.
Ook de 18 locaties waar je kunt racen, zijn perfecte kopieën van de plekken in de echte wereld. Elk circuit is een digitale weergave van de grote boze buitenwereld. Gras, boarding, bomen en gebouwen, het ziet er allemaal even mooi uit.
Kortom: op het gebied van grafische weergave kan niemand minder dan 10 uit 10 geven.

Het geluid is een volgend perfect onderdeel. De subtiele verschillen tussen de motorgeluiden van de 70 auto’s zijn meer dan keurig verwerkt in de game. Het optrekken en remmen hebben beiden hun eigen impact op het motorgeluid. Tijdens de race krijg je input van jouw pitcrew, die je op de hoogte houdt van jouw situatie in de race. De stemmen hebben een aangenaam timbre en zijn precies op het goede volume: duidelijk hoorbaar, maar niet te nadrukkelijk aanwezig.
Wederom een 10 uit 10 voor Project Motor Racing is binnen.
Zoveel mogelijkheden in de menu’s
Deze game is overduidelijk door liefhebbers en fans gemaakt. Dat komt heel stevig naar voren in de uitvoering. In die uitvoering willen de devs werkelijk alles laten zien. Tijdens de race zie je allerlei stats in jouw cockpit die de hele staat van jouw auto weergeven: het verschil in bandenspanning, de G-krachten die je ondergaat, de temperatuur van jouw banden. Alles is zichtbaar en aanwezig. En dat is alleen nog maar in de paar visualisaties in jouw cockpit.
Buiten de races kun je pas echt losgaan. Zowat elke instelling van de auto en gameplay is aan te passen. Je kunt hulp krijgen met de racelijn die je moet volgen, staat de ABS aan of uit, et cetera, et cetera, et cetera. Eigenlijk niet normaal meer. Vreemd genoeg kun je het trillen van je controller dan weer niet uitzetten. Iets dat ik persoonlijk wel erg jammer vind.
Die hoeveelheid instellingen is een natte droom voor de liefhebbers van SIM-racers. Tegelijkertijd merkte ik zelf dat ik op een gegeven moment het spoor een beetje bijster begon te raken. Begrijp me niet verkeerd, ik wil dolgraag wat “aanrommelen” met diverse instellingen om zo de perfecte set-up voor mezelf te maken. Alleen was het hier té veel.

In aanvulling hierop zijn ook de secundaire onderwerpen hard verbonden met realisme. Aan het begin van de game kun je kiezen voor wat voor budget opbouw je wilt kiezen. Ga je voor simulatie, dan krijg je een beperkt startbudget en moet je echt heel goed racen om geld te verdienen. Elke schade die je rijdt, kost je geld. Je kunt kiezen voor een iets vergeeflijker budget. Dan word je uitbetaald op basis van prestatie, deelnemen aan races of compleet andere goals. Verdien je geen of niet genoeg geld, dan is jouw carrière over. Je kunt dan de schades niet meer bekostigen en moet opnieuw een carrière opzetten.
De races zelf bestaan uit drie onderdelen. Je begint met oefenen. Je hebt hier een vaste tijd voor. Na het aflopen van die tijd ga je automatisch door naar kwalificeren. Daar bepaal je jouw plek op de grid. Uiteindelijk ga je aan de gang met het echte racen. Een standaard race duurt 12 rondes. Je kunt hier in de Vrij Spelen-modus aanpassingen in doen. Je kunt zo weinig als 1 ronde kiezen en zelfs het oefenen en kwalificeren overslaan.
Project Motor Racing heeft nog een aparte keuze gemaakt. In de race schakelt jouw auto automatisch. Echter, op twee belangrijke momenten doet de game dit niet: bij de start (je moet handmatig jouw auto in de 1e versnelling zetten) en wanneer je ergens tegenaan staat en achteruit wilt rijden. Nergens wordt dit uitgelegd. De eerste race ben je dus al een tijdje bezig om dit uit te vogelen.
Onvergeeflijk moeilijk
Bovenstaande kan gezien worden als aanlokkelijk voor de hardcore SIM-racer. Maar naast alle details, speelt voor de meeste gamers de gameplay de belangrijkste rol. En daar vliegt wat mij betreft Project Motor Racing behoorlijk uit de bocht. De game is namelijk onvergeeflijk moeilijk. Elk minimaal foutje resulteert in een crash van jouw auto. Raak je een curbstone? Je crasht. Raak je gras? Je crasht. Ramt een tegenstander jou? Je crasht. (En diezelfde tegenstander ondervindt geen enkel nadeel.) Net iets te veel of te weinig gas gegeven? Je staat achterstevoren.

Naast het bovenstaande, kom je er snel achter dat jouw tegenstanders wel een heel oneerlijk voordeel hebben. Doen zij namelijk hetzelfde als hierboven beschreven, dan gebeurt er helemaal niks. Ze racen vrolijk verder alsof er niets gebeurd is. Zelfs als ze je rammen, dan sta jij achterstevoren en racen zij lekker door. En houd er rekening mee: jouw tegenstanders denken blijkbaar dat ze in de botsauto’s op de kermis zitten. Je gaat dus meerdere keren per race geramd worden.
De races uit de carrière duren 12 rondes. Na vele keren geramd te zijn en achterstevoren te hebben gestaan, begint de game tegen te staan. Het maakt namelijk niet uit hoe goed jij ook je best doet om te verbeteren, je hebt als semi-casual gamer absoluut niets in te brengen tegen de computergestuurde tegenstanders. Je kunt jouw lijdensweg inkorten in de Vrij Spelen-modus, maar in carrière is er geen korte pijn. Je moet de gifbeker elke race helemaal leegdrinken.
Het kan wel een heel groot verschil maken welke auto je hebt. Veel auto’s zijn dusdanig zenuwachtig, dat je er absoluut niets mee kunt. Voor mij maakte het een wereld van verschil toen ik de Lamborghini Huracan selecteerde. Dit was de eerste auto die een beetje op de weg bleef. Sterker nog, ik ben er zelfs één keer eerste mee geworden. Een van de weinige lichtpuntjes in de uren die ik met deze game heb doorgebracht. Echter was dit wel de enige auto van de ruim 25 auto’s die ik gereden heb waar ik iets mee kon. En ik ben bang dat dit de meeste gamers zal overkomen.

Achievements
Voor deze game hebben de devs 30 achievements verzonnen. Het leeuwendeel is gebaseerd op beter rijden dan vastgestelde tijden. Iets dat een enorme uitdaging zal zijn met een controller. Mogelijk is het iets realistischer te halen met een stuurtje. Zelfs dan voorspel ik vele, vele uren met ontelbare crashes voordat je de achievements behaalt.
Conclusie
Project Motor Racing zal zeker onder de diehard hardcore SIM-racers zijn fans vinden. Echter bij de casual racers zal deze game al snel als onspeelbaar worden betiteld. Uitdaging is welkom, maar een game moet wel uitnodigend zijn voor een breed publiek — in ieder geval als je als devs geld wilt verdienen. Ik ben bang dat met de keuzes die gemaakt zijn, Project Motor Racing een te groot deel van hun publiek afstoot. Helaas.
Kijk ik met de bril van een SIM-racer, dan is deze game makkelijk een 9 waard. Prachtige graphics, top geluid met ontzettend veel mogelijkheden om de game te customizen. Bekijk ik Project Motor Racing echter als casual speler, dan zal ik niet verder komen dan een 5. Ja, de graphics en het geluid zijn mooi, maar ik verzuip in de vele mogelijkheden die de menu’s mij bieden. Daarnaast mis ik dan het plezier van ontspannen rondes racen en verder komen dan een standaard laatste plaats.

![[REVIEW] Marvel Cosmic Invasion](https://www.xboxnederland.nl/wp-content/uploads/2025/12/Review-en-podcast-XBNL-100x70.jpg)
![[REVIEW] Constance – Artistiek, maar niet uit de kunst](https://www.xboxnederland.nl/wp-content/uploads/2025/12/Review_Constance-100x70.jpg)
![[REVIEW] Dave the Diver – boven verwachting goed!](https://www.xboxnederland.nl/wp-content/uploads/2025/12/1-100x70.jpg)
![[REVIEW] Octopath Traveler 0 – Marvelous!](https://www.xboxnederland.nl/wp-content/uploads/2025/12/Review-en-podcast-XBNL-13-100x70.jpg)
![[REVIEW] R-Type Delta: HD Boosted](https://www.xboxnederland.nl/wp-content/uploads/2025/11/98186bfd-9775-4273-ab41-8180d80ad377-100x70.png)
![[REVIEW] Jurassic World Evolution 3](https://www.xboxnederland.nl/wp-content/uploads/2025/11/Review-en-podcast-XBNL-5-100x70.jpg)
