A.I.L.A, een psychologische horrorgame met adaptieve AI, is vanaf vandaag beschikbaar op Xbox Series X|S. Een slimme AI die je angsten leest en erop inspeelt? Klinkt cosy — tot je lampen ineens meedoen.
In een near-future São Paulo kruip je in de huid van Samuel, een game tester die een experimentele VR-console probeert, aangestuurd door een zelfbewuste AI. Wat begint als een routineklus verandert snel in een persoonlijke nachtmerrie. A.I.L.A observeert je reacties en emoties, bouwt een profiel van je angsten en laat de grens tussen virtueel en echt vervagen. Apparaten in je appartement lijken een eigen wil te krijgen, omgevingen vervormen en de plek die veilig zou moeten zijn, voelt ineens alles behalve dat.
Angst die met je meegroeit
De kern van A.I.L.A is die adaptieve AI. Hoe meer jij speelt, hoe beter zij begrijpt wat jou triggert. Dat betekent minder scripted schrikmomenten en meer op maat gemaakte ellende. De AI gebruikt jouw keuzes en reacties om de spanning op te schroeven en blijft je opzoeken met “de perfecte horrorervaring”. Klinkt ambitieus, en juist daardoor extra ongemakkelijk: je hebt nooit helemaal door of je het spel leest, of het spel jou.
A.I.L.A mixt verschillende horrorstijlen in losse scenario’s, van psychologische mindgames tot survival en actie. Je ontrafelt het onmogelijke in The Impossible House, overleeft een rurale nachtmerrie in The Woman on the Road en ontsnapt aan een rituele cult in The Forest. Verwacht puzzels, stealth en soms gewoon rennen voor je leven, met tussendoor momentjes combat tegen, jawel, middeleeuws ondood gespuis. Genoeg variatie dus om je continu op het verkeerde been te zetten.
Van de makers van Fobia
De game komt van het Braziliaanse Pulsatrix Studios, bekend van Fobia – St. Dinfna Hotel. Wederom draait het om sfeer, environmental storytelling en een stevige tech-twist. A.I.L.A is nu te spelen op Xbox Series X|S. Zin in iets dat niet alleen eng is, maar ook terugbijt? Dan is dit er eentje om met de lichten aan te proberen. Wat denk jij: doorbraak voor AI-gedreven horror, of vooral slimme marketing met goede jumpscares?

![[REVIEW] Marvel Cosmic Invasion](https://www.xboxnederland.nl/wp-content/uploads/2025/12/Review-en-podcast-XBNL-100x70.jpg)
![[REVIEW] Constance – Artistiek, maar niet uit de kunst](https://www.xboxnederland.nl/wp-content/uploads/2025/12/Review_Constance-100x70.jpg)
![[REVIEW] Dave the Diver – boven verwachting goed!](https://www.xboxnederland.nl/wp-content/uploads/2025/12/1-100x70.jpg)
![[REVIEW] Octopath Traveler 0 – Marvelous!](https://www.xboxnederland.nl/wp-content/uploads/2025/12/Review-en-podcast-XBNL-13-100x70.jpg)
![[REVIEW] Project Motor Racing – casual nachtmerrie of natte sim-droom](https://www.xboxnederland.nl/wp-content/uploads/2025/12/0dd689d6da946feec9b79dd15d31771bff8c8667b9c39d4e1-scaled-e1764717130731-100x70.jpg)
![[REVIEW] R-Type Delta: HD Boosted](https://www.xboxnederland.nl/wp-content/uploads/2025/11/98186bfd-9775-4273-ab41-8180d80ad377-100x70.png)
