Met redelijk veel bombarie kondigde het Duitse Competition Company GmbH hun simracer aan in april 2022. Ze presenteerden het als een nieuwe stap in simracingtechnologie en competitief simracen. Men bouwde een compleet nieuwe race engine in Unreal Engine 5 en een eigen league onder de naam Rennsport R1. Tijdens de early access periode kwam daar de belofte bij dat de game ook naar consoles zou komen, inclusief cross platform multiplayer.
Op 13 november 2025 was het zover en verliet de PC versie de early access fase, tegelijk met de lancering van de Xbox en PS5 versies. Al snel bleek dat Competition Company toch wat te veel hooi op de vork had genomen. Bugs die al maanden in early access ronddwaalden bleken nog steeds aanwezig. Console spelers meldden onder andere geluid dat niet goed werkte, zwevende pitcrew en auto’s, pop in texturen en, misschien wel de grootste zonde binnen het simracen, stuurwielen die helemaal niets deden. De ontwikkelaar leek verrast door de hoeveelheid problemen en begon pas na de release met het ontwikkelen van een fix. In een persbericht werd uitgelegd dat patch 1 pas vijf dagen later beschikbaar zou zijn vanwege kwaliteitscontroles, wat uiteindelijk zes dagen zijn geworden. Op zich geeft de openheid over deze gang van zaken een aardig inkijkje in het proces van game development, maar mensen met 72 uur early access via de Deluxe Edition konden het, begrijpelijkerwijs, minder waarderen.
Hieronder een samenvatting van de video-review.
Rennsport positioneert zich als de nieuwe grote simracing-titel die esports, realisme en moderne tech moet combineren, maar in de praktijk voelt de game nog lang niet af. De basis — vooral het rijgevoel na de eerste patches — is degelijk, maar de launch stond bol van problemen, met name voor consolegebruikers: stuurwielen werkten nauwelijks of inconsistent, force-feedback viel weg en cruciale sim-features zoals setups aanpassen zijn op console amper aanwezig. De content is bovendien karig: slechts 19 auto’s verdeeld over een paar klassen, weinig diversiteit buiten Duitse merken, en liveries ontbreken grotendeels. Hoewel de circuits kwalitatief prima zijn en cross-platform multiplayer goed werkt, voelt de game inhoudelijk dun en technisch onvolwassen.
Toch laat Rennsport zien dat er potentie in zit. De multiplayer-ervaring is verrassend sterk, races voelen competitief en eerlijk, en het rijgedrag — eenmaal werkend — is solide. Maar de AI is zwak, singleplayer heeft vreemde bugs en de game mist veel van wat een simracer écht compleet maakt. Daarom luidt het advies om voorlopig te wachten: Rennsport heeft minstens een jaar aan updates nodig om op het niveau te komen van bestaande simtitels. In de huidige staat is het simpelweg geen €60 waard, al kan het in de toekomst nog uitgroeien tot een volwaardige racer.

![[REVIEW] Marvel Cosmic Invasion](https://www.xboxnederland.nl/wp-content/uploads/2025/12/Review-en-podcast-XBNL-100x70.jpg)
![[REVIEW] Constance – Artistiek, maar niet uit de kunst](https://www.xboxnederland.nl/wp-content/uploads/2025/12/Review_Constance-100x70.jpg)
![[REVIEW] Dave the Diver – boven verwachting goed!](https://www.xboxnederland.nl/wp-content/uploads/2025/12/1-100x70.jpg)
![[REVIEW] Octopath Traveler 0 – Marvelous!](https://www.xboxnederland.nl/wp-content/uploads/2025/12/Review-en-podcast-XBNL-13-100x70.jpg)
![[REVIEW] Project Motor Racing – casual nachtmerrie of natte sim-droom](https://www.xboxnederland.nl/wp-content/uploads/2025/12/0dd689d6da946feec9b79dd15d31771bff8c8667b9c39d4e1-scaled-e1764717130731-100x70.jpg)
![[REVIEW] R-Type Delta: HD Boosted](https://www.xboxnederland.nl/wp-content/uploads/2025/11/98186bfd-9775-4273-ab41-8180d80ad377-100x70.png)
