Ken Levine heeft de eerste devlog voor Judas gedeeld en meteen de officiële key art laten zien. Ook krijgen we een beter beeld van het ‘Villainy’-systeem waar de game om draait. Leuk voer voor Xbox-fans die het project volgen, al blijven harde dingen als gameplay, platforms en een releasewindow nog buiten beeld.

De devlog is vooral een statusupdate en een inkijkje in de visie. Verwacht geen lange demo of deep dive, maar wel duidelijkheid over de sfeer: een first-person, verhaalgedreven ervaring met morele spanningen en een wereld die niet helemaal fris in elkaar zit. De nieuwe key art onderstreept dat thema van verraad en identiteit, precies het soort vibe dat je verwacht van het team dat eerder aan BioShock werkte, zonder dat het een één-op-één herhaling lijkt te worden.

Wat doet dat ‘Villainy’-systeem nou

‘Villainy’ klinkt lekker dreigend, maar het draait vooral om hoe de game op jouw gedrag reageert. Personages en facties onthouden wat je doet, schuiven op de as van bondgenoot naar tegenstander en zetten daar acties tegenover (eigenlijk net als Fable vroeger). Het idee is dat je keuzes niet alleen een dialoogregel veranderen, maar echt gevolgen hebben in missies, relaties en hoe situaties zich ontvouwen. Meer systeem, minder script. Althans, dat is de belofte. Hoe dynamisch het in de praktijk voelt, moeten we natuurlijk nog zien.

En voor Xbox-spelers?

Voor de Xbox-community is dit vooral een bevestiging van toon en ambitie. Deze devlog noemt geen platforms of datum, dus een winkelmandje vullen zit er nog niet in. Maar als jij warm loopt voor singleplayer shooters met een sterke narratieve hook, dan is Judas er eentje om op je Series X|S-radar te houden. De combinatie van systeemgedreven keuzes en Ken Levine’s handtekening blijft simpelweg interessant. Ik bedoel, dit is wel de man die ons Bioshock gaf, dus er zijn enigszins verwachtingen. Als je de trailers ziet, dan herken je gelijk alles van Bioshock er in.

Nuchtere noot

Nieuwe key art en een eerste devlog zijn prima snacks, maar geen hoofdgerecht. Zonder gameplay, releasewindow of bevestigde platforms blijft de impact beperkt en blijft het vooral bij nieuwsgierigheid. Positief is wel dat de communicatie op gang komt. Hopelijk is dit de opbouw naar een echte gameplay drop met concrete info. Het klinkt ook wel als muziek in de oren dat er een diepere laag in zit zoals dat nieuwe Villainy systeem. Zoiets nodigt wel uit om meerdere keren zo’n verhaal te spelen en te kijken wat de impact is.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties