Worms is al twintig jaar een begrip in de gaming wereld. Er zijn al tientallen games uitgekomen op verschillende platformen. Team 17 heeft daarom hard gewerkt aan een nieuwe Worms die uiteindelijk tot Worms W.M.D is gedoopt. Toch blijft de vraag of Team 17 vernieuwing heeft kunnen brengen aan de eeuwenoude Worms formule. Is Worms nog steeds die geweldige co-op game die je met je vrienden op de bank kan spelen?

Meer keuze dan voorheen

Worms W.M.D. heeft meer keuzes dan ooit tevoren. Uiteraard zit de co-op mode erin, maar er zijn nu ook trainingsmissies, een campaign en challenges. De trainingsmissies laten je kennismaken met de basis van de game, maar ook met de nieuwe toevoegingen. Het is prettig als ervaren speler om deze missies toch te doen zeker als je al een lange tijd geen Worms hebt gespeeld. Het nadeel aan de trainingsmissies is wel dat het er heel veel zijn. Op een bepaald moment wil je door naar de campaign omdat je nu het echte werk wilt zien.

Met de campaign wordt de plank echter misgeslagen. De campaign voelt namelijk als een uitgebreide versie van de trainingsmissies. De missies zijn niet heel bijzonder, het doel blijft elke Worm vermoorden of de VIP te beschermen. Daarnaast is het zonde dat de beroemde stemmetjes uit de Worms games niet gebruikt zijn om de verhaallijn te vertellen. Nu wordt het verhaal via tekst vertelt en toch is dat jammer want hoe tof zou het zijn om de ‘Budding Streamer’ te horen tijdens de campaign?

Val een Middeleeuws kasteel aan, met een turret. Gewoon, omdat het kan
Val een Middeleeuws kasteel aan met een turret. Gewoon, omdat het kan

De challenges komen beschikbaar door Wanted posters te verzamelen uit de campaign. In deze challenges kan je het opnemen tegen eindbazen. Lukt het jou om de challenge te behalen, dan krijg je een cosmetisch item om je eigen Worm mee aan te kleden. Voor de echte achievement hunters en verzamelaars is dit natuurlijk een leuke modus. Het is wel jammer dat de challenges niet beschikbaar zijn zonder de campaign te doen.

De parel van Worms W.M.D. is echter de co-op mode en de online modus. Worms W.M.D. blijft het leukst als je het speelt met vrienden onder het genot van een paar koude biertjes. Op de bank schreeuw je naar elkaar en moord je het team van je vrienden uit met de rocket launchers. Ik kan je verzekeren, er zullen vriendschappen sneuvelen tijdens een potje Worms W.M.D. De online modus werkt ook prima en daardoor kan je als eenzame gamer onder het genot van een biertje, tegen iedereen in de wereld spelen.

Oud, vertrouwd, maar nieuw

Ik ben iemand die houdt van nostalgie, misschien komt dat omdat ik geschiedenis studeer. Daarom hou ik ervan als klassieke games zoals Worms, zich houden aan de oude formule. Aan de andere kant wil ik ook dat games zoals Worms vernieuwing laten zien. Gelukkig zorgt Team 17 ervoor dat Worms oud en vertrouwd maar ook nieuwe elementen brengt. In deze versie kan je de vijanden ook aanvallen in een tank, helikopter of in één van de turrets die over de map verspreid staan. Deze toevoegingen zorgen voor een extra dimensie in de game want nu moet je als speler die tank eerst uitschakelen of overnemen.

Stel jezelf veilig in een van de gebouwen

Worms W.M.D. brengt ook een andere vernieuwing met zich mee. Je kan de gebouwen op de map ook betreden. Hierdoor kan je op een hoger niveau terecht komen waardoor je vanuit een gunstige positie de vijanden van bovenaf aan kan vallen . Een ander voordeel is dat vijanden je niet kunnen zien als je in een gebouw zit. Dat laatste is zeker handig in de online mode van de game. Met vrienden heeft het echter weinig nut.

De hierboven genoemde vernieuwingen zijn verfrissend maar niet de beste nieuwe mogelijkheden. Het craften van wapens is misschien wel de meest innovatieve vernieuwing. Je kan nu op de map onderdelen vinden die je kan verzamelen om er vervolgens wapens van te craften. Deze kun je weer inzetten tegen je vrienden. Ook kan je onnodige wapens ontmantelen om zo de grondstoffen te krijgen die jij nodig hebt. Het craften is niet lastig, maar juist een leuk onderdeel van de game. Het zorgt ervoor dat je niet alleen maar vijanden van de map afschiet maar ook nadenkt over je strategie.

Craft je eigen minigun!
Craft je eigen minigun!

Wormpjes zien er beter uit

Hoe kan je een 2D game zoals Worms er nou grafisch beter uit laten zien? Dat is wat ik mij al die jaren al afvraag en het antwoord is eigenlijk heel simpel. In Worms W.M.D. wordt gebruik gemaakt van de extra rekenkracht van de Xbox One. De achtergronden zien er iets gelikter uit dan in Worms Battleground en de bewegingen van de Worms zelf zijn iets soepeler. Het zijn kleine veranderingen, maar je ziet het wel. Daarnaast gebeurt er meer op het scherm dankzij de tanks, helikopters en de interieurs van de gebouwen die je binnen kan gaan. Toch ziet Worms W.M.D. er niet zo goed uit als we het vergelijken met de huidige 2D games. Misschien kan Team 17 bij de volgende Worms game er nog een schepje bovenop gooien?

Tuurlijk zijn de humoristische stemmen en geluiden nog steeds aanwezig in Worms W.M.D. Jij kan zelf kiezen wat voor geluid of accent je Worm heeft. Wil jij hem laten klinken als een Brit? Ga je gang. Wil jij hem laten klinken als een vervelende streamer die niks zinnigs zegt? Ga je gang. Dit is allemaal mogelijk en de verschillende opmerkingen en accenten zorgen ervoor dat je een lach op je gezicht krijgt (als je humor net zo slecht is als die van mij tenminste).

Maak van de beschikbare maps je eigen gatenkaas

Speel het met vrienden, niet alleen

Laat ik als eerste dit zeggen, Worms is een vermakelijke game. De campaign van Worms is jammer genoeg niet geweldig. Het is vervelend dat je de campaign moet doorspelen om de veel interessantere challenges vrij te spelen. De trainingsmissies zijn fijn om te doen maar het zijn er teveel om het interessant te houden.

De gameplay is vernieuwend en dat komt door de toevoegingen van tanks, helikopters en turrets. Het binnengaan van gebouwen en dekking daarin zoeken is leuk maar het heeft weinig nut als je met vrienden op de bank zit. Het craft systeem is wel goed uitgewerkt en het geeft Worms een meer tactische manier van spelen. Toch blijft Worms W.M.D. steunen op de oude vertrouwde gameplay en zal je daar ook het meest mee bezig zijn. Daarom hoop ik dat Team 17 de volgende keer nog iets vernieuwender durft te zijn.

Worms W.M.D. is een heerlijke game die je met je vrienden, vriendin of vijanden op de bank moet spelen. Je moet de game niet kopen vanwege de single player modus want daar is Worms W.M.D. echt te duur voor. Dus hou je van wormen, vrienden verliezen en leuke arcade gameplay? Dan is Worms W.M.D. echt wat voor jou en kan ik alleen maar zeggen: kopen!

80 %
Story mode
50 %
Graphics
75 %
Fun Factor
85 %
Geluid
80 %
review-worms-w-m-d-schiet-altijd-raakHeb je veel vrienden en hou je ervan om elke zaterdagavond met hen te gamen? Dan is Worms: W.M.D. de game die je moet hebben! Dus pak de gekste wapens op en ga de strijd aan met je vrienden!