Review: Tower of Guns

De titel van een game is belangrijk, het moet kloppen met wat er in de game gebeurt. In het geval van Tower of Guns klopt het helemaal, een tower vol met guns. En wat voor guns! Over de top actie krijgt een nieuwe dimensie met deze vette indie game.

Tower_of_Guns_Screenshot_6
    Actie met een knipoog

De naam van de developer (en het bijbehorende logo) geeft al gelijk een goede indicatie van wat we mogen verwachten. Dit is een game die je niet heel serieus moet nemen, Tower of Guns is een game die je op verschillende manieren prikkelt waarvan een groot gedeelte humor is. De namen van de wapens en perks, het “verhaal” en de algehele sfeer van het spel werken al heel snel op je lachspieren. Onder die dikke laag humor ligt echter een game die je uithoudingsvermogen, hand-oog coördinatie en algemene geestelijke gezondheid aardig op de proef stelt. Zie het als een liefdeskindje tussen Geometry Wars en een FPS game a la Unreal Tournament of Quake. Rondrennen met belachelijke wapens in semi-random gegenereerde levels vol met bizarre guns die het op jou gemunt hebben. Dat is de beste beschrijving die ik er van kan maken.

TPLogo_v1

In Tower of Guns kun je kiezen tussen drie spel modi. De story mode laat je door verschillende levels rennen en schieten terwijl het probeert je iets van een verhaal te vertellen waarom je dit eigenlijk doet. Deze verhaallijnen zijn tot op zekere hoogte random maar een aantal keer zag ik toch dezelfde teksten voorbijkomen. De verhaallijnen zijn wat lastig te volgen aangezien er hele hordes baddies op je afkomen die jou het liefst zo snel mogelijk onder de groene zoden willen knallen, dus mijn focus lag meer op overleven dan lezen. De andere modus is Endless, zoals de naam al zegt is dit een endless runner principe zonder een verhaallijn. Je speelt dezelfde levels als in de story mode totdat je dood gaat waarbij je na het uitspelen weer bij het eerste level start. Dit gedeelte is ranked waardoor je een aardig competitiegevoel krijgt. De laatste modus is Dice Roll. In deze modus speel je de story mode met een twist. Aan het begin van elk level krijg je een random perk wat je helpt of juist beperkt. Denk hierbij aan double coins, extra fall damage of difficulty up. Save games doet Tower of Guns niet aan, elke keer als je dood gaat moet je helemaal opnieuw beginnen. Je houdt wel alles wat je eerder vrijgespeeld hebt tot je beschikking. Op deze wijze houdt Tower of Guns het her-spelen leuk, je wilt er nog een keer tegenaan met je nieuwe aanwinst. Nieuwe wapens en perks die je vrij speelt, helpen je bijna direct een stuk verder, na een aantal keer doodgaan krijg je zelfs een soort easy mode. Met een mooie Portal pun wordt je beloont met een nieuwe perk waardoor je met redelijk gemak door de levels heen rent. Het rennen en bewegen loopt op zich erg soepel op de Xbox One, slechts een enkele keer zag ik een frame drop toen het echt te druk werd op m’n scherm.

Wapens en perks

Tower of Guns draait zoals de titel verraad om wapens. Jij als speler krijgt natuurlijk ook een aantal leuke speeltjes om je mee uit te leven. Denk niet dat je een M4 of een AK krijgt, nee je krijgt een Portable Pizza Oven, een Peas-n-Carrots Pistol of een 609mm Hand Cannon tot je beschikking. Elk wapen kan je levelen door blauwe orbs te pakken in de levels welke door de door jouw neergemaaide enemies worden achtergelaten. Elke keer dat je wapen een level omhoog gaat, wordt deze een stukje sterker of gaat de firerate omhoog. Als je geluk hebt laat je enemy ook een badge vallen, deze badges veranderen direct je wapen door bijvoorbeeld er een stuitereffect of er een overdrive functie aan toe te voegen. Aan het begin van elke run kun je naast een wapen ook een perk kiezen die het leven een stuk makkelijker maakt. De standaard perks die je kan kiezen zijn Bluegrass en Lift Ticket. De eerstgenoemde geeft je direct de mogelijkheid om een zogenaamde triple jump uit te voeren. Normaliter zou je dit pas later  door middel van badges krijgen. Lift Ticket bezorgd je een zachte landing, je zal niets van je levensbalkje verliezen als je van grote hoogte naar beneden stort. Hoe verder je komt in Tower of Guns, hoe meer perks je vrij speelt. Sommige perks verlagen de moeilijkheidsgraad, met andere perks krijg je meer snelheid of armor.

Tower_of_Guns_Screenshot_10

Fun

Tower of Guns is een uitdagend en vooral leuk spel. Neem de opzet niet serieus en je vermaakt je uren met de flauwe grappen, over de top wapens en massa’s vijanden die je tegenkomt. Ben je wat competitief ingesteld dan is de endless mode zeker de moeite waard om te doen. En nog een keer te doen. En nog een keer. En nog een keer. Het moet je wel liggen, als je geen fan bent van roguelike games dan kan je hier weinig mee. Voor € 14,99 is het zeker de overweging waard.

Sander Grootemaat
    Sander Grootemaat
    Sander is de koning van de tech geeks. Hij vertelt je graag waarom een GPU net zo goed een CPU-instructie kan uitvoeren. Voordat hij gaat slapen leest hij nog graag een hardware-rapport van AMD.