Botten die kraken, ledematen die je om de oren vliegen en liters bloed die vloeien, dat kan maar één ding betekenen. Mortal Kombat 11 is hier. Spatschermen klaar, geweten uit, dit is wat ik van de game vind.

Als je een willekeurige gamer vraagt naar Tekken of Street Fighter, dan zullen de meesten in elk geval de naam wel kennen. Zeg je echter de naam Mortal Kombat, dan kennen zelfs een hoop niet-gamende mensen deze naam wel. “Is dat niet dat spelletje met dat figuur dat ijs kan schieten, waarin liters bloed vloeien en waarin je op de meest gruwelijke manier je tegenstanders om het leven kan laten komen?” Ja, dat klopt. En met dit elfde deel is dat niet anders.

18+ en een sterke maag

Als je niet tegen bloed of het geluid van krakende botten kunt, dan is Mortal Kombat 11 niks voor jou. De game oogt en klinkt namelijk gruwelijk, in zowel de positieve als de negatieve zin van het woord. De levels waarin je jouw tegenstanders in elkaar beukt zien er echt fantastisch uit. Ze zitten vol met details zoals publiek dat reageert op wat er gebeurt en gebeurtenissen in de achtergrond. Ook liggen de levels bezaaid met voorwerpen die je kunt gebruiken om je tegenstanders te beschadigen. Denk dan aan grote mokers, kettingzagen, lijken waarmee je kunt gooien of scherpe rotsen die zich perfect lenen om door een oogkas heen te prikken.

Ook de vechters zelf zien er erg goed uit. Animaties zijn soepel en vloeiend, outfits gedetailleerd en hoe langer een gevecht duurt, hoe gehavender je personage er uit komt te zien.

Qua geluid blijft de game ook niet achter. De muziek tijdens de gevechten werkt lekker sfeerverhogend, maar vooral de geluidseffecten stelen de show. Van elke klap die je uitdeelt zie je de impact, maar dankzij het geluid voel je ze ook echt. Iemand een doodschop op zijn schedel geven klinkt anders dan wanneer je een romp raakt. Botten kraken en breken, bloed gutst uit wonden vandaan en vechters schreeuwen het uit van de pijn. En dan heb ik het nog niet eens over de gruwelijke Fatalities. Om Mortal Kombat 11 te kunnen spelen moet je behalve 18+ zijn, ook een sterke maag hebben.

Kapotte tijdlijn

Ik hou van games met een lekker verhaal. De meeste fighters hebben dit niet en veel mensen zullen zeggen dat dit ook helemaal niet nodig is. Je kiest gewoon een vechter en laat zien dat jij de beste bent door iedereen die je uitdaagt te verslaan. Hier zit natuurlijk ook wel wat in, maar dan nog wil ik op zijn minst graag weten waarom een vechter er op uit trekt om die andere vechters te verslaan.

In Mortal Kombat gaat men sinds deel negen echter al een flinke stap verder. Ooit de film van Mortal Kombat gezien? Met een begin, een einde en flink wat gevechten daar tussenin? Dat is ook wat je in Mortal Kombat 11 krijgt. Een lange, uiterst spectaculaire cutscene waarin je tussendoor met verschillende personages moet vechten om verder te kunnen. Het verhaal draait om Kronika, een wezen dat de tijdlijn beheert en stuurt. Het zint haar niet waar deze tijdlijn naartoe gaat en dus besluit ze om opnieuw te beginnen en de wereld een andere kant op te sturen. Omdat dit niet de toekomst is die Raiden en zijn vechters graag willen zien, moet er dus geknokt worden om Kronika tegen te houden. Om het einde van het verhaal te bereiken ben je toch gauw een uurtje of acht bezig en dat is gewoon hartstikke prima voor een fighter.

Ben je klaar met de Story Mode? Dan kun je nog verder gaan met de Klassic Towers waarin je met elk individueel personage uit kunt vinden wat zij zouden doen als zij de macht hadden om de tijdlijn naar hun eigen hand te zetten. Deze Towers variëren van vijf gevechten tot een survival mode waarin je eindeloos veel tegenstanders hebt en maar moet zien hoe lang je het vol houdt.

Heel veel content

Mortal Kombat 11 barst bijna uit zijn voegen van de hoeveelheid content. De Story mode en de Klassic Towers heb ik al behandeld, maar dan zijn er nog Towers of Time. In deze Towers moet je een serie gevechten onder speciale voorwaarden volbrengen. Denk dan aan vergiftigd zijn waarbij je langzaam maar zeker health verliest, of dat je tegenstander veel meer schade doet dan jij.

Daarnaast kun je voor elke vechter die je tot je beschikking hebt bergen met cosmetische dingen unlocken. Ben je dat blauw van Sub-Zero zat en heb je liever rood? Dat is mogelijk. Een nieuw zwaard voor Scorpion? Ook een optie. Je kunt het zo gek niet bedenken of het kan. Dit moet je dan eerst nog wel vrijspelen in de Krypt. Hier staan allemaal kistjes met verschillende inhoud op je te wachten die je kunt openen. Je kunt vrij rondlopen in de Krypt en dus is het aan jou om te kiezen welke kistjes je als eerste opent. De duurste kistjes staan zelfs verborgen achter heuse puzzeltjes die je eerst op moet lossen.

Om die kistjes te kunnen openen moet je wel valuta hebben. Die valuta kunnen normale Koins zijn, maar ook Time Crystals en harten. Deze kun je verdienen door de game te spelen, maar om alles te kunnen openen zul je wel flink moeten grinden.

Heb je alle verhalen uitgespeeld, Towers voltooid en je vechters naar wens aangepast? Dan is er uiteraard ook nog de mogelijkheid om je skills online te showen. Ik heb een aantal gevechten gedaan en werd telkens keurig gekoppeld aan een vechter van ongeveer mijn niveau. Soms won ik, soms verloor ik. Het hele online gebeuren werkt gewoon prima. Ik hoefde nooit heel lang te wachten op een nieuwe tegenstander en over het algemeen was de boel best stabiel, wat voor een fighter ook echt wel een vereiste is.

Wie bedenkt deze shit?

Elk personage in Mortal Kombat 11 heeft zijn eigen skills en vaardigheden. Welk personage je ook kiest, niemand heeft de absolute overhand en elk personage heeft wel iets dat ervoor pleit om hem of haar te kiezen. De manieren om je tegenstanders pijn te doen zijn bijna eindeloos. Je kunt ze bevriezen, verbranden, elektrocuteren, verbrijzelen en noem het maar. Ook kun je allerlei voorwerpen die in de levels liggen gebruiken om een voordeel te verkrijgen.

Heb je teveel pijn geleden, dan kun je ook één keer per gevecht een Fatal Blow gebruiken. Dit is een absurd sterke en uiterst bloederige manier om een comeback in werking te stellen. Je deelt namelijk een aantal flinke tikken uit waarmee je botten verbrijzeld, lichamen doorboort en het gevecht misschien nog jouw kant op kan laten komen. Zeer spectaculair, maar wanneer je tegenstander hierna niet neer is ziet het er wel wat lullig uit. Ik sta bijvoorbeeld niet twee seconden nadat ik een zwaard door mijn hoofd heb gehad weer op om verder te knokken.

Het absolute paradepaardje aan gruwelijkheden in de game zijn echter nog altijd de Fatalities. Na een zwaarbevochten overwinning hoor je de woorden ‘Finish him/her!’ en mag je een Fatality uit proberen te voeren, een finisher waarmee je jouw tegenstander dus gruwelijk kunt vermoorden. Zeker als je een aantal pogingen hebt moeten doen om dezelfde tegenstander te verslaan voelt dit ook bijzonder bevredigend. Bij elk nieuw deel van Mortal Kombat vraag je jezelf af of ze dit nog weer kunnen overtreffen, maar voor dit elfde deel is het de makers weer gelukt.

De ene Fatality is nog bruter dan de ander, maar desondanks moest ik om een aantal toch ook wel wat gniffelen. Zo heeft Johnny Cage een Fatality waarbij hij het hoofd van zijn tegenstander van de romp wil scheiden. Dit gaat echter niet direct goed en er zijn dan ook meerdere ’takes’ voor nodig (Johnny is namelijk ook een filmster). Gruwelijk, maar zo over the top dat het stiekem dus ook wel een beetje grappig is. Je vraagt jezelf alleen wel af: welke zieke geest bedenkt dit soort shit?

Mortal Kombat 11 is een game waarbij je absoluut een sterke maag nodig hebt. De game zit vol bloed, geweld en andere gruwelijkheden. Kun je hier echter tegen, dan is Mortal Kombat 11 ook een bijzonder fijne fighter. Vechters zijn lekker divers, alles werkt heerlijk soepel en de game barst bijna uit zijn voegen van de content.

Ook bewijzen ze bij Netherrealm dat een fighter prima een goeie Story Mode kan hebben. Al met al een zeer vermakelijke game waar je flink wat uren in kan stoppen. Hou je van fighters en ben je niet bang voor een flinke bak geweld? Dan kun je deze direct nog aan collectie toevoegen.

Mortal Kombat 11
9.0
review-mortal-kombat-11-wat-een-zieke-gamePluspunten <br> <br> - Lekker soepele game <br> - Veel variatie in vechters <br> - Fantastische graphics en geluid <br> - Story Mode <br> <br> Minpunten <br> <br> - Fatal Blows lijken wat lullig als je tegenstander daarna niet direct neergaat <br> - Veel grinden voor currency