Toen deel 1 uit de Gears of War trilogie uitkwam wist men direct dat Microsoft goud in handen had. De fantastische, rauwe shooter serie eindigde in 2011. Nu vijf jaar later blaast Microsoft de franchise nieuw leven in met Gears of War 4. En dat betekent: reviewtime, oooohhhhh yeah!

Gears of War 4 begint 25 jaar na de gebeurtenissen uit Gears of War 3. De CoG is de baas op de planeet Sera en alles lijkt vredig. Maar al gauw keert de CoG, de Coalition of Ordered Governments, zich zonder aanleiding tegen James Dominic Fenix en wordt deze vervolgd en achterna gezeten door robots.

Door de maatregelen die tegen het goedje Immulsion, de brandstof waar alles om draait, zijn genomen kent Sera veel onstuimig weer (serieus, Nederland is er niks bij). JD en zijn vrienden Kait Diaz en Del Walker slaan op de vlucht. Het trio komt al gauw achter een vreselijk geheim: niet alle Locust zijn vernietigd en de overgebleven wezens hebben zich in een nieuw ras geëvolueerd, een nieuw soort vijand: de Swarm.

gears-of-war-4

Je hebt zo een beetje een beeld van de nieuwe situatie in Gears of War 4. De rest laat ik aan jullie als speler over, anders moet ik gaan spoilen. Maar jongens, om met de deur in huis te vallen: wat is het fijn om weer een Gears of War te spelen. Als 16-jarig jochie mocht ik mij vermaken (sorry mam, hij was inderdaad 18+) met Gears of War 1. Nu tien jaar later kreeg ik het gevoel weer 16 te zijn. Oke, we gaan die game nu goed onder de loep nemen!

Een game valt of staat in mijn ogen met gameplay. En de gameplay in Gears of War 4 is ouderwets goed. Ik zeg expres ouderwets, want wat opvalt is dat Gears of War 4 weinig nieuwe dingen doet op het gebied van gameplay. Het rennen, het nemen van cover, het schieten, het is allemaal nog hetzelfde. Is dat erg? Nee, want juist de gameplay is wat Gears of War zo goed maakte. Denk aan het nemen van cover en de intense close up view bij het sprinten.

Leuk man, maar doet Gears dan helemaal niks nieuws? Jazeker, maar het zijn kleine dingen, zo kun je nu met je manneke klimmen. En af en toe door een spleet (JD gebruikt geen anabolen) kruipen. Daarnaast kun je nu in gevechten over je cover heen springen om vijanden een beste schop te verkopen.

gears-of-war-4-mulitplayer-beta-art

Het zijn leuke toevoegingen, maar om dit nou echt baanbrekend te noemen? Nee, dan zou ik jullie voor de gek houden. Ik snap dat men het op safe speelt, maar wat extra toevoegingen waren toch wel welkom geweest. En nee, dan heb ik het niet over die robots (kom ik op terug).

Graphics

Toen ik Gears of War 4 opstartte heb ik me direct verbaasd over de graphics. Jongens, wat ziet alles er vet uit, zelfs op een Full HD tv. Grassprietjes wuiven in de wind, bladeren waaien om je voeten en regen drupt realistisch op de grond. Daarnaast is het gebruik van licht en schaduw fenomenaal. Het was voor mij een verademing, daar ik afgelopen week een andere game speelde die licht gebruikte als een soort zaklamp *kuch* Mafia 3*kuch*.

Daarnaast verbaasde ik mij over het kleurgebruik. Dit is gewoon perfect gedaan. Er is duidelijk verschil in kleur tussen omgevingen, characters en objecten. Ook iets wat niet veel games doen. Soms spatten de kleuren echt van je scherm en soms zijn ze zo somber dat je het bijna kan voelen. Ook de gezichten van karakters zijn fantastisch. Je kunt elk lijntje in de gezichten zien, elk zweetdruppeltje voelen en dit betekent dat emoties ook goed worden uitgedrukt.

Kait Drop Shot

Ik zei al tegen mijn collega Jeff, dat ik het knap vind dat men dit zelfs op een Full HD tv zonder HDR weet te toveren. Ik ben daarom wel benieuwd hoe het er op een 4K tv met HDR uit zal zien. Desalniettemin wint Gears of War 4 hier dikke punten!

Multiplayer

Het is misschien wel de reden waarom je Gears of War 4 speelt: de multiplayer. Om maar direct in huis te vallen: ik heb me kapot geërgerd! En dat komt omdat de multiplayer de reden is dat jullie niet eerder de review van ons kregen. Ik speelde Gears of War 4 met Early Access, maar hier was in de multiplayer geen sprake van. Het was vrijwel onmogelijk om potjes te vinden en foutmeldingen vlogen me nog meer om de oren dan ingewanden.

De community klaagde zich suf bij de supportpagina van The Coalition. Dit resulteerde in onderhoud waardoor de multiplayer nu iets beter bereikbaar is. Ik zal daarom kort de multiplayer modi bespreken.

• Team Deathmatch

Je kent deze mode uiteraard. Het is aan jou om de meeste kills te maken en de beste wint.

• Dodgeball

Dodgeball is een nieuwe modus in de game en jongens wat is deze modus verslavend. Iedereen krijgt een leven, ben je dood dan blijf je dood, maar als je teammaat een kill maakt, dan mag je weer het strijdtoneel op. Het team wat compleet wordt uitgeroeid verliest. Het leuke aan deze modus is dat je het verloop van de match volledig naar je hand kan zetten. Zo heb ik een teammaat die alleen over was een triple kill zien maken met de boomer, waarna drie man weer kont mochten schoppen.

• King of the Hill

Je kent het wel, in King of the Hill neem je een gebied over en krijg je punten door deze vast te houden. De modus heeft echter een leuke twist: er zijn meerdere gebieden en wie de meeste verovert wint.

• Arms Race

Je begint met een zwak wapen. Na elke drie kills krijgt je team een beter wapen. Wanneer een team met alle wapens drie kills heeft gehad win je. Dit is een leuke modus om bekend en beter te worden met de verschillende wapens die er zijn.

• Guardian

Elk team heeft een leider, zolang deze leeft kan men onbeperkt spawnen. Maak je de leider dood en daarna het team, dan win je. Dit is echt een modus die je moet spelen met vrienden. Er zijn namelijk te veel Rambo’s in het spel die als leader gewoon in de actie lopen en het zo verpesten voor je team.

• Warzone

Dit is eigenlijk hetzelfde als Team Deathmatch, maar dan heb je één leven. Deze modus is voor de echte diehards!

De multiplayer kent dus genoeg modi om je een tijdje mee te vermaken. Wel ben ik van mening dat deze het beste tot zijn recht komt in een team. Communicatie is ook in Gears namelijk de sleutel naar succes. Ik heb mijn twijfels bij bepaalde tegenstanders, zo zag ik op 7 oktober al spelers rondlopen die level 100 waren. Met mijn level 1 teammaten werden we compleet weggevaagd en dit gebeurde in teveel potjes. Waar is dan het ranked systeem vraag ik me af.

Net als Halo 5 introduceert Gears of War 4 speciale pakketjes die je online kunt gebruiken. Deze zogenaamde Gear Packs kun je kopen met in-game geld dat je verdient in de multiplayer. Mocht je niet kunnen wachten dan is er de mogelijkheid om je zuurverdiende echte centjes er aan uit te geven.

gears4paxhordeenemiesjpg-758739_765w

Horde 3.0

Last but absoluut niet least is de Horde modus. Deze is weer terug en hoe! Horde is een modus waarin steeds moeilijkere golven vijanden jouw kant op komen. Aan de hand van een kist genaamd de fabricator bouw je wapens, verdedigingssystemen en ammo. Zo kun je tussen de golven door een val neerleggen, granaten in muren planten of automatische sentry guns plaatsen. Je begint bij wave 1 en uiteindelijk probeert iedereen tot wave 50 te komen, een bijna onmogelijke opgave!

Horde 3.0 werkt nog steeds fantastisch. Juist in deze modus kom je ook wat meer mensen met een mic tegen en kan er dus samengewerkt worden. Blijf bij elkaar, houd je voorraad op peil en kick ass!

Kritiek

Toch is er ruimte voor kritiek, want aan één ding heb ik me enorm gestoord. Wie heeft in hemelsnaam bedacht om in Gears of War 4 robots te introduceren? Gears draait om de gore en de actie. En dan komen daar opeens een paar broertjes van C3-PO aanlopen? AH COME ON! Robots passen gewoon niet in Gears of War, ze doen afbreuk aan de spelbeleving van de single player. Gelukkig waren het maar een paar hoofdstukken waar ze in voorkwamen, maar ik hoop dat dit iets eenmaligs is.

gearsofwar4robots

De terugkeer van Gears of War is een goede stap van Microsoft en The Coalition. De game speelt behoorlijk op safe maar zet daar een goede single player en een fantastische online modus tegenover. Het is daarom wel storend dat de multiplayer niet werkte afgelopen week. Hoewel ik dit nog geen minpunten waard vind, is de introductie van robots er wel één. Dit was echt niet nodig geweest jongens! De kennismaking met JD was een goede en daarbij kreeg ik nog nostalgische gevoelens bij de terugkeer van een oude bekende, vader Marcus. Gears of War 4 is ongetwijfeld één van de blockbusters van dit jaar en deze rauwe game moet je gewoon gespeeld hebben. WOOOOOH!!!

WIN

Ja, dames en heren. Mocht je de review hebben gelezen en denken: ik heb Gears of War nooit gespeeld, dan is er goed nieuws. We geven namelijk de originele backward compatible trilogie weg aan één gelukkige winnaar. Wat moet je hiervoor doen? Beantwoord de quiz hieronder en stuur je antwoorden naar: [email protected]. Uit alle goede antwoorden wordt één gelukkige winnaar geloot. Meedoen kan tot 21 oktober 2016. Over deze actie kan niet worden gecorrespondeerd.

1. Waar is JD een afkorting van?
  2. Hoeveel golven kent Horde 3.0?
  3. Wie keert terug in Gears of War 4?