Review: Farming Simulator 15, met het rubber deur de blubber!

We blijven toch allemaal een beetje boeren in dit kikkerlandje. Farming Simulator 15 haalt dat (b)oergevoel omhoog.

Het is een rare week wat games betreft. De media en de gamerpopulatie waren vooral druk met The Witcher. Nachtopeningen, vrienden die om 0:01 uur de game probeerde te starten en, toen dat niet lukte, nog een uur naar het scherm gingen staren om het dan weer te proberen. Je zou bijna door al dit geweld vergeten dat er nog een game op de planken kwam deze week. Ja, ja, we hebben het over Farming Simulator 2015. De alom geprezen agrarische simulatie is nu voor het eerst uitgekomen op de Xbox One. Uw schrijver laat horen hoe zijn eerste klompstappen zijn bevallen.

Laten we beginnen met mijn liefde voor sim games. Met het spelen op consoles is die liefde een beetje verloren gegaan. In het verleden kon je mij vele uurtjes bezig zien zijn met the Settlers of Sim City. Ik hou er van. Statistiekjes, overzichtjes, logische lijnen en meer van die koeienshit. Bij Farming Simulator twijfelde ik over de aankoop. Beetje boer spelen op je Xbox… Wat is daar nou aan? Maar man, wat heb ik mij vergist. Toen ik eergister dan ook The Witcher geïnstalleerd had en Farming Simulator 15 daar vlak achteraan kwam, kon ik de verleiding na een uurtje Witcher spelen, niet weerstaan. Vriend Jeffrey was al gestart en ik wilde toch ook wel heel even gluren wat dit nou voor game was.

Platte ramen

Grafisch gezien was het even een kleine terugval na het switchen van The Witcher naar Farmer. Het is geen hoogstandje te noemen. De omgeving ziet er grappig uit maar men heeft erg weinig moeite willen stoppen in het vormgeven van de huizen en objecten in deze game. De ramen en deuren zijn er echt op getekend en laten totaal geen diepte zien. Wel is er op bijv machines veel detail te zien, maar erg plat. Is dit belangrijk? Nee, voor deze game is dat alles van ondergeschikt belang. Natuurlijk had het voor het oog leuker geweest als de machines en omgeving er wat meer 3 dimensionaal hadden uitgezien maar goed. Uiteindelijk gaat het bij dit soort games om de gameplay.

Gameplay Co-op

Omdat ik in een party zat waar al twee mensen aan het boeren waren, vonden we het als eerste wel leuk om eens te kijken wat de multiplayer nou precies is. De eerste keren verbinden, ging niet helemaal vlekkeloos. De game bleef roepen dat ik geen DLC bezat terwijl die optie was uitgezet of ik kreeg de melding dat ik geen toegang tot de multiplayer had. Glitches zullen we maar denken. Dus een stukje land begonnen in Scandinavië, welke in de game de prachtige naam Bjornhölm heeft. De andere optie is een stukje Noord-Amerika met de naam Westbridge. Na eerst zelf wat verkennend rondgewandeld te hebben, kwam boer Jeffrey (Yellofruit), een echte Groningse agrariër, al snel in de game aangewandeld met zijn stoere overall en mooie geblokte hemd aan. Als basis krijg je al een aantal voertuigen. Zo staan er drie tractoren, een maaimachine, een aanhanger, een zaaimachine en een ploeg en de benodigde tegengewichten om je tractor op de grond te houden. Als eerste besloten we in co-op een akker met metershoge korenaren eens vakkundig te maaien. Jeff in de trekker en ik in de maaimachine. Met wat gerommel waarbij je de machines vooral laat werken door combinaties met de bumpertoetsen te maken, was de maaier op de grond, de slurf uitgeklapt en Jeff in de trekker met aanhanger naast me klaar om te starten. In bijna (net niet) mooie rechte lijnen trokken we samen op, lustig maaiend waarbij Jeff alle aren in zijn aanhanger opving. Dat was gelijk het eerste geld wat we hadden verdiend. Jeff nam de lading mee en verkocht het voor een leuk bedrag die vervolgens richting onze bankrekening werd gestort.

drivecontrol[1]

Rustgevend

Wat vooral heerlijk is, in de hectiek van alle actie-games die we kennen, is het bijna zen-gevoel wat je kijgt van het simpelweg rijtjes koren maaien. Rustgevend gewoon. Dat dit niet altijd zo is, bleek later in het spel toen ik heftig probeerde om bomen tot snippers te vermalen. Boer Martin had met zijn kettingzaag al het één en ander omgezaagd toen ik met een (zwaar door de bank gefinancierde) soort versnippermachine op zijn veldje kwam. Daar komen vanaf de winkel (waar je deze machines dus moet ophalen) was nog een hele klus. Het apparaat was namelijk zo zwaar dat het veelvuldig mijn trekker de kant in schoof. Maar goed, aangekomen en hop, ff een paar stammetjes vermalen. Maar het werken met zo’n ‘kermis’ grijper is nog verdraaid lastig. RB, LB of de combi RB + LB met de rechterstick lieten deze grijper een bepaalde beweging maken. Ik heb echt wel een half uur lopen kutten om een stuk stam op die versnipperaar te krijgen. En toen ging dat ding niet eens aan, dus niks snippers. Om het op zijn Twents te zeggen:  Noe hej’t vedrett’n. Het zen-moment was weg, ik heb de hele zooi terug verkocht en besloot het maar bij koeien te houden. Alhoewel, ook daar wist ik totaal niet wat ik moest doen. Uiteindelijk heb ik mezelf failliet verklaard door gewoon een nieuwe game te starten. Nog niet eens zo makkelijk hoor, de boer spelen. Ondertussen was ik wel al een aantal uurtjes verder en was die prijswinnaar The Witcher totaal vergeten want dit was gewoon lol hebben. Gisteravond zijn we een tweede poging gestart en dat ging al een stuk beter. Ondertussen groeit het koolzaad en graan welig en zijn we druk bezig met het verkopen van boomstammen. Gelukkig hebben we er beelden van gemaakt en zie je hoeveel fun deze game is.

Carrière

Eigenlijk is dit gewoon de lonely versie van de co-op en zit er totaal geen verschil in het spel zelfs. Sterker nog, je kan deze twee modes zonder enig probleem combineren en er tussen wisselen. Ben je een boerderij begonnen in carrière mode maar wil je even later dat je vrienden je komen helpen, no problem. Game even opslaan en vervolgens in de multiplayer weer inladen. Het verschil is dus vooral of je alleen je bedrijf wil opbouwen of met anderen samen. Soms is het handig om alleen te starten en dan in alle rust te leren hoeveel werk en handelingen het kost om bepaalde producten op het eindpunt te krijgen. Het is niet een simpel geld verdienen, nee, je moet ook nog kijken wat het kost om iets te maken en of daar wel vraag naar is. Soms krijg je ook een speciaal verzoek, wat meer geld oplevert dan gewoon maar produceren en verkopen. Kortom, je leest het al, er is genoeg te doen en vooral te leren. Dieren kopen, stukken bos verwijderen, akkers bewerken, enz. enz. Om dat alles te kunnen doen, heb je de keuze uit een behoorlijke rij machines en ook dat is wel even een studie. Een te zware machine achter je te lichte trekker werkt niet, wat dus mijn probleem met de versnipperaar was. geertJe moet dus echt wel even goed studeren wat een machine kan, wat dat dan oplevert, kosten-baten plaatje, of je wel genoeg paardenkracht hebt om een machine aan te drijven, en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Wat wel heel handig geweest zou zijn, is een snelreis optie. Je loopt of rijdt je echt de schompes door je map. Wat ook wat vreemd is, zijn de verschillende rare dingen die je tegenkomt zonder dat ze eigenlijk een functie hebben. Zo zie je een circustent staan en een stuk land met caravans en tenten. Maar daar geld uit regelen, dat gaat niet. Je kan over wandelaars heen rijden zonder enige consequenties. Wat wel goed geregeld is, is het huren van arbeid. Je kan tegen een prijsje boeren inhuren om je werk te doen. En dat scheelt want dan kan jij met andere dingen aan de slag. Of zoals geile boer Geert zou zeggen: “dan heb ik meer tiet om een beetje te voeln en te ruikn, want daar holdt Geert wel van, beetje proevn, beetje ruikn”.

Dit alles concluderend, kan ik niet anders zeggen dat ik mij kostelijk vermaak met dit spel en dat dit spel je als gamer uitnodigt om meer te weten te komen over het reilen en zeilen van een agrarisch bedrijf en kennis te krijgen over de grote voorraad machines die in deze bedrijfstak te vinden zijn. Dat vergaren ga ik dan ook zeker doen en ik zal de ‘guide’ die ik nu aan het samenstellen ben, zodra hij klaar is, hier gaan delen. Als je het leuk vind om wat dieper in het boerenleven te duiken en je bent een sim fan, kopen gewoon. Vergeet dan niet je vrienden ook mee te laten genieten want samen spelen is in deze game wel heel erg leuk en kan je veel hilarische momenten opleveren.