Review: Dragon Ball Xenoverse

Tien jaar geleden toen ik nog een broekie van 14 jaar oud was, was animé al trending. Ik had er persoonlijk niet zoveel mee. Ik vond het nerdie en dom gezwets wat erin voor kwam. Voor slechts twee series maakte ik een uitzondering: Pokémon en Dragon Ball Z.

Aangezien de eerste niet op de Xbox beschikbaar is, ben ik altijd enthousiast geweest als er weer een game van die laatste uit kwam. Mijn enthousiasme voor de eerste Dragon Ball game op de Xbox One lag echter op een laag pitje na het teleurstellende Dragon Ball Z: Battle of Z. Kan Dimps (de studio achter Street Fighter) met Dragon Ball Xenoverse mijn hart weer sneller laten kloppen en me KAAAAA MEEEEEE HAAAA MEEEEEE HAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA laten schreeuwen? Je leest het hier!

Ik gaf het al aan, ik was niet onder de indruk van voorganger Battle of Z. Sterker nog, het was een teleurstelling. Waar de serie sterk begon met Budokai en later met de vervolggames Ultimate Tenkaichi en Raging Blast aardige vechtgames neer had gezet, werd de serie erg naar beneden gehaald in Battle of Z. Het hele vechtsysteem werd overhoop gehaald en er werd meer tijd en energie in een open wereld en het verhaal gestopt. Nu is dat geen probleem, maar als juist het vechtsysteem een van de sterkste punten van de game is en je dat gaat aanpassen, dan moet je zorgen dat je voor een nog betere gameplay zorgt. Men verzaakte dit in Battle of Z omdat er voor elke knop nog maar één aanval was en het niet langer mogelijk was van die gruwelijke combo’s uit te voeren. Nou goed nieuws voor de mensen die dit gemist hebben: het vechtsysteem is terug, en hoe!

Dragon-Ball-Xenoverse-0121-02

Het begin

Laten we even bij het begin beginnen. In het begin krijg je de eer om je eigen personage te creëren. Je mag zelf weten bij welk ras je hoort: De Frieza’s, Saiyans, Aardlingen of de Nameks. Elk ras heeft zijn voor- en nadelen. Zo zijn de Saiyans goed in schade toebrengen maar hebben ze een verminderde levensmeter en zijn de Nameks juist beter in het gebruik van Ki etc. Tevens krijg je direct de mogelijkheid om aan te geven wat voor vechtstijl je gebruikt. Ben je iemand die zijn vijand op afstand bombardeert, ga je liever voor close combat of heb je liever een balans tussen beiden? De keuze is aan jou!

Al gauw na het creëren van je personage krijg je een gevecht met Time Patrol Trunks waarin je direct je skills kan laten zien. Het viel direct op hoe goed het was om het vechtsysteem zoals we het kenden weer terug te zien. Ook viel me op hoe goed de gebieden om me heen eruit zagen en dit wekte direct m’n nieuwsgierigheid. Na het verslaan van Trunks kwam ik terecht in Toki Tori City. Ik kreeg van Trunks te horen dat zich hier veel Time Patrollers bevonden en dat ik met hen allemaal moest gaan praten. Ik zette m’n eerste stappen in de stad en ik kreeg gelijk een flashback naar de Pokémongames. En dit geval was dat zeker niet verkeerd! De stad is in een rondje gebouwd en bestaat uit drie gebieden. In deze gebieden bevinden zich naast NPC’s tevens veel winkeltjes waar je bijvoorbeeld je accessoires, skills, kleding en items kunt uitbreiden. De skills, kleding en accessoires die men verkoopt worden meer uitgebreid naar mate je verder komt in de game. Tevens vinden we plekken waar we een Online Battle kunnen starten, ons eigen team op kunnen zetten of cadeaus naar onze vrienden kunnen sturen.

dbz_big2

Ondanks dat Toki Tori een klein stadje is, mag je er dus van alles doen en juist daarom is het fijn dat de stad niet groter is en niet alles her en der is neergezet . Nadat ik met iedereen gesproken had, vroeg Trunks me om met hem mee te gaan op Time Patrol, dit is namelijk één van je grootste missies in de game: op Time Patrol gaan. Even heel simpel gezegd: wanneer je op Time Patrol gaat, maak je de meest memorabele gevechten uit de geschiedenis van de Dragon Ball Z Saga mee. Het is jouw doel als speler om te zorgen dat de geschiedenis niet veranderd. Zo moet je ingrijpen wanneer Goku door zijn broer Raditz is neergehaald en assisteer je Yamcha en Tien wanneer Nappa en Vegeta de Saibaman op hen los laten. Het feit dat je hierbij je eigen personage mag gebruiken, zorgt er voor dat je meer verbonden bent met het verhaal en dat voelt echt heel goed. Naast Time Patrol zijn er ook nog belangrijke sidequests die door het leven gaan onder de naam Parallel Quests. In deze missies neem je het nog steeds op tegen belangrijke personages, maar onder andere omstandigheden. Een goed voorbeeld is de missie tegen Raditz. Nam je het in de Time Patrol tegen hem op, in de Parallel Quest mag je schouder aan schouder met hem staan om juist Goku en Piccolo een lesje te leren. Het is een interessante gameplay die je ook eens in de schoenen van de tegenpartij zet.

Laten we het eens gaan hebben over de eerder besproken gameplay. Zoals ik al aangegeven heb, is het vechtsysteem weer terug en dat is echt heel welkom. Zo kun je weer je combo’s uitvoeren en deze aanvullen met Super en Ultimate Attacks. Deze bouw je op door vijanden een paar beste tikken te verkopen waardoor je attackmeter vol loopt. Bij elke volle meter mag je een Super Attack uitvoeren. Heb je alle meters vol, dan krijg je de mogelijkheid om je vijanden weg te blazen met een Ultimate attack. We kennen deze gameplay vooral uit Tenkaichi, maar ik moet zeggen dat ik er nog steeds van hou. Want oh, wat is het geweldig om bijna dood te zijn en dan toch nog je vijand aan te pakken met een fikse combo, om hem vervolgens te vernederen met een Ultimate. In Dragon Ball speel je natuurlijk niet alleen, vaak neem je het in meerdere scenes op tegen meerdere vijanden en krijg je bijstand van bekende personages uit de Dragon Ball Saga. Aangezien het soms lastig is om je vijand uit te kiezen, krijg je ook de mogelijkheid een vijand te selecteren en in het vizier te houden.

dragonballxv

De werelden zien er echt fenomenaal uit op de Xbox One. Zowel de personages als de levels worden scherp en gedetailleerd weergegeven. Je krijgt de mogelijkheid om op veel bekende gebieden je vechtkunsten te tonen. Zo komen bekende strijdachtergronden zoals het Tag Tournament, de bergen, Namek en het huis van Kami hoog boven in de wolken, langs. Een nadeel is wel dat je de mogelijkheid krijgt om vijanden het water in te meppen, maar niet meer door bijvoorbeeld rotsen, iets wat in Tenkaichi heel mooi aanwezig was.

Wanneer je je vijand verslagen hebt, krijg je een cijfer en ervaringspunten. Die ervaringspunten ga je hard nodig hebben om te levelen en je attributen uit te breiden. Dat laatste kun je uitbreiden met attribute-punten die je voor elk level dat je stijgt, ontvangt. Gooi je je leven omhoog? Je basis aanvallen, of liever je Supers? Ook hierin ben je vrij om je eigen keuzes te maken. Het is aan te raden juist die zaken waar jouw ras zo zwak in is, te upgraden zodat je zwakte punten op de lange termijn je sterke punten worden.

Dragon-Ball-Xenoverse-2-1

Kopen, kopen, kopen

Zoals ik al eerder aangaf, krijg je na elk level ook nog eens centjes waarmee je bij de shops weer je eigen sterkere skills, kleding en accessoires kan kopen. Zo mag je bij de skills shop de beroemde aanvallen van personages aanschaffen. Hierbij moet je denken aan de Special Beam Cannon, Vortex Volley en Kai O Ken. Ook kun je hier (mits je Saiyan bent) je skill als Super Saiyan aanschaffen, waarmee je nog meer schade toe brengt aan je vijanden. Ook het aanschaffen van kleding is een leuke aangelegenheid. Net als bij skills mag je hier de kleding van de beroemde personages aanschaffen. Wat ik wel erg vreemd vind, is het feit dat je niet van te voren kunt kijken hoe een kledingstuk op je personage er uit ziet, terwijl je dit wel kan zien in het begin bij het creëren van je personage, een rare beslissing. Ook accessoires kunnen je goed helpen in battles, ik ga ze niet allemaal voor je verraden maar één van de eerste voorwerpen die je krijgt, is de scouter waarmee je kan kijken waar vijanden of voorwerpen zich bevinden op het strijdtoneel. Het gebruik van dit soort accessoires brengt dus leuke mogelijkheden met zich mee. Items gebruik je eigenlijk zoals je die in andere RPG’s ook gebruik. Zo kun je voorwerpen kopen om je leven weer een beetje op te krikken als je bijna dood bent, of je kracht tijdelijk opkrikken zodat je net dat beetje extra schade toe brengt. Het bovenstaande is natuurlijk niet nieuw in games, maar het zorgt er wel voor dat je je eigen unieke personage met zijn eigen signature moves kunt ontwerpen. Het betekent dat je je eigen vechtstijl aan mag nemen en juist dit maakt van Xenoverse een Fighting/RPG, een mix die echt heel fijn voelt.

dragonball_xenoverse_cover3

De AI van de tegenstanders lijkt op het eerste gezicht erg pittig. Zo ging ik vooral in m’n eerste uurtje Xenoverse erg vaak knockie. Ik voelde me net Krillin… Al snel kwam ik er echter achter dat vijanden vaak met een bepaalde manier van spelen, snel naar de vlakte gemept konden worden. Die bepaalde manier van spelen houdt eigenlijk in dat er gewoon keihard gebuttonbashed moet worden, mijn duimen zijn op dit moment in ieder geval zwaar gekneusd. Dit voelde als een teleurstelling want hier kwam ik erachter dat er dus eigenlijk geen tactiek nodig is om de game te spelen. Het was leuker geweest als er juist van de zwaktes van rassen gebruik gemaakt kon worden. Tevens kwam ik af en toe bugs tegen waarin tegen- en medestanders koprollen maakte in de lucht en geen meter vooruitkwamen, al kan het natuurlijk ook zijn dat ze aan het oefenen waren voor het circus.

Co-op

Je hoort (of leest) het wel. Ik ben razend enthousiast over de nieuwe Dragon Ball game en ook de nieuwe co-op mode waarin je samen met andere spelers online de parallel quests mag doen, leek me veelbelovend. Ik kreeg hier echter een bittere pil te verduren. Op het moment van schrijven zijn er namelijk veel klachten over de servers, zo wordt men uit potjes gegooid, krijgt men een omleiding terug naar het menuscherm van de game of de melding dat de servers niet beschikbaar zijn. Ik heb helaas geen enkel potje mogen doen en werd inderdaad steeds terug geleid naar het menu. Het doet me denken aan de releasedagen van Assassins Creed Unity. Ik kan me voorstellen van een game dat, als hij net uit komt en erg populair is, de servers in het begin vaak overbelast zijn. Het is echter wel onacceptabel als dit dagen later nog gebeurt en dit een probleem is op alle consoles en de PC. Daar komt bij dat de PC op dit moment al een patch heeft gehad en de consoles nog niet. Als je het mij vraagt een hele slordige zaak, aangezien ik graag de rest van de wereld ook met hun eigen personages had zien bashen.

Domingo
    Domingo
    De man die meer games verslindt dan de hele redactie bij elkaar, heeft de game-ervaring van Gabe Newell en John Carmack in het kwadraat. En als hij even klaar is met gamen gaat-ie op het internet om nieuwe pre-orders te plaatsen.