Het is ongelofelijk, ik dacht dat het voorbij was met de nieuwe technologie van Xbox One. Blijkbaar zat ik ernaast, want de technologie waar ik het over heb ”cloud computing” staat nog op de planning voor gebruik in Crackdown 3.

Tijdens de GDC dagen van 2017 (Game Developer Conference) heeft Xbox Azure expert Joseph Cusimano meer informatie gegeven over cloud computing technologie. De laatste keer dat we wat over deze technologie hoorde was volgens mij 2015 toen Microsoft even een troef nodig had tijdens de E3. Om even kort uit te leggen, ”cloud computing” is een technologie van Microsoft om processorkracht uit servers te halen (dus via internet). Dat wil zeggen dat sommige processen van een spel (zoals totale vernietiging) door een heel groot en sterk serverpark berekend kan worden en naar jouw Xbox wordt gestuurd om al het pracht en praal op je scherm te toveren.

crackdown 3 cloud computing

De technologie leeft nog

Via een paar artikelen liet ik al doorschemeren dat ik geen hoop meer had voor deze technologie gezien de oersterke Scorpio er aankomt. Er is geen cloud computing meer nodig zou je zeggen. Maar goed, niet iedereen gaat Scorpio kopen, dus ze houden rekening met de mensen die Crackdown 3 op de normale Xbox One willen spelen, waardoor cloud computing nog steeds zeer belangrijk is. Op de GDC van 2017 werd de technologie gedemonstreerd, maar helaas zijn er niet echt scherpe beelden van (zoals je kan zien op het plaatje hierboven). Met ”Azure” van Microsoft kan er heel veel processorkracht worden gegenereerd voor al het grafische vernietigingsgeweld uit Crackdown 3. Links zie je een beetje welke server welk gedeelte van de stad voor zijn rekening neemt.

Magische servers

Wat deze servers nog meer kunnen, is de toekomst voorspellen! Kortom, ze houden rekening met potentiële situaties die zich kunnen voordoen in de drie seconden die gaan komen en rekenen alvast uit welke kracht daar voor nodig is. Als de uitkomst negatief is en je doet iets niet, dan stuurt de server gewoon weer de data terug naar de game. Magie!

Als deze technologie nou eens goed doorbreekt en als het nou ook eens goed wordt geïmplementeerd in Crackdown 3, dan heeft Microsoft iets moois in handen voor mensen met een Xbox One! Al is het maar voor de first-party titels. Je bent helaas wel afhankelijk van internet met ”cloud computing”, maar als je een snelle verbinding hebt, dan geniet je wel van ultieme rekenkracht voor je Xbox One. Wat denken jullie? Wordt dit een hit of gewoon een langzame dood?

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties