Na de eerste golf blockbustergames van 2017 is het nu een paar dagen even wat stiller. Wij kregen echter Torment: Tides of Numenera voorgeschoteld, hebben we hier te maken met een pareltje?

Torment: Tides of Numenera is de opvolger van Planescape: Torment uit 1999. Nu ken ik deze game helemaal niet, maar wat onderzoek leerde dat deze RPG veel lof kreeg. Verwacht echter geen Witcher of Final Fantasy achtige RPG. Deze game is namelijk lekker zichzelf. De kracht van deze game lag in het feit dat je problemen op moest lossen door teksten te lezen en vragen te beantwoorden.

Dit wordt nu weer opgepakt. Sterker nog, door het maken van verkeerde keuzes vond ik 30 seconden nadat ik de game had opgestart al de dood. Nu sta ik bekend om mijn rushes in games, maar dit is echt een record. “Wat voor keuzes maak je dan?” hoor ik je zeggen. Je kan het zo gek nog niet verzinnen of het kan. Stel je ziet een schaal en je wilt deze verplaatsen, dan kun je kiezen hoe je dat gaat doen. Gebruik je je might? Of je handen? Of sla je hem gewoon stuk? Let er wel op dat je met de verkeerde keuzes ook schade op kunt lopen of kunt sterven. Het lezen van de teksten en het maken van keuzes zal dus voor de echte fans een goede ehm… keuze zijn geweest.

De game weet namelijk goed hoe de fantasie van de speler moet worden gewekt. Zo wordt je geboren en stort je direct ter aarde. Al gauw kom je erachter dat jouw lichaam toebehoort aan de Changing God. De game speelt zich vervolgens af als een interactief boek. Voor mij was het echter een doorn in het oog omdat het hele lappen teksten zijn. Maar voor spelers die wel houden van een goed boek biedt dit extra diepgang! Juist omdat jij je weg mag kiezen kun je rekenen op een sterk verhaal. Er is tenslotte meer dan genoeg om te ontdekken.

De game speelt zich biljoenen jaren in een fictieve toekomst af. Met behulp van een camera die zich boven jouw manneke begeeft manoeuvreer je je door de omgeving heen. De camera werkt soepel en kan naar wens in- of uitgezoomd worden.

Verbluffende skills

Waar Torment mij als speler mee wist te verbluffen was het diepgaande skillsysteem. Aan de hand van een aantal vragen wordt jouw karakter gebouwd. Ben je een rat die tegen iedereen liegt of ben je liever iemand die er is voor de mensen en empathie toont?

Vervolgens mag je gaan kiezen welke klasse je wilt worden. Uiteraard heb je klassen die staan voor de warrior, magician of de thief. Ik koos voor de Strong Glaive, de warriorklasse die me meer uithoudingsvermogen en slagvaardigheid gaf. Dit ging helaas wel ten koste van m’n snelheid. Om dit te compenseren besloot ik om mij te specialiseren in light weapons en might.

Ook dit systeem is enorm diepgaand en wist mij te boeien. Ik heb een half uur zitten spitten om mijn karakter te bouwen. En dat terwijl ik toen net 10 minuten in de game zat.

Grafisch laden

Op grafisch gebied weet Torment een tweestrijd in mij op te wekken. Van de ene kant zijn de kleuren waarvoor is gekozen goed en dragen ze bij in de sfeer. Maar als we kijken naar gebouwen, deuren, maar ook mensen dan wil het nog wel eens kartels en pixels vertonen. Daarnaast lijkt de game af en toe last te hebben van framedrops. Iets wat mij helemaal niet nodig lijkt in zo’n game aangezien de Xbox One hier echt wel krachtig genoeg voor is.

Een ander punt van kritiek zijn de vele laadtijden. Aangezien de game zich vaak in kleine ruimten afspeelt en je deze vaak snel doorkruist wordt dit op een gegeven moment behoorlijk irritant.

Een goed punt is de muziek. Deze weet de sfeer van de game naar nieuwe hoogten te brengen. De muziek is namelijk mysterieus en dat is gemixt met de keuzes die je moet maken, een goede balans.

Torment: Tides of Numenera is geen slechte game. Vooral voor de fans van RPG’s die wat meer invloed willen hebben op het verhaal is de game een goede aankoop. Het is duidelijk dat ontwikkelaar InXile Entertainment veel tijd en liefde in deze game heeft gestoken. De vele teksten en keuzes zijn echter niet aan mij besteed. De graphics zijn aardig, maar hadden nog wel beter opgepoetst kunnen worden. De laadtijden zijn echter wel een punt van kritiek. Iets wat men aardig goed weet te maken met de vele skills en gegarandeerde speelduur, want hier ben je wel even mee zoet. Ben je even klaar met al die standaard RPG’s, dan haal je Torment: Tides of Numenera nu in huis!

Torment: Tides of Numenera
80 %
review-torment-tides-numeneraPluspunten:<br> + Sfeer<br> + Net even wat anders<br> + Diepgaand skillsysteem<br> <br> Minpunten: <br> - Framedrops<br> - Laadtijden <br>