De tweede grote expansie voor The Division is eindelijk uit. Met Underground leek men al wat meer de juiste richting op te gaan. Is Survival de moeite waard of stuurt het de game definitief naar de budgetbak?

Alhoewel, de prijzen van The Division zijn eigenlijk al op budgetniveau. Zeker vandaag op Black Friday. The Division, wat moeten we er nog over kwijt. Lang op gewacht, hoge verwachtingen, de game zou prachtig worden en nog tijden gespeeld worden maar die beloftes heeft hij toch allemaal niet helemaal in kunnen lossen. De game bleek al snel het feest der grinders te zijn. Het eindeloos herhalen van zetten om betere gear te scoren. Underground bracht hier een extra dimensie in en liet de game weer even opleven. Maar ook daar was het grindfestijn niet te vermijden. Nu hebben we nummertje twee van de drie die uit zouden komen. Zou deze modus een iets langere levensduur hebben?

0587051Onbestemd

Eerlijk gezegd weet ik dat nog niet zo goed. Deze tweede uitbreiding heet zeer toepasselijk Survival. En dat is het dan ook tot in het extreme, overleven. Om een klein beeld te geven, Survival is net zoals Underground een apart stukje in de game. Het heeft geen verbinding met Underground of de basisgame en je betreedt het door in de Base of Operations de trap af te gaan en daar vind je de ‘toegang’ tot Survival. Daar begint de ellende. Je krijgt een missie waarin je in je hazmat kleding per heli richting Dark Zone gaat om daar het ontdekte geneesmiddel tegen het virus op te gaan halen. Dit moet snel gebeuren want er steekt een orkaan op, erger dan Sandy. Tijdens je heliritje gaat het mis, de heli stort neer door de storm en jij ontwaakt in een safehouse. Daar begint Survival want vanaf dat moment start je overlevingstocht richting de Dark Zone en richting de extractie die je daar moet gaan krijgen. Met niet meer dan wat basic kleding, een pistool en geïnfecteerd met het virus moet je New York doorkruisen waar het op dat moment -40 graden vriest. Zodra je een stap buiten zet, begint je lichaamstemperatuur te dalen. Het is dus je weg zoeken van warme plek naar warme plek. Dit kunnen shelters zijn of brandende wrakken en olietonnen. Die temperatuur daalt snel, heel snel. Dus het is zo snel mogelijk door het gebied heen rennen. Onderweg kom je dan tassen tegen waar het één en ander in zit. Materialen om warmere kleding of betere wapens te maken, voedsel, drinken en, niet geheel onbelangrijk, medicatie die de infectie even stopt. Want naast het vechten tegen de kou, vecht je ook tegen honger, dorst, vijanden (die je in het begin beter uit de weg kan gaan) en het virus die je een levensduur geeft van zo’n 60 minuten. De klok tikt dus door.

Daarnaast moet je ook materiaal vinden om een luchtfilter te bouwen want zonder dat stukje ben je in het door het virus besmette gebied zo de pijp uit. Zo zoek je dus je weg naar de Dark Zone want daar ligt dat medicijn en daar wordt je ook geëvacueerd. Je kan dit in je eentje proberen maar dit is bijna niet te doen. Met een aantal vrienden samen, want je start met 24 spelers tegelijk, is het ietsje makkelijker. Zeker wat betreft het healen van elkaar of het met elkaar delen van essentiële zaken zoals medicatie.

PvE of PvP

Survival kent twee varianten, de PvE en de PvP variant. In PvE heb je niets te vrezen van die 23 andere spelers in je gebied. Het enige kwaad wat ze kunnen doen is je laten doodgaan als ze je tegenkomen door je medische hulp te weigeren. That’s it. Dit is de modus die je het beste kan doen als je start en dan het liefst met één of twee maten.  Toch is dit niet makkelijk. Door de heftige storm zie je namelijk niet heel ver vooruit dus je raakt elkaar snel kwijt. Daarnaast verplicht het je tot eerlijk delen. Alles wat je vind onderweg (behalve in de shelters) is voor de eerste die het oppakt. Daarna is de tas leeg. PvP  brengt een extra gevaar namelijk het doodgeschoten worden door andere spelers. Ik moet zeggen dat dit mij alleen maar frustreerde. Spelers met betere wapens die dan wachten bij een brandend olievat om je daar af te schieten. Not my thing. Uiteindelijk kom je dan bij de Dark Zone terecht en daar loopt de Hunter rond. De eindbaas die koste wat het kost wil voorkomen dat jij wegkomt.

division-survival41Wat een extra gevoel van spanning creëert zijn de notificaties die je krijgt als er een speler doodgaat. Een soort Hunger Games effect waarbij je op beeld en in spraak hoort dat er nog maar ‘eighteen players’ over zijn. Dit hoor je al redelijk snel na de start. Er zijn spelers die de tien minuten niet redden. Oh, had ik al vermeld dat er ook geen radar is? Dus je hebt geen idee of er vijanden in de buurt lopen. Je hebt wel toegang tot de gehele kaart en daar zie je ook langzaam maar zeker nieuwe shelters verschijnen als je er in de buurt komt. Er is ook geen lijn te zien naar je markeerpunten, je moet het allemaal zelf doen.

Survival kent een steile leer curve. De eerste keer op is synoniem met snel dood gaan. Je leert telkens andere strategieën. Het is fouten maken, dood gaan en opnieuw starten. Het is uitdagend en frustrerend te gelijk. Als je met een maat richting de Dark Zone strompelt en merkt dat je nog maar 5 minuten hebt, dan bekruipt je een gevoel van, Damn, 55 minuten naar de knoppen. Voor mij is het dan wel weer even klaar. Zo’n modus doe ik één, maximaal twee keer en dan laat ik het weer een dag liggen. De frustratie over het niet halen is dan te groot. Toch is de verleiding om het te willen halen een dag daarna weer groot.

Oordeel

Survival is in de ogen van sommigen iets wat de game in beginsel had moeten zijn. Overleven in New York. Het maakt de game ‘eindelijk’ compleet. Toch bekruipen mij ook twijfels. Want hadden we dat gevoel ook niet toen The Division uitkwam? Geweldig, door New York heen avonturieren. De sleur kwam best snel. Toen kwam Underground. Geweldig, door het ondergronds New York heen struinen. Elke keer weer net wat anders. Totdat we de verschillende vormen van maps begonnen te herkennen en de sleur van het verzamelen van gear zijn intrede begon te doen. Dat laatste heeft Survival niet. Je speelt het niet om betere gear te  krijgen. Daar duurt het simpelweg te lang voor en de beloning is daarnaast te klein. Het brengt wel totaal iets anders. En misschien is dat wel juist wat die spelers, zoals ik, die het verzamelen op een bepaald moment zo zat zijn, meer aanspreekt. Het boeiender maakt. Eindelijk een survivalgame van The Division maakt.

De expansie krijg je als je de Season Pass in je bezit hebt. Het zorgt eindelijk dat het geld wat je aan die pass hebt uitgegeven niet helemaal als weggegooid voelt en het geeft je echt een goede reden de game weer eens op te pakken. Heb je de Season Pass niet of heb je The Division net in de Black Friday uitverkoop gekocht? Overweeg dan sowieso deze expansie aan te schaffen om zo je game wat vollediger te maken. Het geeft je tenminste weer wat uren extra speelplezier. Hoeveel uren? Daar kom ik over een maandje nog op terug. We hebben nog één expansie te gaan, The Last Stand. Benieuwd wat die gaat brengen.