Terwijl de mussen nog steeds dood van het dak vallen door de warmte, trekken wij de warme jassen aan en zetten de mutsen op. Nummer 19 van de NHL-serie is uit.

Weer een sportsgame, ze blijven maar komen. Nu is het tijd om het ijs op te gaan en de sport der wintersporten te gaan spelen. Wat is er nieuw en wat is er verbeterd?

Er was ooit een tijd dat ijshockey in Nederland meer in de belangstelling stond. De jaren 70 en 80 waren hoogtijdagen. Dagen dat ik zelf bijna wekelijks in de ijshal te vinden was om naar wedstrijden te kijken. In de winter was het dan ook niet vreemd om met stick en puck het bevroren water op te gaan. Iets wat we nu eigenlijk nergens meer zien.

Maar in de landen waar de sport zeer populair is, we praten natuurlijk over Noord-Amerika maar ook over Scandinavië, is dit nog steeds de gewoonste zaak van de wereld. Dat gevoel wil NHL19 in de game brengen. Met je wollen muts en je gevoerde jas op bevroren water lekker ijshockeyen. In de World of CHEL kan je dit gevoel beleven. Deze mode kent vier verschillende vormen, de bekende Threes en de nieuwe modi NHL ONES, Pro-Am en EASHL wedstrijden waar je met andere spelers in de competitie kan spelen.

Van vijver naar stadion

Het is een soort van ‘trainen’ en het beter maken van je eigen speler. De eerste mode die je kan spelen is Pro-Am. Hierin speel je met je eigen character wedstrijdjes 3vs3 tegen een CPU team. Dus geen gedoe met zeer gedreven high level tegenstanders maar rustig je level omhoog brengen in leuke potjes. Je speelt van wedstrijd naar wedstrijd en bij winst krijg je naast extra punten ook allerlei accessoires zoals mutsen, jassen, shirts en ga zo maar door. Ook komen er vaardigheidskaarten vrij die je op je speler kan zetten.

De volgende stap waarin je je skills wat meer kan testen is ONES. In ONES speel je online tegen twee andere spelers in een 1vs1vs1 en draait het om wie de meeste goals scoort. Een soort paaltjesvoetbal met een puck en een stick. Een mode waar ik in afgemaakt wordt want ik moet eerlijk zijn, voor de doorgewinterde ijshockeyspelers ben ik kanonnenvoer. Deze mode is leuk omdat er geen regels in zijn. Geen straffen, geen Icing, gewoon spelen en scoren, wat verdomd lastig is.

De derde optie is Threes. Threes laat je in drietallen in een soort over the top show spelen. Binnen de World of CHEL is dit online maar het laat ook coop toe. Dus als je met wat vrienden ertegenaan wil, dan kan dat. Weer een stapje verder van het alleen spelen naar teamspel.

De laatste mode en eigenlijk het eindpunt is de EASHL competitie. In deze online League ga je met een volledig online team de strijd aan met andere spelers. Je kan dus in deze wereld alle kanten op, van bevroren meertjes tot volledige stadions.

Het leuke van dit wereldje is dat je een eigen level opbouwt en dat je daarin leuke verrassingstassen kan winnen. Op de een of andere manier blijft het toch altijd leuk om zo’n cadeautje te openen en te kijken of je weer een episch stukje kleding hebt gescoord. Helaas is het wel erg lastig om snel een online potje te vinden. In de tijden dat ik heb gespeeld wat het vaak meer dan 2 minuten wachten op een tegenstander of een online potje.

Naar school

Naast dit nieuwe onderdeel zien we alle oude vertrouwde zaken ook weer terug. Voor diegene die NHL voor het eerst oppakken of het al een tijd niet gespeeld hebben, de Hockey School is weer aanwezig. Daar krijg je op een stap voor stap manier les van de Canadian Hockey Academy. Het is een van de betere tutorials die we in een sportsgame tegenkomen. Ook als je de regels niet helemaal vat, ze leggen het allemaal voor je uit dus de instap is best laag.

‘Franchise’ brengt je wederom het totaalverhaal. Beheer je team, je stadion en speel zelf op het ijs. Wederom zit er weer een optie in om de bestaande teams/competitie uit te breiden. Iets wat ik vorig jaar met veel gejuich heb verwelkomt. Je kan dus opnieuw een team uit ons eigen landje bouwen. Helaas laat het systeem niet toe dat je eigen zaken upload, zoals nu bij NBA 2K wel het geval is. Dat maakt dat je het altijd met de templates moet doen, dus een echt totaal op maat gemaakt team inclusief de echte logo’s, dat gaat niet. Maar wat je allemaal wel kan instellen is ruim voldoende om een team naar je eigen voorkeur te maken. Het enige minpunt van deze extra optie is de tijd die je erin steekt. Soms heb ik het gevoel dat ik meer aan het stylen en creatief rommelen ben dan dat ik daadwerkelijk op het ijs sta. Met dat team ga je lekker spelen in de NHL competitie en krijg je met alle zaken te maken die je als manager of eigenaar van een team tegenkomt. Het eindpunt is de felbegeerde Stanley Cup.

Carrière hockeyer

Wil je liever een ijshockeycarrière gaan opbouwen, dan is ‘Be a Pro’ je keus. Je eigen character maken en dan aan de slag. Je kan zelf kiezen waar je start. Wil je helemaal vanaf het begin starten, dan kan je kiezen voor een toernooi met een lager team. Scoor je daarin hoge cijfers, dan kom je in de Draft terecht en mogen de grote jongens in de NHL voor je gaan vechten. Op zich geen ingewikkeld verhaal.

Het feedback systeem is zeer goed in elkaar gezet binnen deze mode. Je ziet waar je sterke punten liggen en waar verbetering nodig is. Het afvinken van al die vaardigheden leveren je experience points op en daarmee kan je jezelf verbeteren.

De sfeer is zoals altijd in NHL, goed te noemen. Helaas zijn we wederom met het drietal Mike ‘Doc’ Emrick and Eddie Olczyk en op het ijs Ray Ferraro te horen. Op zich geen probleem, ware het niet dat het lijkt alsof er sinds NHL15 weinig veranderd is aan de zinnen die ze uitspreken. En dat blijft het toch een beetje, het oplezen van zinnen zonder echte emotie en beleving.

Naast dat Threes in de eerder genoemde World zit, is het ook los te spelen. Die versie laat het toe dat je helemaal in je eentje met alleen CPU gestuurde spelers aan de slag gaat. Maar ook gewoon online. Voor diegene die Threes niet kennen, vorig jaar is deze mode geïntroduceerd. Het is meer een soort entertainment ijshockey waarin show een grote rol speelt. Met een omroeper die vol flauwe grappen zit, felle kleuren, een joelend publiek, lijkt het alsof je in de volgende Holland’s Got Talent terecht bent gekomen. Maar dan op ijs. Dat John de Mol hier nog geen concept voor heeft bedacht.

De gameplay is vertrouwd maar er zijn wel wat tweaks merkbaar. Zo zijn de bewegingen natuurlijker geworden. We zien nu ook de echte overstapjes tijdens het bewegen. Ook is de collision engine gevarieerder geworden. Nu is de intensiteit van de check bepalend voor hoe je tegenstander gevloerd wordt. Zeker in de ONES wedstrijden is dit heel erg merkbaar. Het loont dan ook om in deze 1vs1vs1 potjes je tegenstander eerst te vloeren voordat je een punt wil scoren. Over het algemeen merk je dat de bewegingen en dus de controls allemaal wat logischer zijn geworden. De tip die ik je zeker mee wil geven is, leer met de Pro-Stick instelling te werken. Dit maakt je rechterpookje eigenlijk de stick en elke beweging die je met dit pookje maakt wordt vertaald naar de stick van je speler.

Verder kennen we nog een rij aan losse modes zoals het spelen van een los potje of alleen de Play-Off’s spelen. Ook is Ultimate Team weer aanwezig. Voor de fans van het bouwen van een fantasy team de ultieme ervaring. Lekker je team opbouwen met kaarten die je opent en vind. Van de huidige spelers tot de grote legends uit vroegere tijden.

Wat vooral in deze NHL opvalt is er heel veel keuzes zijn. Voor mij best lastig want waar ga ik mij nu op richten? Ga ik Franchise spelen want het is zo leuk om met je eigen team te winnen. Of ga ik het carrière model in. Of lekker in de World of CHEL mijn potjes spelen. Het maakt eigenlijk dat er voor ieder wat wils is en je altijd wel iets vind waar jij je ei in kwijt kan. De World of CHEL is een prettig startpunt waarin je een beetje zoekt naar hetgeen jij leuk vind. Is dat online of offline? Is het met een team of gewoon zelf spelen in Career? Zet daarbij de geweldige tutorial die deze game kent en de zeer intuïtieve controls en je gaat hier veel plezier aan beleven. Tenminste, als deze sport of sporten in het algemeen je ding is. Ben je FIFA adept en vind je het maar lastig om je open te stellen voor andere sporten, NHL 19 is een mooi startpunt om eens wat anders te proeven. De snelheid is geweldig verslavend en ineens lijkt voetbal een sport voor schildpadden.

NHL 19
92 %
review-nhl-19-van-bevroren-meer-tot-stadionPlussen <br> <br> + intuïtieve besturing<br> + Totaalplaatje in World<br> + Franchise weer uitbreidbaar<br> + Grafisch goed<br> + Heel veel keuzes<br> <br> Minnen<br> <br> - Commentaar mag levendiger<br> - Online potjes vinden duurt soms lang<br> -