Daar is ie dan, de explosieve review van Just Cause 3! Je vraagt je af hoe de game is? Keep scrolling!

Het zit ons de laatste weken niet mee als we naar het weer kijken. De dagen zijn weer donker en regenachtig en worden ook nog een aangevuld met een hele dikke woei. Gelukkig werden we verwend met een gigantische stroom aan topgames. Net nadat de virtuele openbaring een beetje was gaan liggen kwam ontwikkelaar Avalanche Studios met een aantrekkelijk aanbod: een vakantie naar Medici in Just Cause 3.

Story

Een aantal jaren na de gebeurtenissen in Just Cause 2 besluit hoofdpersoon Rico Rodriguez om afscheid te nemen van The Agency en terug te keren naar de plek waar hij opgroeide: Medici, een mediterraan eiland. Medici zwicht echter onder het beleid van dictator Sebastian Di Ravello, die plannen heeft om de hele wereld over te nemen. Gauw na zijn aankomst ontmoet Rico zijn oude jeugdvriend Mario Frigo (die opent met it’s me Mario…) en de wetenschapper Dimah al-Masri. Deze twee hebben zich aangesloten bij het rebellenleger dat zich tegen het leger van di Ravello heeft gekeerd. Algauw komt Rico er achter dat zijn oude opdrachtgever Tom Sheldon van The Agency ook op het eiland aanwezig is en dat Di Ravello plannen heeft om een mineraal genaamd Bavarium (familie van Bavaria?) te gebruiken in zijn opmars naar de macht.

Het is nog maar het begin van het verhaal, maar je hoort het misschien al wel. Het verhaal is heel dunnetjes, maar dat is ook niet waar je deze game voor koopt. Ik kan nog wel door blijven tikken over het verhaal van deze game, maar dan ga ik te veel lopen spoilen, voor de toppers onder jullie die deze game wel voor de story aanschaffen.

10_1

Vrijheid

Vrijheid, een van de grootste krachten in de vorige versies van Just Cause, is uiteraard ook in dit deel weer aanwezig. Het eiland Medici is net als het eiland in Just Cause 2 maar liefst 1000 vierkante kilometer groot. Alles is direct beschikbaar en man, wat voelt dat lekker! Of je nou een boot pakt en lekker de zee op gaat en een koel briesje voelt (niet die sleurwind hier in NL) of je pakt een helicopter en je vliegt over het landschap heen, of je pakt gewoon je grapplehook, trekt aan en gaat met je parachute verder, het kan allemaal. Het is gewoon een fantastische ervaring die je jezelf niet mag ontnemen. Het landschap ziet er prachtig en divers uit en kleine steden worden afgewisseld met bergen, stranden, maar ook besneeuwde landschappen zijn aanwezig. Ondanks de grootte zie je ook genoeg gebeuren, rebellen die het gevecht aan gaan met het leger van di Ravello, burgers die pech hebben met hun auto’s en markten die gehouden worden. Het oog voor detail is dus zeker aanwezig in deze grote tropische zandbak.

Viva la Revolución

Naast vrijheid voor jou als speler, draait het verhaal van Just Cause 3 natuurlijk ook om de vrijheid van de bewoners van Medici. Het is aan jou de taak om dit te bewerkstelligen. Dit doe je door de verschillende settlements te bevrijden. Al deze settlements beschikken over een aantal belangrijke objecten die vernietigd moeten worden op weg naar vrijheid. Denk aan een politiebureau, stadionspeakers, billboards waarop di Ravello verheerlijkt wordt, satellietontvangers, generatoren en ga zo maar door. Wanneer je deze vernietigd hebt, krijg je vaak een extra opdracht, zoals het vermoorden van een commandant, het bevrijden van rebellen in de gevangenis, het heisen van de rebellenvlag of de poorten van een politiebureau open zetten, waardoor de rebellen naar binnen kunnen. Wanneer je alle taken voldaan hebt, heb je de settlement overgenomen en speel je nieuwe, secundaire uitdagingen vrij. Leuk detail is dat er na de bevrijding vaak radioberichten van di Ravello volgen, die aangeven dat een militaire basis net is opgerold omdat di Ravello gelooft in vrede en daarom besloten heeft om er een resort van te maken. Ja uhuh!

Ik kan me voorstellen dat als je bovenstaande leest denkt: dit heb ik eerder gedaan. Dat klopt ook, ik heb deze game al via meerdere bronnen afgekraakt zien worden wegens herhalende gameplay, zoals dat ook eerder met Mad Max gebeurde. Van de ene kant snap ik het, want het is natuurlijk herhalend en daar moet je van houden. Van de andere kant vindt ik het absurd, daar andere games zoals een Assassin’s Creed, Watch Dogs, Far Cry, Batman Arkham Knight en noem maar op precies hetzelfde doen. Herhalende gameplay aan de hand van neem dat over, verzamel dit en zus en zo is tegenwoordig echt de manier voor een ontwikkelaar om extra uren gameplay uit een game te halen. Just Cause 3 is dus niet anders.

Just Cause 3

Inventaris

Het prachtige eiland van Medici verkennen en bevrijden, doe je natuurlijk niet met je blote handen. Onze Rico heeft weer een fantastisch arsenaal aan oude en nieuwe wapens. Uiteraard heeft onze held in Just Cause 3 weer de oude, vertrouwde grapplehook. Deze gebruik je om jezelf snel naar een plek te begeven, maar ook in gevechten is het schieten met je hook naar een vijand voldoende om je naar hem op te trekken en een beste schop te verkopen. Of je trekt gewoon zijn nek door. De grapplehook kunnen we tevens gebruiken om dingen met elkaar te verbinden en zo totale chaos te creëren. Zo kun je een explosief tonnetje verbinden met een wachttoren en ze naar elkaar toetrekken, KABOEM gegarandeerd! Een fantastische combinatie in Just Cause is altijd wel de grapplehook met je parachute gebleken. Trek je naar de plek waar je naartoe wilt, laat je de lucht in lanceren en je hebt een prachtig uitzicht, door je af en toe in te blijven trekken met je grapplehoek en je parachute weer uit te slaan blijf je snelheid houden. Nieuw hierin is de wingsuit, een uitrusting die natuurlijk fantastisch bij deze game past. Het is echt gaaf om over het eiland heen te vliegen en de besturing is toegankelijk en nauwkeurig, ik kon het daarom niet laten om af en toe een wauw af te wisselen met een woohoo.

Explosief en slim materiaal of niet, een echte Rambo (ik hoor Niels nog zuchten: waarom gebruik je airstrikes in Metal Gear Solid 5?) zoals ondergetekende gaat natuurlijk all out met die guns. Het arsenaal wapens in Just Cause 3 is redelijk te noemen. Tuurlijk, er zijn veel wapens zoals assault rifles, light machine guns, granaatwerpers, pistolen en rocket launchers, maar eerlijk gezegd boeide het me niet zo heel veel. Wapens vind je voornamelijk in settlements waar ze in een kastje vaak bewaard worden. Ook is het mogelijk om wapens van vijand over te nemen, denk aan een luchtafweergeschut of een turret, men neme plaats en schieten maar!

Vehicles

De voertuigen in Just Cause 3 zijn dik in orde. Vooral qua auto’s en scooters is er gigantisch veel keus om over de weg te scheuren. Van een dikke sportauto tot een oude, trage schakelbak, het zit er allemaal in. Toch merk ik dat ik de auto’s alleen bij uitdagingen heb gebruikt en van de rest eigenlijk niet. Dit komt omdat je het meest van het eiland geniet als je het van bovenaf kunt bekijken en je je ook nog eens sneller kunt bewegen. Een tank is echter wel fantastisch om af en toe mee rond te rijden, vooral als je binnen een settlement in gevecht bent met het leger van di Ravello en de kogels je om de oren vliegen. Ik zeg maar één ding: BOOM!

De helicopters zijn helemaal gaaf! Tuurlijk kun je er één van de grond laten opstijgen, maar nog toffer is het om met je grapplehook jezelf naar een chopper te trekken en ondersteboven te hijacken, Rico gooit zonder problemen de piloot naar beneden en je bent klaar om dood en verderf te zaaien. Pas wel op SAM’s, deze nemen graag en onbeperkt je helicopter onder vuur. Zorg er daarom van te voren voor dat je de SAM’s hacked zodat ze de vijanden onder vuur nemen of dat je ze direct vernietigt.

Mocht je echter meer van de boten zijn, dan kun je natuurlijk ook nog met een speedboat of jetski over het water heen raggen, de boten gebruikte ik niet veel tijdens het bevrijden van settlements, behalve als ik van eiland A naar eiland B moest en geen chopper in de buurt had.

Al met al zijn er dus genoeg voertuigen te vinden in Just Cause 3, maar echt iets nieuws of bijzonders is hierin niet te vinden.

Just Cause 3

Performance en bugs

Er waren vlak na de release veel klachten over Just Cause 3. Zo zou de game veel bugs bevatten en last hebben van framedrops. Het lijkt wel een traditie te worden. Echter heb ik zelf nooit een framedrop ervaren in deze game al zal dat misschien ook kunnen komen door het feit dat ik een externe harde schijf heb aangesloten met 7200 rpm. Ik kan hier dan ook geen oordeel over geven en alleen maar adviseren om een externe harde schijf te nemen.

Bugs zijn tegenwoordig anno 2015 meer regelmaat dan gewoonte in games. Geloof me, de afgelopen maanden ben ik in games als Fallout 4, Assassin’s Creed Syndicate, Rainbow Six Siege, Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain en FIFA 16 tegen meer dan genoeg bugs aangelopen. Bij Just Cause 3 heb ik er (tot nu toe) geen enkele gezien!

De vrijheid, gemengd met de fantastische omgevingen geven je echt even het gevoel er lekker op uit te zijn. Tel daar de vele explosies en de vele mogelijkheden met je grapplehook aan toe en je bent echt in een paradijs. Als je bovenstaande zo hebt gelezen, dan weet je dat ik een fantastische vakantie heb gehad en dan lijkt Just Cause 3 gewoon perfect, maar natuurlijk zijn er een aantal maar’s. Grootste minpunt van Just Cause 3 is toch het feit dat je dit allemaal eerder wel eens gespeeld hebt en de game weinig nieuws toevoegd. Deze game moet je echt zien als entertainment, om tussendoor eens te spelen en gewoon te genieten, zeker weten dat je met deze game knallend het jaar uitgaat!