Als er één franchise is die haters en lovers heeft en zelfs hatende lovers, dan is het FIFA wel. Deze week kwam hij uit, versie 16. Is hij het waard om te spelen?

De commentaren op deze serie zijn talrijk. Het is een kutspel, waarom betalen we veel geld voor een update, enz, enz. Ondanks deze kritieken heb ik eigenlijk nooit twijfel of over het aanschaffen van de game. Maar kloppen de kritieken?

Nieuw

Wat er nieuw is in FIFA 16, dat weten we eigenlijk allemaal al. Damesvoetbal, Draft FUT en een aantal verbeteringen in de gameplay. Ik ga proberen ze stuk voor stuk te bespreken en jullie mee te nemen in mijn tocht door FIFA 16.

Wat direct opvalt is de vernieuwde gameplay. EA heeft wel degelijk geluisterd en wat dingen afgesteld. De verdediging oogt een stuk beter en waar ik mij vooral over verbaas is de snelheid en effectiviteit van de AI. Ik speel niet op de hoogste stand maar in Wereldklasse kon ik eerder aardig meekomen. Dit is nu anders want ik heb eerlijk gezegd offline nog geen pot gewonnen. Ook wel bijzonder te noemen want in de demo had ik daar totaal geen problemen mee. Het lijkt bijna wel alsof het script in de demo een totaal andere is dan die van het eindproduct. De AI is dus slim, speelt snel en vakkundig over, maakt prachtige combinaties, is lastig te onderscheppen en nog erger, dolt soms met je door met skills te goochelen en gewoon irritant, bij het einde van de wedstrijd, richting cornervlag te gaan met de bal en hem daar af te schermen zodat je het bijna niet meer kan afpakken of een corner tegen krijgt. Dat dit echt de AI is, is te merken als ik online wat wedstrijden doe want daar lukt het beter en zijn mijn menselijke tegenstanders toch voorspelbaarder. Met andere woorden, de AI overtreft op dit moment mijn menselijke tegenstanders. De controls zijn grotendeels hetzelfde gebleven maar hebben wel een aantal functies erbij gekregen. Zo kan je nu je verdediger in tempo zijwaarts laten bewegen om zo de aanvaller af te dekken. Ik moet zeggen dat dit inderdaad wel een verschil maakt met zijn voorganger. Ook kan je verdedigend een schijntackle maken om de aanvaller op het verkeerde been te zetten en zijn er in de aanval harde gerichte passes mogelijk. Aanvallend zien we ook verbeteringen. De acties van vroeger die eigenlijk altijd garant stonden voor een doelpunt, werken niet meer. De AI onderschept ze binnen no-time. Kortom, het is opnieuw leren spelen met FIFA.

Hands? Waar?

De grootste klacht in FIFA 15 betrof de kwaliteit van de keepers en het gescripte gevoel wat het spel soms gaf. Ook dat is beter geworden. Keepers zijn lastiger te passeren. Toch zijn niet alle rariteiten eruit. Zo heeft EA het nog steeds niet voor elkaar gekregen om het penalty en/of rode kaart systeem goed te krijgen. Elke kleine misstap, het stomweg tegen elkaar aanlopen of zelfs dat niet eens, in het strafschopgebied zorgt voor de bal op stip. Ook adviseer ik je om de handsbal optie op uit te laten staan. Want zelfs als de bal niet eens in de buurt komt van een arm, fluit de scheids. Soms denk ik weleens dat dit expres zo gemaakt is omdat in het echte voetbal de arbitrage ook met enige regelmaat om te janken is. Realisme pur sang. Wat het wel veroorzaakt is emotie. Het is toch prachtig als je bedenkt dat wij, als gamers, een virtuele, getekende, computergestuurde scheids verrot schelden over de beslissing die hij maakt? Aan de andere kant, het is ook razend moeilijk om dit zo te programmeren dat een script het verschil ziet tussen een per ongeluk botsing en een moedwillige tackle. Ook is het bijna altijd scoren als je vanaf de flanken schiet of het bijna altijd kunnen scoren vanaf de aftrap, wel onder handen genomen. Die blunders maakt de keeper en de verdediging een stuk minder. Ook heb ik het gevoel dat men het ‘over elkaar heen vallen’ een stuk heeft verminderd. In 15 lag je regelmatig op je snufferd omdat er weer eens een speler uit je eigen ploeg tegen je aan liep. De gescripte acties lijken een stuk minder geworden. Ik ben onder de indruk van de combinaties en het snelle overspelen wat de AI doet. De controls vind ik nog lastig onder de knie te krijgen. Er is meer mogelijk qua passen en voorzetten en dit vergt timing en oefening. Als ik speel heb ik het gevoel dat er zoveel meer mogelijk is en dat ik dat er nog niet uithaal. Er is dus wel degelijk een verbetering in de gameplay te merken.

Sfeer

Als je, zoals ik, van het geheelplaatje houdt, dan zie je duidelijk dat FIFA 16 grafisch een aardige verbetering heeft doorgemaakt. De gezichten zijn gedetailleerder en lijken beter. Waar je eerder Daley Blind bijna niet herkende, is hij nu juist heel herkenbaar.

Daley-Blind
Daley Blind FIFA 15 vs FIFA 16

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik mij meestal beperk tot de Premier League met kleine uitstapjes naar de Eredivisie en het is bekend dat EA daar het meeste werk in stopt. Alle stadions kloppen, de meeste spelers zien er goed uit, het commentaar is goed en de sfeer in de stadions is prachtig. Dus het geheelplaatje komt daar het meest tot zijn recht. De Duitse Bundesliga is in deze versie de tweede competitie die een totaalpakket heeft gekregen qua liederen en verbeterde gezichten van spelers zoals de hier getoonde Bas Dost. De Duitse stadions zitten er trouwens niet allemaal in.

Bas-Dost
Bas Dost FIFA 15 vs FIFA 16

Dan kom ik vanzelf terecht bij de verschillende spelmogelijkheden en vooral hoe de vernieuwingen daar in werken. Standaard speel ik het meest Carrière en dan de managers-versie. Je raadt het al, ik start in de BPL en speel dan sinds vorig jaar met Southampton. Gewoon omdat onze eigen Ronald Koeman daar de scepter zwaait en het vol zit met ex-Eredivisionisten. Tadic, Pelle, Virgil van Dijk, Maarten Stekelenburg, Jordi Clasie, een team met een nogal Dutch tintje dus. Sowieso staat mijn commentaar altijd op Engels. Als we al een groot punt van kritiek kunnen plaatsen is het de voor mij (en vele anderen) onbegrijpelijke keuze uit de twee Nederlandse commentatoren. Evert ten Napel en de altijd irritante, monotone Youri Mulder bakken er in mijn ogen niets van, het is zoutloos, saai en vlak en zit vol met foute cliche’s. Daar zou een verandering veel kunnen doen voor de Nederlandse fans. Het Nederlandse commentaar is één van de weinige commentaren die totaal emotieloos is. Een wereld van verschil met de Engelse versie. Voor mij is dit begeleidend gebabbel zo belangrijk dat ik ooit een EA World Cup exemplaar terug heb gebracht naar de winkel omdat EA er geen Engels commentaar aan had toegevoegd. Als je thuis een surround headset of een surround versterker hebt, ga dan eens rustig zitten en luister hoe het stadion klinkt. Je zit er midden in en hoort het zingen, meer zingen nog dan in FIFA 15. De hele ambiance van een echt stadion is aanwezig. Ik ben dus een waarheidsgetrouw verslaafde. Zover zelfs dat ik de bal aanpas aan de league waar ik mee speel.

Carrière

Carrière dus. Ook daar heeft men subtiel wat dingen veranderd. Eigenlijk is het niet echt een verandering te noemen maar meer een invoeging want men heeft simpelweg heel slim de 3 vriendschappelijk wedstrijden die je standaard voor het seizoen speelt nu in een toernooi gegoten. Je mag voor het seizoen kiezen tussen drie internationale vriendschappelijke toernooien waarin je dus met je opstelling kan gaan oefenen en zoeken naar de meest effectieve keuze. Daarnaast kan je spelers trainen. Heel slim heeft men de Skill games omgezet naar trainingen. Je kan tot 5 spelers kiezen en hen op bepaalde kwaliteiten trainen zoals bijv het uitgooien en uittrappen van de keeper. Dit heeft daadwerkelijk gevolgen voor je rating en het zorgt voor een verbetering en een waardestijging (of daling als het waardeloos zou gaan). Dat lijkt op het eerste gezicht leuk, je doet die skilltrainingen en verdient hier iets mee. Maar om nu na elke wedstrijd 5 van die skilloefeningen te doen? Dat verveelt nogal snel. Gelukkig kan je de training ook simuleren en hoef je geen tijden bezig te zijn met al die trainingen. Dit is echt iets voor de Skill lovers en de mensen met veel te veel tijd.

training
Trainen zal je!

Over trainen gesproken, we hebben nu ook een in-game coach die je, door middel van aanduidingen boven de speler, tips geeft wat betreft welke knop of combinatie je het beste kan gebruiken. Voor starters is dit best handig. In plaats van het leren van deze combi’s door ze te trainen, waarna je ze tijdens de wedstrijd weer vergeten bent, leer je dit nu terwijl je speelt. Toch vind ik deze toevoeging ook wat in de weg zitten. Als je telkens een menu boven het hoofd van de speler ziet, wordt dat storend. Gelukkig heeft EA daar wel over nagedacht en kan het gewoon uit. Dat ze juist in Carrière het ‘ik kijk een wedstrijd op tv”-gevoel willen overbrengen, merk je aan de uitbreiding van het commentaar. Veel meer informatie over spelers en stadions, zowel op beeld als in het commentaar, het tijdens de wedstrijd melden dat er een grote transfer is gekomen, al die elementen maken dat tv-gevoel realistischer. De vieringen zijn ook uitgebreid en ik kan daar wel van genieten. Als je nu met een speler die gescoord heeft richting een camera loopt, krijg je al snel een close-up van de speler die richting de lens zijn feestje viert of je rent richting zijlijn/dugout en je zal de reservespelers op je af zien komen rennen om zo je doelpunt te vieren. De animaties na overtredingen zijn ook verbeterd. De ruzie tussen jou en de scheids is duidelijker in beeld en vaak komt de tegenstander ook nog even wat vertellen. Ik vraag mij wel nog steeds af of men daadwerkelijk teksten heeft na gemimed, toch die cursus liplezen eens gaan volgen. Dat men dat tv-beelden-realisme najaagt, zie je bijvoorbeeld ook bij het zetten van een lijn met de magische spuitbus door de scheids bij een vrije trap. Men probeert zoveel mogelijk het echte voetbal na te maken.

ff een lijntje scoren
ff een lijntje scoren
Online

Ook het online deel heeft iets extra’s gekregen. De FIFA Interactive World Cup. Voorheen was die alleen beschikbaar voor Playstation bezitters maar in FIFA 16 kan je nu ook met de Xbox One meedoen. De FIWC 2016 is een wereldwijde competitie waarin je kan strijden om zo de virtuele wereldkampioen te worden en dat niet alleen, er is een prijs te winnen van maar liefst $ 20.000 en een trip met een vriend naar de FIFA Ballon d’Or. Niet niks dus. Elk seizoen beslaat een maand en elke maand kunnen er 10 spelers gekwalificeerd worden voor de grote finale. Er zullen drie seizoenen gespeeld worden, in oktober, november en december en dit zal dus uiteindelijk 30 finalisten opbrengen. Deze spelers zijn wel verdeeld over de continenten dus alleen de 1e en 2e van Europa zullen de finale kunnen bereiken.FIWC

Verder is het online gewoon hetzelfde. Pro Clubs, Seizoenen, het is allemaal weer aanwezig. Wat ik hierin wel opmerk is dat ook hier de verandering een positieve invloed heeft. Geen achterlijke rushes meer vanaf de middenstip, geen constante uitbraken en aanvallers die totaal van je weglopen. Ook hierin speelt de AI een grote rol maar er is ook duidelijk een aanpassing in de aanvallers aangebracht, een klein afstelling omlaag waardoor het automatisch scoren ineens niet meer zo automatisch gaat. Meer realistisch dus.

FIFA Ultimate Team

Ik ben niet echt een FUT speler. Maar voor vele spelers is dit de modus waar men het voor koopt. Ik zag de eerste echte geldbedragen uitgegeven aan FIFA coins al langs komen om zo een virtueel topteam aan te schaffen. Voor mij onbegrijpelijk. Het nieuwe is FUT Draft. Draft is een nieuwe mode in FUT en het houdt in dat je telkens uit vijf spelers kan kiezen waarmee je een team opbouwt. Je draft dus spelers zoals dit bij een sport als basketball of ijshockey gebeurt. Met het uiteindelijk team van 23 spelers ga je in een uit vier wedstrijden bestaande competitie de strijd aan om zo meer coins of packs te winnen. Om er aan te kunnen meedoen moet je trouwens wel een inschrijfbedrag betalen van 15.000 coins, 300 FIFA points of 1 Draft token die je weer in packs kan tegenkomen. In mijn ogen draait het hier vooral om microtransacties, om geld genereren. Dit is voor EA de kip met de gouden eieren is die ervoor blijft zorgen dat het geld blijft rollen na het kopen van FIFA en tegelijkertijd de meest frauduleuze modus met illegale coins, gekaapte en leeggetrokken accounts en veel gelazer. Kortom alles wat Blatter en de FIFA groot heeft gemaakt. Wat mij betreft mag deze mode er uit maar ik weet dat ik daar één van de weinigen van ben.

Last but not Least

Damesvoetbal. Door heel veel EA fans als overbodig gezien. Door velen een onderdeel waar je de draak mee steekt. Ik deel dit niet. Als je denkt dat het damesvoetbal in FIFA 16 gewoon vrouwenpoppetjes zijn met de mannelijke mechanics, dan vergis je je daarin. Het damesvoetbal voelt gewoon anders. Ik heb er ontzettend veel plezier in en kan niet wachten totdat de Facebookgroep waar ik in zit een dames toernooi gaat starten. Dat EA daar veel aandacht aan heeft besteedt is te zien. De dames lijken allemaal heel goed en alles wat je rond het veld ziet, de vrouwelijke officials, enz, enz, is netjes gedaan. Zeker voor de vrouwelijke fans is dit toch een leuke aanvulling. Een gemiste kans is het ontbreken van onze Leeuwinnen. EA had gewoon alle teams van het afgelopen WK moeten toevoegen.

we houden je op de hoogte, Studio Sport op zijn best

Als FIFA fan ben ik totaal niet ontevreden. Is het een game die het voetbalspel geweldig simuleert? Nee, dat is het niet. Het is voor mij veel meer dan dat. Het is een totaal-ervaring voor die gamers die een balletje willen trappen en tijdens die activiteit echt het gevoel willen hebben dat ze in een uitzending van Studio Sport meedoen. Natuurlijk is dat maar een beperkte beschrijving want FIFA 16 is wel degelijk richting een volwaardige simulatie aan het toegaan. Ik kan niet anders zeggen dat de game een behoorlijke progressie heeft doorgemaakt. Dat het een veel betere game is geworden dan versie 15, een versie die weer meer richting het voetbalgevoel op gaat dan zijn voorganger. De gameplay is absoluut een stuk volwassener geworden, realistischer. Is dit een update van FIFA 15? Nee, dit is een upgrade. Sowieso moet je je afvragen of niet elke game een soort update is op zijn voorganger als het een franchise betreft, zeker als je naar sportsgames kijkt. In dit geval durf ik te zeggen dat EA FIFA echt een upgrade heeft gegeven. Dus op mijn eerste vraag of FIFA 16 het waard is om opnieuw te kopen? Ja, dat is het voor mij waard.

Voor de twijfelaars tussen PES en FIFA, voor beide is wat te zeggen en het is echt puur waar jij je als speler prettiger bij voelt dus ik raad je aan om de demo’s gewoon eerst te spelen voordat je een exemplaar aanschaft. Dat scheelt weer een boel frustratie en ruzie met de leidinggevende thuis. Voor je het weet krijg je een rode kaart en zit je op de bank  🙂