Daar is hij dan eindelijk. Soms kost het gewoon even tijd om een goede review te maken. Dus een stuk langzamer dan Max maar met een onmetelijk snel enthousiasme presenteer ik jullie: F1 2016.

Een sports- of racegame is altijd lastig te reviewen. Deze maanden zijn met FIFA, F1 en wat al niet meer dus een beetje afzien maar daarnaast wel fijn omdat we met de nieuwe versies aan de slag kunnen. Met het succes van Max Verstappen is de Formule 1 in Nederland meer dan ooit gaan leven. Morgen is de race op Spa Francorchamps in België en de MaxMania is daar nu al totaal toegeslagen, zeker nu onze Max op P2 gaat starten. Het kan bijna niet anders dan dat dit zijn effect heeft op de verkoop van F1 games in de lage landen. Nou ja, games, er is er eigenlijk maar één, namelijk die van Codemasters. Codemasters is een expert op dit gebied. Zij brengen over het algemeen geweldige racegames uit. Is het hen gelukt om de 2016 versie weer beter te maken?

Veranderingen

De grootste en meest gevraagde verandering is het opnieuw toevoegen van de Career mode. Vorig jaar was deze verdwenen en dit maakte de game wel wat kaal. Het blijft leuk om in de huid van je favoriete coureur te kruipen maar het is gewoon leuker om als jezelf te spelen. Dat kan nu weer. In de Career mode, die tien seizoenen beslaat, heb je de keuze tussen twee moeilijkheidsgraden, de traditionele en de Pro-stand. De Pro-stand heb ik bewust niet aangezet. Ik ken mijn eigen beperkingen en al vind ik racegames geweldig om te spelen, echt heel goed ben ik niet.

De Pro-stand is dan ook onvergefelijk aangezien deze stand echt alles uitzet, is op de baan blijven met je bolide voor mij totaal onmogelijk geworden en worden fouten genadeloos afgestraft. Alleen al de traction control geeft mij de broodnodige ondersteuning om de game te kunnen spelen. Gelukkig maar want het moet natuurlijk geen game worden voor de pro’s onder ons maar speelbaar zijn voor alle fans. Betekent het dan dat het in de ‘makkelijke’ stand een piece of cake wordt? Nee zeg, het blijft een simulatie en elk foutje is nog steeds fataal voor de uitkomst van je race, net zoals in het echie. Zorg er wel voor dat je in de beginfase precies aangeeft wat je wel en niet ingesteld wil hebben in de game. Wil je een pacecar, wil je spelen volgens de parc ferme regels? Wil je echt gesimuleerde schade? Dan moet je dat voordat je seizoen begint instellen. Dit is niet meer te veranderen als je een race weekend gestart hebt. Je tegenstanders te hoog ingesteld? Helaas, dan is het altijd verliezen of het weekend opnieuw beginnen.Het enige wat bij te stellen blijft zijn je eigen assists en gears, dat kan je altijd weer aanzetten als blijkt dat je zonder ‘ideale lijn’ in beeld telkens de bocht uitgaat. Pas na het einde van het weekend kan je weer dingen uit en aan gaan zetten, helaas sta je dan al weer 22e en dat is toch best sneu.

Met en tegen Max

In de Career mode maak je, met een beperkt aantal gezichten en helmen, je eigen coureur. Je kiest daarna voor het team en je teammaat. Ik durf er best wat geld op te zetten dat de meeste Nederlandse spelers in de Red Bull stappen, samen met Max. Zo ook ik. Niet echt een slimme move hoor want Max is goed en dat betekent dat hij je punten kost. Deze opmerking luidt ook gelijk een nieuw element in, namelijk de rivalwedstrijd.

26-08-2016_00-59-46

De game kiest namelijk iemand uit (in mijn geval dus Max) waartegen je strijdt voor de punten die je ranking bepalen. Na elke challenge krijg je een overzicht en krijg je te zien hoe jij ten opzichte van Max hebt gepresteerd. Het is geen verrassing, de groene vinkjes bij Max waren talrijk, ik mocht het met een stuk of twee, drie doen. Lost again. Zoals je ziet ga ik nog niet echt heel lekker. De ranking heeft weer effect op eventuele aanbiedingen die je krijgt van andere racestallen of de positie die je hebt in je eigen team. Je bent dus echt ergens voor bezig, meer dan alleen het kampioenschap.

Daarnaast krijg je in de game voor prestaties ook credits. Credits die je de mogelijkheid geven om je auto te verbeteren en sneller te maken. Na elke practice en race is er zo’n evaluatie waarbij je weer wat extra credits verdiend. Vlak voor je race krijg je altijd even wat doelen die je moet behalen zoals: eindig als 12e én voor Max Verstappen.

In de Career mode krijg je door middel van tussenfilmpjes, die overigens grafisch gezien niet heel erg geweldig zijn, allerlei informatie. Je agent komt telkens langs en ook je engineer komt kennis met je maken. Allemaal hebben ze een opdracht of een boodschap die jij moet vervullen in de game. Dit alles kan je op je laptop bekijken waarin je ook opdracht kan geven voor de nodige aanpassingen en ontwikkelingen. Daarna begint dat waar je de game voor gekocht hebt, racen.

Seizoen

Je gaat vervolgens het seizoen in en dat betekent oefenrondes, kwalificeren en uiteindelijk de race rijden. Dit had ik trouwens wel op de “verkorte versie” instelling gezet waardoor het behapbaar blijft. Natuurlijk kan je dit aanpassen naar volledig maar het moet wel leuk blijven voor mij, dus twee uur rondjes rijden, dat is wat teveel van het goede. Ook in de practice, de oefenrondes, heeft men weer een soort minigames verborgen waarmee je extra credits kan verdienen. Het is een slimme manier om je het racen en het circuit eigen te maken.

Zo heb je een onderdeel waarin je geleerd wordt de ideale lijn te volgen door het passeren van poortjes. Elk poortje is credits en een reeks betekent meer credits. Dat lijkt makkelijk maar in de praktijk is dat nog best een uitdaging. Je leert zo spelenderwijs de juiste lijnen te vinden. Van dit soort oefeningen zijn er meer. Zo heb je bijvoorbeeld ook het Tire Management program. We weten allemaal van Max dat het bepalen van je banden en hoe zuinig je daarmee omgaat het verschil kan zijn tussen winnen en verliezen. Dit stukje leert je daarmee omgaan. Het is tegelijkertijd een onderdeel waardoor je beseft dat het racen in een Formule 1 auto niet alleen gasgeven, sturen en remmen is, het is plannen, je stats in de gaten houden, je auto sparen, enz. Het viel mij wel op dat je bij de verkorte versie (25% van de racetijd) niet echt een pitstop nodig had. Het is jammer dat ze het slijten van de banden niet verhoogd hebben zodat je zelfs met een kwart race toch slim je bandenstrategie moet bepalen.

Zwakte

Hierin zit wel direct mijn zwakte want het uitvoeren van meerdere taken tegelijkertijd, daar ben ik niet zo goed in. Het in de gaten houden van de staat van je auto, tegelijkertijd op tijd schakelen, remmen, bochten maken in de ideale lijn, mijn 21 andere collega’s in de gaten houden, pfff, als ik het schrijf ben ik de weg al kwijt en dan sta ik nog stil. Toch zitten al die onderdelen onder een knopje verscholen. Het is zelfs mogelijk om via je stem bepaalde zaken op te vragen. Helaas zit dit nog steeds verbonden aan het bezit van een Kinect. Vorig jaar smeekte ik al om headset-ondersteuning maar daar heeft Codemasters helaas nog niets mee gedaan. Natuurlijk kan je met de X-knop deze info ook op roepen maar dan moet je echt wel zeer goed zijn in multitasking. Het met je D-pad naar de juiste info gaan terwijl je met 250 km/u richting een bocht sjeest, nah, dat is eigenlijk onmogelijk. Ik hoop dat dit in de 2017 versie veranderd zal worden of dat er tenminste headset-ondersteuning voor de spraakgestuurde opdrachten zal worden toegevoegd.

We gaan rijden

Dan nu het belangrijkste, het rijden zelf. Zoals ik al eerder meldde is dit meer dan gas geven, sturen en remmen. Natuurlijk zijn deze basic zaken wel het belangrijkste en daarvan moet ik al zeggen, dat valt best tegen. De instellingen zorgen ervoor dat je de mogelijkheid hebt om je controller of stuurwiel redelijk in te stellen naar je eigen voorkeuren. Dat is heel prettig want te snel of te langzaam reageren op de input van je stuur betekent seconden verliezen of de bocht missen.

Grafisch ziet het er geweldig uit, de circuits zijn prachtig weergegeven en het is een genot om met grote snelheid over die wegen heen te scheuren. Waar de cinematics nog wel eens wat tearing laten zien, ben ik dit tijdens de race niet tegengekomen. Een extra pluim verdient de verbeterde weather engine. Regen wordt perfect weergegeven en je voelt de nattigheid bijna op je helm spatten. De manier waarop banden een spoor achterlaten op het natte asfalt of de druppels op je vizier terecht komen, dat ziet er allemaal goed uit. Het weer is dynamisch en dat betekent dat je telkens de weersverwachtingen goed in de gaten moet houden zodat de juiste banden klaar staan, mocht het nodig zijn. Deze voorspellingen hoor je trouwens ook regelmatig door je boordradio. Dat brengt ons ook gelijk bij het geluid.

Opvallend is dat je het geluid nu zo kan instellen dat de boordradio werkt via je chatkanaal. Dit betekent dat je, als je headset dat kan, de gamegeluiden afzonderlijk van de boordradio kan regelen in je headset. Dit is echt een verbetering ten opzichte van vorig jaar waar ik al klaagde over het niet kunnen horen van de engineers. Gelukkig is dit nu goed geregeld en voegt het ook gelijk een stukje realisme toe.

De auto’s reageren zeer natuurlijk en er zijn een aantal prachtige verbeteringen aan de game gedaan. Starten gebeurt nu echt handmatig door je versnelling in te drukken, vol gas te geven en los te laten bij het uitgaan van het rode licht. Ook het inrijden van de pits kan je handmatig doen wat maakt dat je het naderen van het snelheidsbeperkingspunt kan oefenen, iets wat weer tijdswinst kan opleveren. Het kan je daarnaast bij te hard rijden ook een waarschuwing of tijdstraf oplevert. Op deze manier wordt een pitstop ook echt een onderdeel van de race.

In de versie van vorig jaar leek het wel alsof je tegenstanders zeer onlogisch bewogen of reageerden op jouw acties. Dit resulteerde dan ook vaak in strafseconden die op mijn conto kwamen terwijl het voor mij toch leek alsof mijn tegenstanders de fout maakten door mij geen ruimte te geven. Het lijkt er op dat men bij Codemasters de AI wel heeft verbeterd. Het oogt allemaal wat natuurlijker en zoals we het van de buis kennen.

Ook is er nu een echte pacecar geïntroduceerd die voor de meute uit gaat rijden als de race even stilgelegd wordt. feature_screen02[1]Wederom een stukje gameplay die de ervaring nog realistischer maakt. Dat hier en daar nog wel bugs te zien zijn werd mij duidelijk toen er een bolide midden op het asfalt stil stond terwijl er een andere auto dichterbij kwam. Waarschijnlijk was het systeem deze gecrashte auto net van het asfalt aan het halen want de naderende car reed er dwars doorheen waarna het kapotte exemplaar een wonderbaarlijke Hans Klok verdwijntruc liet zien. Toch blijft het een kunststukje van Codemasters want je moet je beseffen dat de gamemaker geen diepere informatie krijgt over de verschillende auto’s. Alle teams houden deze info zeer geheim dus men moet het echt doen met die gegevens die ze van de teams en bandenmaker Pirelli hebben gekregen. Daarnaast heeft Codemasters de hulp ingeroepen van Anthony Davidson om de rit zo realistisch mogelijk te maken. Deze zelfde Davidson levert samen met David Croft ook het commentaar tijdens de game waarin ook veel leuke weetjes worden verteld.

Andere modes

Ik heb voornamelijk career gereden en dit zal, naast het online race, voor de meeste spelers het geval zijn. Natuurlijk is er de Championship, de Quick Race en de Time Trial. De namen zeggen het eigenlijk al. Championship is rijden als je favo coureur, Quick Race is even snel een race doen op een circuit naar keuze in omstandigheden naar keuze en de Time Trial is gewoon een tijdrit. Online racen werkt goed, je vindt snel een match en kan dan met je favoriete team racen tegen andere F1 2016 fans.

7[1]

Als we minpunten moeten noemen dan zitten die vooral in de wat vlakke animaties tussen de verschillende onderdelen door. Die lijken echt uit een vorige generatie consoles te komen. Maar omdat dit bijzaak is voor de game, snap ik best dat men daar minder tijd in heeft gestoken. Het stoort wel als je bij race twee al opmerkt dat de beelden een herhaling zijn van de vorige race. Dat is gewoon te snel en het betekent dat de variatie in tussenscenes niet heel groot is. Verder is F1 2016 gewoon leuk om te doen en geeft het je wel degelijk een ’echte’ race ervaring. Mijn wens is om de game nog een keer in een echte racestoel met Force Feedback te spelen. Lijkt me geweldig

Kopen of laten liggen

Voor de echte diehard F1 racegamefans is dat een no-brainer, kopen! Maar ook als je dat niet bent en gewoon een casual speler bent die racegames wel leuk vind, zorgt F1 2016 voor genoeg plezier en zijn er genoeg instellingen om het ook voor die gamer leuk te maken. Aan mijn cijfer zien jullie al dat ik tot die no-brainers behoor. Deze game is gewoon goed en fun om te doen.

Winnen?

Ben je na het lezen van deze review enthousiast geworden en wil je eigenlijk wel een exemplaar winnen, dan kan dat bij ons. Wij geven namelijk, met dank aan Codemasters, één exemplaar van deze game weg. Het enige wat je hoeft te doen is voor 5 september onder dit bericht in de reacties of op Facebook onder dit item even een antwoord geven op de volgende vraag:
Welke Grand Prix heeft Max Verstappen winnend afgesloten?

F1 2016
92 %
review-f1-2016-going-to-the-maxCodemasters heeft weer een goede, zo niet de beste F1 game op de huidge generatie consoles neergezet. Op wat kleine verbeterpunten na zal je als F1 fan veel plezier beleven in je tien jaar durende carrière op weg naar de top. Ik zeg kopen!