Het volgende verhaal van de Assassin’s Creed saga is nu een paar dagen uit. De game heeft de eer om de schade van Assassin’s Creed Unity goed te maken, maar gaat dit ook lukken? Na 41 uur spelen en een volledige synchronisatie van 78% en het voltooien van het verhaal heb ik voor jullie het antwoord!

Zoals ik al aan gaf heeft Syndicate echt de taak gekregen om de wonden van Unity te likken. Vanuit de achterban klonk al gekreun omdat Ubisoft als setting opnieuw niet voor het veel gevraagde Japan koos, maar voor Londen. De manier waarop dit bekend werd gemaakt was ook niet mis, want na het vroege uitlekken van een screenshot van een assassin op een toren in Londen en de codenaam Victory was de spanning er al gauw af. Ubisoft besloot dan ook om vlak na het lekken hun nieuwe Assassin’s Creed aan te kondigen. In een voorbeschouwing naar de reveal trailer gaf men toe dat er fouten waren gemaakt met Unity en dat men hiervan geleerd had en in Syndicate terug zou gaan naar de basis. Oke, genoeg gekletst! Op naar het verhaal!

Story

We worden in Syndicate terug genomen naar 1868. We beginnen in Crawling. De tweeling Jacob en Evie Frye besluiten om na de dood van hun vader in actie te komen tegen het regime van tempelier Starrick die heel Londen in zijn macht heeft met behulp van zijn eigen bende tempeliers. De macht van Starrick betekent voor de arme bevolking dat jong en oud hard moet werken voor weinig geld. De plannen van Evie en Jacob om direct in actie te komen zijn tegen de zin van hun leider, maar de twee zetten toch hun plan door nadat ze een brief hebben gekregen van een goede vriend van hun vader genaamd Henry Green. Na hun aankomst besluit Jacob al gauw om zijn eigen bende genaamd The Rooks op te zetten. En hier begint ons echte avontuur in Londen.

OkƩ, Evie en Jacob dus, een tweeling met beiden een totaal verschillend karakter en een totaal verschillend inzicht die uiteindelijk weer samen komt in ƩƩn verhaal. Jacob is rebels en behoorlijk van het chaotische, terwijl zus Evie meer van het efficiƫnte is. Dit resulteert erin dat Jacob zich uitstekend laat lenen voor gevechten, terwijl Evie meer van het sluipen is. Maar dat is nog niet alles, want alle chaos die Jacob achter laat zorgt er voor dat Evie het vaak mag opruimen. Dit levert waanzinnig veel gekibbel tussen de twee assassins op. Ik kan jullie nog veel meer over het verhaal gaan vertellen, maar dan moet ik het gaan spoilen en daar hou ik niet van. Tot zover dus het verhaal.

acsyndicate4

De gameplay is in de meeste lijnen hetzelfde gebleven als je gewend bent. Het rennen, vechten, klauteren en het gebruik van de zip launcher (kom ik straks op terug) werken soepel en vertrouwd. Er is alleen een grote maar en dat is het feit dat men hier en daar de besturing getweakt heeft in Syndicate. Zo is RT + A alleen nog maar beschikbaar voor het springen en klauteren, terwijl RT + B echt alleen nog maar voor het afdalen en dergelijke is. Dit heeft ervoor gezorgd dat de oude vertrouwde leap op faith nu met laatstgenoemde knoppencombinatie gebeurt. Een vreemde ontwikkeling daar deze button layout er al vanaf Assassin’s Creed er in zit. Misschien nog vreemder is het feit dat je bij sommige punten moet springen met RT + A en bij andere met die net wat lager liggende RT + B. Deze lichtelijke, irriterende layout zorgde ervoor dat ik af en toe de verkeerde knoppen indrukte. Wat mij betreft had men wat dat te gaat de oude layout intact mogen houden.

Daar waar de besturing van het freerunnen af en toe frustrerend is, daar biedt het vechtsysteem uitkomst. Deze is namelijk nog steeds lekker soepel en vertrouwd en binnen de kortste keren krijg je combo’s en tempeliers aan je stokzwaard en kukri. Of je verkoopt ze een beuk met je boksbeugels. Die wapens heb je ook keihard nodig want naast je gevechten is er nog een probleem, genaamd The Blighters. The Blighters isĀ een bende die onder leiding staat van Maxwell Roth, een Groot Meester Tempelier in dienst van Starrick. Om Starricks macht in Londen te doorbreken zul jij als Evie of Jacob vaak zij-missies moeten voltooien. Londen is namelijk opgedeeld in wijken (joh!) en deze wijken zijn weer opgedeeld in gebieden, in elk gebied is een zij-missie die je moet voltooien om het gebied te bevrijden, heb je het eenmaal bevrijd dan lopen daar een stuk meer leden van The Rooks en een stuk minder van The Blighters. Denk aan het ontvoeren van een bendeleider en deze levend of dood afleveren bij een afleverpunt van The Rooks. Of het bevrijden van kinderen, die gedwongen worden tot kinderarbeid in fabrieken, of het uitmoorden van een bendevestiging of het executeren van een tempelier. Het kan allemaal dus zoals je al begrijpt. Heb je nu alles gedaan in een wijk, dan kun je beginnen aan een bendeoorlog waarbij je het met de leden van The Rooks opneemt tegen de leden van The Blighters en hun bendeleider. Heb je deze vermoord, dan is de wijk officieel veroverd en zie je nauwelijks meer leden van The Blighters lopen, omdat deze gerekruteerd worden voor The Rooks.

acsyndicate3

Een heel vet detail van Assassin’s Creed Syndicate is dat je opnieuw je eigen clubhuis hebt, hoewel clubhuis… maak er maar een trein van. Wait, what? Ja je hoort het goed, in Assassin’s Creed Syndicate heb je je eigen trein van waaruit je het geld uit de kluis kan innen, speciale treinmissies kan doen, je souvenirs bekijken of gewoon lekker op het dak klimmen en door Londen cruisen.

Het zal je vast allemaal bekend in de oren klinken, het bovenstaande. Het is heel vet om te doen, maar wordt op een gegeven moment natuurlijk wel herhalend. Mocht je niet zoals ik alles maar willen bevrijden, dan zijn ernaast de hoofdmissies nog tal van andere dingen te doen. Zo kun je mee doen aan races door de stad, op zoek gaan naar gedroogde bloemetjes, geheimen van Londen of koetsen, treinen en vrachtschepen beroven. En dat is ook nog niet alles, want zo zijn er ook nog zij-missies te doen van iconische figuren uit de geschiedenis. Denk aan Winston Churchill, Charles Darwin, Charles Dickinson en Frederick Abberline. Je snapt nu misschien wel hoe ik mijn 41 uur aan die game heb besteed!

Inventaris en upgrades

Zoals je gewend bent zijn er weer aardig wat spulletjes voor in je inventaris. Zoals ik al aan gaf heb je dus drie soorten wapens: het Kukrimes, het stokzwaard en de boksbeugels. Uiteraard zijn hier verschillende upgrades van beschikbaar en naarmate je vordert in de game zul je in staat gesteld worden om betere wapens te maken of te verdienen. Om deze te maken en te dragen heb je echter wel de juiste grondstoffen en het juiste level nodig.

Huh? Level? Ja, in Assassin’s Creed Syndicate wordt een nieuw levelsysteem geĆÆntroduceerd. Daar waar Assassin’s Creed Unity verschillende rangen binnen het gilde had, daar word je hier gewoon level 1 tot en met level 10. Dit doe je door XP te verdienen die je op je beurt verdient door te moorden, missies te voltooien of specialisaties vrij te spelen. Ook al werkt het rangsysteem aardig, toch is het een beetje vreemd. Zo had ik halverwege het verhaal heel Londen al bevrijd en het speciale Kukrimes van de assassijnen ontgrendeld, omdat ik echter nog geen level 10 was, kon ik deze gewoonweg niet uitrusten. Het levelsysteem wordt tevens gebruikt om verschillende nieuwe vaardigheden vrij te spelen, hierbij worden sommige vaardigheden naarmate je vordert vrijgespeeld die speciaal voor Evie of Jacob zijn.

acsyndicate5

Naast het upgraden van Evie en Jacob’s vaardigheden is het natuurlijk belangrijk dat jouw bende ook van de nodige upgrades wordt voorzien. Dit doe je met de gebruikelijke pingels en soms zelfs grondstoffen. Zo kun je pubs gaan kopen om geld binnen te halen, je Rooks een gevechtstraining geven waardoor ze sterker worden of je eigen Rooks koetsen aan de man brengen waardoor je vaker een koets bij de hand hebt als je wilt ontsnappen.

Vernieuwingen

Als je een echte Assassin’s Creed fan bent dan zullen veel van de hierboven beschreven elementen je bekend in de oren klinken. het zij in een iets ander format of andere setting. In Syndicate zitten echter zeker wel een paar vernieuwingen. Een overzicht:

• Zipline launcher. Voor wie Batman Arkham Knight heeft gespeeld klinkt dit misschien bekend in de oren. Deze ropelauncher geeft je de mogelijkheid om snel op het dak te komen en ziplines over de straten aan te brengen zodat je snel van punt A naar B komt. Het is een hele vette toevoeging, maar zorgt er wel voor dat je een andere toffe feature, het klimmen minder gaat gebruiken. Waarom ik het doe? Omdat dit mijĀ een beetje vrijheid geeft van het verminderde layout.
  • Koetsen. Jazekers, een van de vervoersmiddelen van Londen in 1868 was natuurlijk de koets. De koets zorgt er voor dat je snel op je bestemming komt, maar is ook uitermate geschikt om mensen die je ontvoert te verstoppen. Het rijden in de koets ben je snel gewend en is dan ook een welkome aanvulling.
  • Treinen. Jawel, zoals ik al zei heb je je eigen trein, maar er zijn er natuurlijk meer dan genoeg. Vet om te beroven, maar nog vetter is het om tempeliers van de trein af teĀ trappen. TUUUT TUUUT, ALL ABOARD THE KICK OFF TRAIN!

acsyndicate2

Bugs

Dan krijgen we nu dat stuk waar Unity keihard mee heeft gefaald. Heeft Syndicate dat nu helemaal goed gemaakt? Nee, helaas niet. Want ondanks de patch die ik direct voor het opstarten van de game had geĆÆnstalleerd, kreeg ik na precies 18 minuten een falende collision detection, die het prima vond om mij dwars door objecten te laten klimmen en de lege wereld onder de grond te tonen. Ook schoonmakers met onzichtbare bezems, koetsen die rare radslagen maken, mannetjes die vast zitten in het dak en vijanden die op tafelĀ met een voet in de lucht gaan staanĀ willen voorkomen. Om nog maar te zwijgen over die keer dat ik als Evie vijf keer op rij uit de koets waarin ik zat glitchte. Geloof me, dan ben je er echt wel even klaar mee. Volgens onze Jeffrey viel het nog wel mee, maar jullie mogen van mij beslissen wat jullie van onderstaande video’s vinden. Als laatste punt is de AI nog wel even te noemen, deze is af en toe erg vreemd daar vijanden je terwijl je in stealth mode bent soms gewoon zien door de muur heen en de andere keer gewoon kijken hoe jij langs ze loopt.

BonusĀ *Let op, deze bonus kan spoilers bevatten!*

Na een bepaalde sequentie zul je aan het einde van deĀ Theems het symbool van de afbeelding kunnen zien. Deze geeft toegang tot de herinneringen vanĀ Lydia, een assassin tijdens de Eerste Wereldoorlog. Zij krijgt missies van niemand minder dan Winston Churchill terwijl Londen wordt aangevallen. Nieuwsgierig geworden? Check het hierĀ enĀ hier!