Microsoft corporate vice president Kudo Tsunoda vertelt. Luister dus goed.

Kudo Tsunoda heeft dit jaar de leiding gekregen over een aantal Xbox teams. Hieronder zitten de ontwikkelaars Rare, Lionhead, Twisted Pixel en Lift London alsmede de teams die bezig zijn met Scalebound, Quantum Break en Crackdown. Op de Gamescom gaf hij een interview aan Gamesindustry.biz. Hier een verslag van dit interview.

De eerste zes maanden zijn een worsteling geweest voor deze generatie consoles. De Xbox One struikelde, rommelde en voelde zich bespied door de marketing afdeling van Playstation 4 die klaar lag om commentaar te geven op alles wat er mis ging. Die periode gonst nog steeds na en de weerstand om verkoopcijfers vrij te geven terwijl Sony geen enkel moment onbenut liet om dit wel te doen, heeft hen geen goed gedaan. Bij de laatste telling in juli had de PS4 meer dan 25 miljoen stuks verkocht. Hoeveel er van de Xbox One verkocht zijn, daar zijn geen officiële cijfers over bekend. En dat zegt genoeg. Op het gebied van verkoopcijfers is er geen twijfel wie hier aan de winnende hand is. Maar gaan we naar de inhoud kijken, dan krijg je een ander meer genuanceerd verhaal te zien.

Ontwikkeling

20141226155240-grinchy-hackers-spoil-christmas-xbox-playstation-gamers-everywhere[1]Sony staat op het gebied van het ontwikkelen van inhoud al tijden bekend om zijn unieke kracht. Als je dit vergelijkt met Microsoft stond Sony altijd garant voor een rij aan exclusieve games. Maar of dit nu nog klopt als we kijken naar first-party studios, is maar de vraag. Sinds de lancering van Titanfall is de Xbox een aantrekkelijkere console geworden. Na deze Gamescom en de onthullingen, is de Xbox op weg om het verschil nog groter te maken.

Tsunoda: “Ik wil niet eens zeggen dat we het verschil goed hebben gemaakt, nee, we zijn er overheen gegaan, we hebben nu meer exclusieve games dan welk platform dan ook.” Tsunoda en zijn verschillende studios vieren de tweede presentatie van de Xbox in minder dan twee maanden. Eerst de E3, wat voor velen wordt gezien als het strijdperk voor de console oorlog en waar volgens velen Microsoft de strijd glorieus won, ondanks een indrukwekkende show van Sony. Daarna op de Gamescom waar Microsoft sowieso de strijd al had gewonnen omdat Sony zich er niet liet zien. Of deze titels van de first-party studios (Halo en Gears of War) en die van de aan hen verwante studios (Tomb Raider en Quantum Break) kwamen was niet belangrijk. Voor misschien wel de eerste keer in het huidige console tijdperk hadden Xbox bezitters het recht om zich beter te voelen.

“Er is een reden waarom wij in staat waren om twee shows te doen. We hebben zeven exclusieve titels die nog dit jaar gaan komen en dan praten we nog niet over wat er in 2016 gaat komen. Het zijn niet alleen de knallers maar ook de ID@Xbox games, de indie games, die voor ons tellen. Onze gebruikers krijgen meer en meer” aldus Tsunoda.

De vroege fouten van Microsoft zijn vormend gebleken voor de Xbox One en de strategie om van gesloten en gecontroleerd om te schakelen naar open en inclusief. Sony had eerder al grote winst geboekt door goed te reageren op eerdere slechte keuzes, maar nu laat Microsoft zien hier nog meer voor te gaan. Eén van de vroege tekenen hiervan was het weigeren van EA Access door Sony, met de reden dat zij niet genoeg “gaven voor je geld”. Waarschijnlijk zagen zij het als bedreiging voor hun eigen streaming service Playstation Now. Microsoft gaf zijn gebruikers zelf die keuze. Het is zeer waarschijnlijk dat als deze keuze aan Sony en Microsoft een paar maanden eerder was gegeven, de rollen omgedraaid hadden geweest.

Luisteren naar je gebruikers

Tsunoda herhaalt deze titel hierboven een aantal keren. Hij wil er zeker van zijn dat de gamers deze boodschap horen. Hoewel het natuurlijk erg naïef zou zijn om te geloven dat welke multinational dan ook gemotiveerd wordt door onzelfzuchtigheid, lijkt de strategie voor de Xbox One toe in toenemende mate te worden gedreven door datgene wat de klant wil.

Xbox_Backward_E3-Er zijn twee komende toepassingen die dit illustreren. Die laten zien wat er gebeurd is sinds de tijd dat Microsoft verplichte online checks en het beperken van tweedehands games aankondigde. Xbox Preview is een wat meer gecontroleerde versie van Steam Early Access en precies het concept welke een meer beperkend systeem zou weren. Backwards compatibility heeft daarentegen helemaal geen uitleg nodig en is puur klantgericht. Die vooruitgang heeft Microsoft dus gemaakt. Het laat zien dat Microsoft respect heeft voor zowel de gameontwikkelaars en hun creatieve erfenis als voor de klanten die bij elke nieuw console hun zuurverdiende geld in games stoppen.

“Over backwards compatibility, dat is niet iets waarvan wij dachten dat gamers die wel graag wilden. Nee, dit wisten wij. Wij zagen de feedback en wisten dat deze functie de meest gevraagde was.” Sony heeft geen plannen in die richting en met de komst van Playstation Now, waarmee ze ook aan de eerdere games weer kunnen verdienen, is de kans ook zeer klein dat dit er ooit zal komen. Voor Microsoft is dit een onderdeel van een bredere visie wat betreft gamen waarin Windows 10 de spil zal vormen. Het zal de vroeger verdeelde vormen bij elkaar gaan brengen, pc en console, verleden en toekomst, samenwerkend, interactief en elkaar versterkend. Cross-buy, cross-play, console naar pc streaming, je kan eigenlijk zeggen dat Microsoft dit jaren eerder had moeten doen. Maar volgens Tsunoda is dit de eerste stap in de juiste richting. “Al heel lang is het onmogelijk dat pc gamers en console gamers samen kunnen spelen. Cross-play is daarom ook zo’n geweldig idee. Je moet gewoon kunnen spelen wat je wil en de mogelijkheid hebben om dit samen te doen, op wat voor platform je dan ook speelt. Het gaat allemaal om het verbinden van mensen” zegt Tsunoda. “Het is iets unieks wat wij kunnen aanbieden. Natuurlijk hebben we nog steeds de gamer goed in het vizier maar er is zoveel meer wat mogelijk is met deze technologie. We gaan verder dan onze concurrenten. We doen dingen die niet mogelijk zijn op welk andere console dan ook.”

Onhandig

Of Microsoft richting een meer holistische aanpak van de game industrie gaat, zal de toekomst uitwijzen. We herinneren ons nog wat eerdere onhandigheden. De Kinect bijvoorbeeld. Ooit als onmisbaar onderdeel van de Xbox One gepresenteerd is het nu meer en meer tot een toevoeging geworden. In de meer dan 150 minuten aan presentatie op E3 en Gamescom werd de Kinect nauwelijks genoemd. De Chatpad is een beter alternatief voor de capaciteit van de Xbox One en kan het grootste deel van de zoek en chat functies vervangen. “Ik denk niet dat het een alternatief is voor de Kinect. Het geeft mensen een keuze in hoe ze bepaalde functies willen doen. De Kinect heeft prachtige audio mogelijkheden maar ook met de Chatpad kan je makkelijk communiceren. En je kan er veel in aanpassen zoals de functies van knoppen. We geven de gebruikers zelf die keus.”

Just Dance 2016 is een voorbeeld van een Kinect game. “Er komen dus nog steeds Kinect games uit.” Dus je kan zeggen dat voor Microsoft het ‘keuzeverhaal’ er zo uitziet. Dit is dus ook te zien dat de Kinect nu op de Xbox site op de accessoire pagina onder het kopje ‘meer’ te vinden is, na de controllers, na de headsets en in dezelfde vage hoek als de Xbox One Digital TV Tuner en de Xbox One Media Remote.

HoloLens

e3-2011Deze angst voor het overbodig worden heerst ook een beetje in het HoloLens kamp, een ander apparaat die veel belooft en die met veel bombarie wordt getoond. Hoe hij ook de show stal op de E3 met de Minecraft demonstratie, het zeer beperkte gezichtsveld werd behoorlijk bekritiseerd door de pers. Zelfs CEO Satya Nadella gaf aan dat hij twijfels had bij het gebruik als gaming hardware.

Voor Tsunoda, die ook nauw betrokken is bij het ontwikkelen van de HoloLens, is het verschil tussen het kijken naar een demo en het zelf ervaren veel duidelijker dan op elk ander product waar hij aan gewerkt heeft, ook met de Kinect. Toch zijn er veel overeenkomsten tussen deze twee apparaten.

“Je moet het op dezelfde manier bekijken als een telefoon of je computer. Het doet heel veel dingen. Natuurlijk is gamen datgene wat je vooral doet op deze machines. Maar je kan met deze holografische functie zoveel meer” vertelt Tsunoda. “Microsoft is een leider op het gebied van dit soort technologie. Met de Kinect zijn we begonnen, met de HoloLens gaan we verder. Het is allemaal een onderdeel van de toekomst die Microsoft wat betreft gaming ziet. Voor nu lijkt het er op dat de Xbox eindelijk uit de schaduw van de Playstation uitkomt.”

 

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties