Fable Legends is niet meer in ontwikkeling, de titel is geannuleerd en Lionhead Studios bijna wordt opgedoekt (proposed closure), alsmede Press Play Studios in Denemarken en de ontwikkeling voor Project Knoxville is ook gestopt. Hoe kan dit? 

Voordat ik dit artikel begin, wil ik eerst beginnen met het feit dat ik het sneu vind voor alle mensen die jarenlang hun passie in dit project hebben gestoken en nu, bijna aan het einde van de ontwikkeling, het niet kunnen afmaken. Had ik gedacht dat Fable Legends een topper zou worden? Absoluut niet. Dat ligt ook totaal niet aan het team, want het zag er allemaal heel leuk uit. Het is gewoon niet vernieuwend genoeg om een topper te worden. De formule is al duizend keer herhaald door andere games tegen de tijd dat Fable Legends zou uitkomen. Het was ook wel echt een vreemde eend in de bijt wat betreft de franchise en het staat zelfs als voorspelde ‘fails van 2016’ in het lijstje van Jeff.

Fable Legends

Het is eeuwig zonde dat Lionhead Studios bijna is opgedoekt, de studio die Fable, één van de toppers op de Xbox, maakte en het genre role playing game ooit naar een hoger niveau tilde. Zoals ik zei in de titel van dit artikel is de annulering van de titel geen verrassing, maar dat de studio niet meer bestaat, had ik niet verwacht. Ik hoop dan ook dat alle mensen die daar hebben gewerkt, gelijk aan het werk kunnen bij andere studio’s van Microsoft. Volgens mij staat Fable wel goed op je CV. Microsoft geeft in ieder geval wel aan dat ze de mensen van de studio’s zullen helpen aan een baan in de industrie, dus dat is mooi!

De hamvraag: waarom?

Dat een titel wordt geannuleerd, zal niet de eerste keer zijn. Maar om een studio op te doeken die zoveel mooie titels heeft afgeleverd, is wel raar. In het originele bericht wordt alleen gemeld dat men deze beslissing heeft gemaakt na ‘vele overwegingen’, maar overwegingen van wat?

[quote_center]‘Dit zijn moeilijke beslissingen geweest en we hebben ze ook niet zo maar genomen, noch zijn ze een reflectie van de ontwikkelteams die veel talent, creativiteit en inzet in zich hebben.’ – Hanno Lemke, General Manager van Microsoft Studios Europe[/quote_center]

Het blijft onduidelijk waarom de studio’s misschien worden opgeheven. Brengen ze te weinig geld op? Hebben ze te weinig titels gemaakt? Lionhead Studios is best een iconische studio voor Microsoft en ze hebben nu dus een paar studio’s minder die exclusives voor de Xbox One zouden maken. Het is overigens niet de eerste keer dat ze een studio sluiten. In 2007 sloten ze FASA Studio (Mech games, Shadowrun, Crimson Skies), in 2008 Carbonated Games (van die casual MSN games van vroeger) en in 2009 Ensemble Studios (Age of Empires, Halo Wars en de bekende mythe ‘Titan’, dat later Destiny werd) en Aces Studio (Microsoft Flight Simulator). We kunnen enkel gissen waarom studio’s worden gesloten, soms is het gewoon business.

Abonneer
Abonneren op
1 Reactie
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Maurits Clear
Maurits Clear
8 jaren geleden

Dat wordt dus geen Fable 4 ?