10 november, waarschijnlijk een legendarische dag voor veel gamers en een huildag voor werkgevers die ziektebriefjes van een zekere dokter Hines ontvingen. De hype verspreidde zich nog sneller onder de gamers dan radioactiviteit. Nou, na 25 uur heb ik hier een review van de meest gehypte game van het jaar: Fallout 4!

Zo, wat werd deze game onverwacht aangekondigd zeg, het begon begin dit jaar met een venster met de legendarische tekst: Please stand by. Al gauw bleek het om Fallout 4 te gaan en de hele gamewereld was aangenaam verrast toen ook nog eens bleek dat de game nog dit jaar zou uitkomen. Tijdens de E3 stond Bethesda dan ook uitdrukkelijk in de schijnwerpers aangezien zij hun eerste persconferentie ooit gaven en ook nog eens hun paradepaardje toonden. Oke, genoeg gekletst!

Verhaal

De game begint direct met het personage die jij speelt en die thuis zit met zijn vrouw en baby (of als vrouw zijnde, met man en baby). Aan de deur wordt geklopt en er staat een Vault-Tec vertegenwoordiger voor de deur. Hij vertelt over Vault 111, een kluis die door Vault-Tec is gebouwd om je te beschermen tegen de oorlog. Hoe je reageert, dat is aan jou, want vanaf hier krijg je de keuze om je mannetje of vrouwtje te gaan maken en de standaard skillpoints toe te gaan wijzen. Vlak na het bezoek van de Vault-Tec vertegenwoordiger valt er een atoombom in Boston en vlucht je met je man/vrouw en baby Vault 111 in. Hier word je onverwacht ingevroren en na 200 jaar word je gewekt. Oke, ik kan jullie natuurlijk nog veel meer over het verhaal van Fallout 4 gaan vertellen, maar dan krijg je wel heel veel spoilers. Daarnaast is het gewoon een verhaal dat je zelf moet gaan beleven. Geen baanbrekend steengoed verhaal, maar leuk genoeg om je gaande te houden.

fallout_4_vault_1

Vrijheid

Al gauw na het begin van het verhaal komen we op het punt waar Fallout zo gruwelijk goed in is: vrijheid. Ik nam dan ook gauw de benen en ging op avontuur in de wereld van Fallout. Ik verbaasde me opnieuw over, de door een atoombom verwoeste, open wereld. Zo’n beetje alles wat in de wereld is te vinden, kun je oppakken en meenemen. De drang naar ontdekken is direct zo groot dat je gelijk goed om je heen kijkt, elk hoekje wilt gaan verkennen en je werkelijk in een andere wereld waant. Wat ook opvalt zijn de details die weer duidelijk aanwezig zijn in de game. Zo is Boston een stukje kleiner dan Washington, maar kom je daardoor ook totaal andere landschappen tegen. Je ziet veel verschroeide en omgevallen bossen en een stuk meer huizen, treinsporen en dorpjes in het wasteland. Een andere vernieuwing is de storm die soms aanwakkert, deze begint met groene wolken waarna het gaat onweren. Bij elke donderslag loop je straling op, categorie ‘niet best’ dus.

S.P.E.C.I.A.L. en Perks

Uiteraard is het vette levelsysteem ook weer terug. Voor elke vijand die je aan gort schiet of missie die je voltooid krijg je XP. Nadat je genoeg XP hebt ga je level up en krijg je een skillpoint. Deze kan je vervolgens naar wens uitgeven aan je skills. Deze zijn:

• Strength – Bepaalt hoe hard je melee is en hoeveel je kan dragen
  • Perception – Zorgt voor betere omgang met wapens en preciezere aanval met het V.A.T.S. systeem
  • Endurance – Leidend voor je weerbaarheid tegen schade en vergiftiging. Bepaalt ook het aantal HP.
  • Charisma – Bepaalt hoe goed je bent in het mensen overhalen tijdens conversaties.
  • Intelligence – Geeft bonussen met betrekking tot XP
  • Agility – Bepaalt hoe snel je beweegt en geeft extra Action Points
  • Luck – Geeft meer geluk in het gokken en extra kans op een Critical Hit

Je hoort het wel, het is voor de terugkerende Fallout spelers heel bekend, maar voor nieuwe juist een schot in de roos. Daar komen dus nog de Perks bij. Naarmate je genoeg in je skills investeert, speel je Perks vrij. Denk aan het hacken van robots, een boost als je overdag speelt of een 15% kans dat je door armor heen boort als je schiet vanuit het V.A.T.S. systeem.

Fallout 4
Het skillsysteem in Fallout 4.
V.A.T.S.

Ik noemde het net al even één van de tofste aspecten in Fallout: het Vault-Tec Assisted Targeting System, ook wel V.A.T.S. genoemd. Voor de nieuwkomers onder ons, het V.A.T.S. systeem vertraagt de tijd en geeft jou als speler een moment om bij een vijand zijn zwakke punten uit te kiezen en onder vuur te nemen. Afhankelijk van de afstand tot je doelwit, je geluk en je perception is er een aantal procent kans dat je je doelwit raakt. Dit gaat gepaard met bloed dat alle kanten opspat en rondvliegende ledematen. Voor het V.A.T.S. systeem zijn wel Action Points nodig. Deze Action Points gebruik je trouwens ook als je slaat of rent.

Fallout 4
V.A.T.S.
Graphics en animaties

Je hoort het wel, ik ben heel enthousiast over Fallout 4. Er zijn echter ook een paar minpunten. Eén daarvan zijn de graphics. Waar in de aankondigingstrailer van Fallout 4 alles er echt geweldig uit zag, blijkt al gauw nadat je uit de vault komt het tegenovergestelde. Na wat onderzoek kwam ik erachter dat Fallout 4 op de Creation Engine draait, dit is dezelfde engine als Skyrim. Deze engine schijnt hier en daar wel opgepoetst te zijn, maar dit mag niet baten. Het komt erop neer dat de game grafisch echt heel erg teleurstelt en af en toe hele lelijke textures toont. Er lijkt ook een soort van bruine gloed over de game te zitten. Anno 2015 op de current-gen kan dit gewoon echt niet meer jongens! Daar komen ook nog eens de animaties bij. Deze zijn niet storend,maar wie goed oplet, ziet dat men gewoon doodleuk de animaties uit Skyrim heeft over genomen. Zo heeft de vertegenwoordiger van Vault-Tec aan het begin van de game dezelfde animatie, als die van personages die hun schild pakken in Skyrim.

7gcVw9D - Imgur

Huisje, boompje, beestje

Een nieuwe toevoeging in Fallout 4 die we eigenlijk al een beetje kenden uit DLC van Skyrim is het bouwen. Bouwen? Jawel, in Fallout 4 zijn nu kleine dorpjes te vinden waaronder Sanctuary, de plek waar jij als speler vandaan komt. Binnen deze dorpjes kun je met een druk op de knop de workbench in. Vandaar uit kun je alle troep zoals omgewaaide boompjes, volledige, verwoeste huizen, lantaarnpalen, brandkranen, brievenbussen en ga zo maar door, vernietigen. Hiervoor krijg je als beloning verschillende bouwstoffen en daarmee kun je weer van alles bouwen. Denk aan huizen, kraampjes, waterzuiveringsinstallaties en meubels. Des te meer je bouwt, des te meer inwoners je krijgt. Het is belangrijk dat je deze inwoners blij houdt, dit doe je onder andere door te zorgen dat er genoeg bedden, eten en verdedigingsmechanismes aanwezig zijn. Waarschijnlijk heb je nu het idee dat je een beschrijving van de Sims hoort, daar lijkt het ook op. Maar oh, oh, oh, jongens, wat is dit verslavend. Want als je eenmaal bezig bent, dan blijf je bouwen. Toen ik eenmaal de Sanctuary een beetje naar wens had opgebouwd, betrapte ik me erop dat ik 3 uur verder was. En dat was nota bene één van de dorpjes!

Muziek

Eén van de punten die in Fallout 3 zeer goed was verzorgd, waren de liedjes. Dat is bij Fallout 4 niet anders, want die muziek is gewoon echt om van te smullen, sterker nog, de beste nummers uit Fallout 3 zijn mee genomen naar Fallout 4. Zo zingen Rob, Niels en ik de laatste tijd niks anders dan Uranium Fever. De muziek die men in de game heeft gestopt is zo sfeervol en pakt je daarom zo, dat je vervolgens de liedjes de hele dag in je hoofd hebt. Daarnaast voelde ik me echt een bad ass om op liedjes als “I’m a wanderer”, Super Mutants, Mole Rats, Synths, Raiders en ander gespuis af te maken. Omdat ik graag liedjes over breng presenteer ik jullie: Uranium Fever!

Over de muziek hebben wij trouwens een prachtig stuk geschreven.

Bugs

Fallout4PipBoyNews2Ik weet niet wat het is in games de laatste tijd, maar bugs zijn blijkbaar helemaal in. Zo ook bij Fallout 4. Zo had ik mijn hond Dogmeat meerdere keren vast zitten in de deur, stopten karakters midden in een interactie met praten en werd ik soms zomaar 100 meter verderop gespawned van waar ik eerst liep. Ook kon mijn manneke op een gegeven moment zweven. Het zijn dit soort kleine, maar oh zo belangrijke dingetjes waarmee een game staat of valt. Echt vervelend worden deze bugs niet, maar aangezien ze wel vaker voorkomen is het soms lachen, maar ook een beetje huilen geblazen.

Fallout 4Fallout 4 is op veel punten een waardige opvolger van Fallout 3. De introductie van het bouwsysteem en de gave sfeer in de game doen veel goed. Ook de muziek die dagen in je hoofd blijft hangen en de gruwelijke kills in de game met behulp van het V.A.T.S. systeem zijn erg vet. Als je daar echter de teleurstellende graphics, de vele bugs en de copy/paste animaties uit Skyrim bij telt, dan weet je dat deze game geen perfecte score van 100 verdient. Scroll nog even naar beneden voor een explosieve bonus. Vault Boy approves!

Bekijk hier mijn eerste impressie samen met Rob: