Sinds April 2014 bestaat er zoiets als “Square Enix Collective“. Dit is een platform, onderhouden door Square Enix, wat indies support. Als je je opgeeft krijg je als indie eerst 28 dagen de ruimte om jouw idee aan gamers te showen. Wanneer het project goed wordt ontvangen zal Square je verder helpen bij het opzetten van een goeie Kickstarter of Indiegogo campagne waardoor het idee een werkelijk product kan worden. Dit project was het laatste jaar zo’n groot succes dat Square een bedrag van $250.000 vrijmaakt om zelf te gaan investeren. 

Het platform is dus opgezet als een steun in de rug voor developers die het van crowdfunding moeten hebben. Normaal ontstaat er pas bij het daadwerkelijke crowdfunden een community om een potentiële game heen, maar dit proces probeert Square Enix dus al hiervoor te creëren. In het eerste jaar zijn er al 40 projecten geproduceerd met de hulp van Square Enix Collective. Deze projecten hebben met de hulp van het indie-platform al $300.000 bij elkaar weten te schrapen.

De projectleider van Square Enix Collective, Phil Elliott, had na het eerste succesvolle jaar het volgende te zeggen:

“Since launching a year ago we’ve met some great teams with projects that they didn’t want to take to crowdfunding, and where an investment of up to $250,000 would have really helped them get to launch in the best shape. So we’ll be exploring options with teams over the course of the year as we continue to look for new ways to support new talent coming into the industry.”

Vorig jaar was PC het enige platform wat door dit project werd ondersteund. Dit jaar gaat Square Enix Collective ook de projecten die op consoles en smartphones moeten gaan uitkomen steunen. Wat nog meer een voordeel van dit nieuwe project is, is dat de rechten bij de Indie-studio’s blijven. Het enige wat Square vraagt is 5% van het crowdfunding bedrag. Dit is om de kosten te dekken en de campagnes voor de Indies gratis te houden. Dit percentage hoeft alleen maar betaald te worden als het uiteindelijke streefbedrag ook echt gehaald wordt. Als dit niet het geval is, mag je het geld houden.

moonhunters

Zelf kan je dus ook een account op Square Enix Collective aanmaken om te kijken wat voor projecten er allemaal staan. Het enige wat je als gamer kan doen is met je account een stem uitbrengen of je het project wat je aan het bekijken bent wel of niet zou steunen. Hiermee wordt gekeken hoeveel procent van de mensen ja of nee aanklikt zodat Square Enix Collective weet of ze wel of niet met het steunen van het project moeten doorgaan. Voorbeelden van successen zijn “Moon Hunters” van KitFox games en “Goetia”van Sushee.


goetia

Wat denk jij? Komen er van dit project ook leuke games uit voor de Xbox One? Laat het weten in de comments!

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties