Disney, wie is er niet groot mee geworden. Al genietend van de avonturen van Donald Duck, Goofy, Mickey Mouse en nog veel meer karakters. En wat hadden ze een succes in de jaren 90 met hun platformers. Reden voor ontwikkelaar Digital Eclipse om alle klassiekers onder te brengen in The Disney Afternoon Collection. Of het wat is, dat lees je hier!

Pure nostalgie, dat was het eerste woord wat me te binnenschoot toen ik The Disney Afternoon Collection op had gestart. Direct vanaf het begin kun je kiezen uit de verloren parels die Disney ooit uitbracht, te weten: Ducktales, Ducktales 2, Talespin, Darkwing Duck, Chip ’n Dale Rescue Rangers en Chip ’n Dale Rescue Rangers 2.

Platformers

De games zijn op Talespin na allemaal onvervalste platformers. Van de ene kant spring en klauter je naar de andere kant, terwijl je vaak ook nog even omhoog of omlaag gaat binnen de wereld. Een charme van de game is dat er veel dingen te ontdekken zijn. Denk aan geheime gangen vol kisten met geld of extra punten voor je highscore. Dit geeft de games veel replay waarde. Duidelijk is dat de Disney games vroeger veel naar de gameplay van Megaman heeft gekeken. De games in The Disney Afternoon Collection hebben nog steeds duidelijk de moeilijkheidsgraad die platformgames in de jaren 90 ook hadden.

Om de hedendaagse, luie gamer toch een beetje tegemoet te komen heeft men een rewind functie toegevoegd. Hiermee spoel je makkelijk een stukje terug als je bijna dood bent. De perfectionisten onder ons zullen dit haten, maar onthoud dat deze game toegankelijk moet zijn voor zowel oude als nieuwe gamers. Vooral voor mensen die deze games hebben gemist vroeger is dit dus een goede toevoeging. Eerlijk is eerlijk, ook ik heb er veel gebruik van gemaakt.

Framedrops?

Dat de Disney games vanaf de NES zijn geport, dat moge duidelijk zijn wanneer je games opstart. In een verkleind scherm met een achtergrond erover heen speel je de games. Vanuit de instellingen kun je ervoor kiezen om je hele beeldscherm te laten vullen, maar erg mooi ziet dat er helaas niet uit. Het is jammer dat men niet de moeite heeft genomen om de games betere graphics mee te geven, maar storend mag ik dit niet noemen, want het blijft pure nostalgie!

Wat ik wel storend mag noemen is het feit dat de game af en toe last heeft van framedrops. Hoe het kan dat een rij NES games geport wordt op de Xbox One en dit probleem kan hebben, is mij een raadsel. Het zou niet voor mogen komen lijkt me. Een ander punt van kritiek is het feit dat het geluid soms weg lijkt te vallen, dit terwijl de game wordt bijgestaan door leuke, bekende deuntjes uit de Disney tv-series.

En na een paar uur spelen stelde ik mezelf ook de vraag: hoe lang blijft dit leuk? Eerlijk gezegd weet ik het niet. Als je net als mij alle Donkey Kong Country’s, Rayman’s en Disney games hebt gespeeld en je bevindt je in het huidige tijdperk, dan blijft dit niet echt lang leuk denk ik. Heb je echter kinderen en wil je wat games om mee te beginnen voor ze, dan is The Disney Afternoon Collection zo slecht nog niet. En ik ben ervan overtuigd dat kinderen hier wel een tijd mee zoet zijn!

The Disney Afternoon Collection is een rits nostalgische platformgames in een prachtige verzameling. De prijs die je hiervoor betaalt is €19,99 wat de gameverzameling zeker betaalbaar maakt. De games bieden een geweldige en klassieke ervaring. Het is echter de vraag of de game leuk blijft en het feit dat er framedrops en wegvallend geluid aanwezig is, rijzen wat vragen op. Uiteraard kan Digital Eclipse dit met een update nog wegwerken. Heb je kinderen en wil je ze nog lang niet confronteren met de wat hardere games op de Xbox One? Dan kun je ze vast en zeker lang zoet houden met The Disney Afternoon Collection!

The Disney Afternoon Collection
75 %
review-the-disney-afternoon-collection<b>Pluspunten:</b><br> + Nostalgie ten top<br> + Uitdagend<br> + Veel games voor een zachte prijs<br> <br> <b>Minpunten:</b><br> - Framedrops<br> - Wegvallend geluid<br> - Blijft dit leuk?<br>