PixArk biedt een enorme rijke, creatieve en kleurrijke open wereld om in te overleven. In PixArk herken je een mengelmoes van verschillende games, zoals Ark, Minecraft, LEGO Worlds en Portal Knights. Is PixArk daarmee een dertien in een dozijn game of zijn er elementen die juist zorgen voor een unieke en aantrekkelijke game ervaring?

Ik kan erg van games genieten die een open wereld bieden om in te overleven, met eindeloze mogelijkheden om te bouwen en resources te verzamelen. PixArk biedt dit en nog veel meer. Behalve dat je prachtige gebouwen kunt bouwen is het in PixArk ook mogelijk om tientallen dieren te temmen, hen mee op pad te nemen en op te rijden of vliegen.

Vrijwel ongelimiteerde bouwmogelijkheden (in theorie)

Met de ervaring die je door dit alles opdoet ontvang je XP, waarmee je jouw zelfgecreëerde personage kunt customizen, upgraden en een zeer breed scala aan tientallen skills en materialen vrij kunt spelen. Alle ingrediënten zijn dus aanwezig voor eindeloos speelplezier en toch wist de game me niet te grijpen.

Dino’s kunnen zowel je vriend als vijand zijn

Laat ik beginnen met de gameplay. Je kunt PixArk op meerdere manieren spelen: alleen, op een open of besloten server met anderen, of in create mode waarbij het enkel om het bouwen gaat. De gameplay is heel straight forward, zoals je dat wellicht kent van survivalgames. Je wordt gedropt op een stuk land en moet zien te overleven.

De werelden in PixArk worden procedureel gegenereerd

Om de kans op overleven te vergroten moet je resources verzamelen en een veilig onderkomen bouwen. Ook zul je, om te overleven, moeten proberen bevriend te raken met de tientallen dinos op het eiland. Dit doe je door hen te temmen met voedsel en aandacht. Verder is het goed om te weten dat in PixArk geen verhaal zit. Dat zul je echt eventueel zelf erbij moeten bedenken. Wel kun je simpele, los van elkaar staande, quests volgen. Zowel de map waar je op speelt als de quests worden procedureel gegenereerd.

Herken jij één van de dodo’s?

Survivallen, resources verzamelen en bouwen

Wat erg leuk en goed is uitgewerkt is de diversiteit aan resources die verzameld kunnen worden en de invloed die dit heeft op je experience level. Het werkt erg belonend om in PixArk op pad te gaan. Er is veel te zien, veel te beleven. De variatie in het landschap maakt het bovendien ook aantrekkelijk. Als beloning voor het exploreren schiet je personage in levels omhoog. Met als gevolg dat je al snel allerhande skills en materialen vrij kunt spelen, en tools kunt maken en customizen. In andere survivalgames kom ik vaak traag op gang en ervaar ik in de beginfase van een game zelden het gevoel dat mijn handelingen impact hebben. Het tegengestelde geldt voor PixArk.

Je kunt over 5 verschillende skills tientallen upgrades vrijspelen door opgedane experience points in te wisselen

Na de nodige upgrades en resources verzameld te hebben kun je aan de slag met een ongelofelijk uitgebreid scala aan bouwmogelijkheden. Allerlei materialen kun je gebruiken, in verschillende kleuren en groottes, om te bouwen wat je maar wilt. Huizen, hutten, kastelen, verblijf voor je dinos, enzovoorts. De enige beperking is je eigen fantasie. Tenminste? Zo enthousiast als ik werd van de mogelijkheden en potentie, zo teleurgesteld was ik in de uitvoering.

De tergende controls en vele menu’s

PixArk heeft zoveel te bieden qua bouwmogelijkheden, maar maakt het met tergende controls zo ontzettend onaantrekkelijk om hier mee aan de slag te gaan. In de eerste plaats moet je door tig tabmenu’s heen om elementen te selecteren en te verplaatsen van inventory naar de plek waar je ze daadwerkelijk kunt gebruiken. Dit zorgt behalve voor een enorme vertraging in de gameplay vooral ervoor dat ik telkens uit de beleving van de game gehaald werd.

Vele tabmenu’s, waarbinnen ook nog eens gescrold moeten worden maken de game traag en onoverzichtelijk

Als het al lukt om overzicht te krijgen over alle bouwelementen die inmiddels in je inventory zitten dan is de volgende uitdaging om met deze elementen daadwerkelijk te gaan bouwen. In deze fase van de game wordt me echt duidelijk dat PixArk waarschijnlijk een game is die veel beter tot zijn recht komt wanneer je het speelt met muis en toetsenbord.

Het basaal bouwen van structuren lukt redelijk, afgezien van het trage ‘klik-hier-klik-daar’ tempo. Het bouwen wordt gewoonweg frustrerend wanneer je de hoogte in gaat, of verschillende soorten elementen aan elkaar wilt verbinden. En dat is jammer, want alle elementen zijn aanwezig om je fantasie de vrije loop te laten in het creëren van een wereld zoals jij dit wilt. Daarnaast wordt de game geplaagd door de nodige bugs en glitches. Het is eerder regel dan uitzondering dat er dieren in je omgeving vast zitten in rotsen of dat je zelf deels door de bodem zakt of door muren steekt.

De ontwikkelaars van Snail Games hebben met PixArk een game ontwikkeld met de nodige potentie. In deze survivalgame zien de werelden er aantrekkelijk uit, is er voortdurend interessante interactie met de dinos in de omgeving en biedt de game legio mogelijkheden om te bouwen en je karakter te ontwikkelen.

Echter, de veel tab menu’s, de tergende controls en het moeilijk besturen van Voxel Blocks tijdens het bouwen, maken het tempo van de game traag en zorgen ervoor dat ik telkens geïrriteerd en uit de beleving van de game raak. Dit in combinatie met de vele bugs en glitches, maken dat ik voor nu mijn portie PixArk wel gehad heb. Gezien de potentie probeer ik het graag over een half jaar nog eens. Hopelijk dan met muis en toetsenbord ondersteuning voor de Xbox en de nodige patches en updates.

PixArk
6.5
review-pixark-een-mengelmoesje-met-onbenut-potentieelMin </br> </br> - Besturing/controls </br> - Onoverzichtelijke tabmenu’s </br> - De nodige bugs en glitches </br> - Bouwen is moeilijk te besturen met controller </br> </br> Plus</br> </br> + Uitgebreide skill-tree </br> + Genoeg te doen in PixArk </br> + Een scala aan bouwmogelijkheden </br> + Dinos in alle soorten en maten </br> + Switchen tussen first person en 3th person </br>