Van de lange lijst van sportsgames komt eindelijk de laatste in zicht. Dit is ook, in ons kikkerlandje, gelijk de populairste. Let’s play soccer!

Van alle sportsgames is dit altijd wel een beetje werken geblazen. FIFA 19 is de laatste van een lange rij sporten die ik jullie mag presenteren. In alle eerlijkheid is dit altijd wel een beetje hikken tegen het maken van de review. Wat kan je nog aan nieuwe dingen vinden in de zoveelste telg van de FIFA reeks? Na jaren van kleine tweaks, die soms gewoon onmerkbaar waren, weet ik dat je verdomd goed moet kijken om die veranderingen te zien en te merken. Maar laten we gewoon beginnen met wat nieuw is in versie 19.

Modes

Wat als eerste te vinden is in FIFA 19 zijn de nieuwe Kick Off modes. Naast een gewoon potje voetbal zijn er nog wat andere modes in deze afdeling te vinden. Zo is er een Survival mode, een soort paaltjesvoetbal maar dan op een normaal veld met 11 vs 11. Elke keer als je een doelpunt maakt, raakt de tegenstander een speler kwijt. Een stukje Battle Royale in het voetbal. Je ziet dat men echt bezig is geweest met dit nieuwe onderdeel. Ook de nieuwe mode waarin geen regels gelden en je gewoon kan knallen, is best grappig. Wat nou buitenspel? Daar doen we niet aan. Ik heb deze modes alleen solo gedaan maar dit zijn modes die vast erg leuk zijn tegen vrienden.

Een ander, niet onbelangrijk, onderdeel is het toevoegen van de Champions League. Met het verkrijgen van de licentie krijg je een totaalpakket, met intro’s, muziek, commentatoren die het tot een totale ervaring omzetten. Wat men vooral heel goed doet bij FIFA is het presenteren van je wedstrijden in de bekende stijlen zoals we die kennen van de tv. Daar is men best precies in. De manier waarop we de opstellingen zien en de layout van de scores. Het is per land anders en zoveel mogelijk kloppend gemaakt. Dit samen met de Europa League maakt dat FIFA completer is geworden. De Champions League heeft zijn eigen mode maar zit ook verweven in de Career, FUT en in het verhaal ‘The Journey’.

Natuurlijk hebben we de altijd populaire Career weer waarin je wederom kan kiezen om als manager of als speler een carrière te bouwen. Ook met de komst van de Champions League hier, is het nog leuker geworden om met de grote teams carrière te maken. Maar verder is er in deze mode weinig nieuws te vinden en zien we hetzelfde als in FIFA 18 terug. Tot de getoonde zinnen in de opmerkingen en de typfouten in de reports toe, identiek en 1 op 1 overgenomen.De geanimeerde transferbesprekingen blijven wel leuk om te zien, maar ook daarin had men best wat meer voice acting kunnen gooien.

Dit geldt helaas ook voor Ultimate Team en en Pro Teams. Gewoon niets vernieuwends te vinden en dat is, zeker gezien de populariteit van deze modes, erg jammerlijk. Voor versie 20 mag EA daar toch echt wel iets mee gaan doen. Alhoewel, FUT heeft wel een nieuw onderdeel Division Rivals genaamd. Het is een snelle manier om voor een FUT Champions weekend te kwalificeren.

Verder is er weer de trainingmode die ik je echt moet aanraden met de wat nieuwere manier van spelen. Lekker duidelijk verdeeld in meerdere categorieën.

Wat al jaren het hete hangijzer is bij elke nieuwe FIFA zijn de veranderingen op het gebied van het spel zelf. Al jaren lopen we tegen onrealistische zaken aan in het spelletje. Het gedrag van keepers, scheidsrechters, onlogische looplijnen en wat al niet meer, zorgden voor heel veel klachten. Het lijkt erop dat men het gewoon niet goed weet te krijgen. FIFA 19 laat wel wat merkbare verschillen tijdens het spelen zien. Zo is het spel zeker fysieker geworden. We zien spelers echt fysiek ingrijpen om de bal terug te krijgen. Ook is er een veranderd passing systeem voelbaar. Het puur spelen op steekpasses via de Y is niet meer mogelijk. Je zal nu meer van de gewone passes gebruik moeten maken. Wat ook direct opvalt is dat de keeper nu meer kracht heeft bij het spelen van de bal. Waar het tot nu toe een wonder was als hij de middenlijn al bereikte, knalt hij nu de bal met enig gemak richting de achterlijn van de tegenstander. Dus ook daarin is doseren het toverwoord.

Een nieuwigheid is de vernieuwde schotmeter. Er is nu een meter die gaat lopen zodra je de schotknop aanklikt. De truc is deze opnieuw in te drukken als de meter in het groen komt om zo een perfect mogelijk schot af te leveren. Het is een beetje vergelijkbaar met de schotmeter in NBA 2K. Er komt dus een stukje timing bij kijken.

Ook in de tactische afdeling zien we andere opties. Kon je eerder alleen één optie activeren in de aanvallende en defensieve mogelijkheden, nu zijn deze vervangen door aan- en uit-schuifjes waardoor je meerdere tegelijkertijd kan activeren. Dit maakt de manier waarop je aanvalt en verdedigt een stuk dynamischer. Het instellen van game plans is ook totaal nieuw. Zo kan je nu tactieken voor verschillende situaties al instellen en deze activeren als je de wedstrijd aan het spelen bent. Helaas werkt dit nu niet altijd. Wat een grote verbetering zou zijn is een gameplan zoals we dat bij NBA 2K kennen. Daar heeft men van alle teams de real life manier van spelen in de game gezet. Het zou prachtig zijn als we van alle grote teams in de wereld speelstijlen in de game gebouwd zouden zien die we op het veld, op tv, ook te zien krijgen. En dat we die kunnen bijstellen naar eigen idee. Maar in FIFA lijken de speelstijlen van alle teams bijna identiek.

Wat heel prettig is in deze nieuwe FIFA is dat de game je vraagt naar aanleiding van je gespeelde wedstrijden, of het de moeilijkheid moet aanpassen. Natuurlijk kan je dat zelf regelen als je vijf keer met 10-0 gewonnen hebt maar het is soms best prettig dat de game je even wijst dat het toch wel erg makkelijk voor je is. Het maakt het spelen toch net wat uitdagender.

Graphics and sound

De graphics zijn in mijn ogen niet veranderd ten opzichte van versie 18. We zien wat meer close-up beelden van het publiek maar deze zijn nog steeds niet geweldig gedetailleerd. Ook de gezichten van spelers blijven voor mij wat vlak. Met de komst van beesten zoals de One X zou hier toch wat meer realisme mogelijk moeten zijn. Het geluid is wel weer dik in orde. Zeker in de grotere competities horen we meer liederen van de tribunes komen en is de algehele sfeer lekker aanwezig. Wat het commentaar betreft, er werd mij gevraagd hoe ik Youri en Evert in deze versie vond. Shit, had ik die gehoord? Sorry maar ik ben echt fysiek allergisch voor de gemaakte en opgelezen zinnen van Youri en Evert. Man, man, ik weet dat het geen acteurs zijn die zich kunnen inleven in iets wat er in werkelijkheid niet is. Maar kom op, je snapt toch best wel het verschil tussen een opgelezen zin en de manier waarop je in echte uitzendingen dingen zegt? Helaas zien Youri en Evert dat verschil niet en vinden ze dat klaarblijkelijk bij EA verder wel goed. Wat kan ons die Nederlanders schelen.

Dus please, gooi je commentaar op Engels. Daar weten ze tenminste met enige levendigheid de wedstrijd te begeleiden. Zeker nu er ook bij de Champions League twee nieuwe commentatoren de boel hebben ingesproken, net zo levendig. Wat echt geweldig zou zijn is een pre-game show à la (ja sorry, dit is nu eenmaal de standaard) NBA 2K. Lekker even in 2 minuten de wedstrijd voor bespreken. Zet daar de mannen van Veronica Inside neer en je hebt een leuke toevoeging.

The Journey

Met seizoen drie van dit verhaal beëindigen we de weg van Alex Hunter. Het verhaal is uitgebreid met meerdere verhaallijnen. Ook zus Kim en maatje Danny Williams zijn nu een groter onderdeel van The Journey geworden. Tijdens het verhaal kan je wisselen tussen deze drie personen, al geeft de game wel een voorkeur voor je aan waardoor het verhaal wel wat logischer lijkt te zijn. Een erg leuk onderdeel in het begin is het spelen van een klassieke wedstrijd inclusief commentaar waarbij je speelt als de opa van Alex. Erg leuk gedaan in een retrostijltje.

Ik geniet vooral van Danny’s verhaal. De gelikte weg van Hunter geloof ik nu wel en zeker de vereiste overgang naar Real Madrid, wat ik echt een butt-team vind, maakt dat deze weg een stuk minder interessant wordt.

Danny blijft lekker Engels tot in zijn botten en laat een character zien die een gevecht levert tussen de ”Popie Jopie” en ”professionele speler” zijn. Maar hoe dan ook, het verhaal spelen blijft voor mij een leuke toevoeging voor een anders best basic game met weinig spannends. Wat wel een nieuw onderdeel is, is dat Alex in dit verhaal een mentor groep moet kiezen die hem een bepaald aantal skills leert.

Met hoogtepunten zoals The Journey en de Champions League gaat FIFA het niet meer redden. Er moet echt meer gebeuren. Meer verhaal, meer beleving en een naadloze overgang van verhaal naar de gewone speelmodes. En men laat ook echt qua realisme steken vallen. Een vierde wissel in extra tijd? Zit er niet in. De juiste deadline voor transfers? Zit er niet in.

Ook in de gameplay zien we deze missers. De nog steeds aanwezige belachelijk snelle penalty’s die gegeven worden, blijven raar. Er moet toch een mechanic in de game mogelijk zijn die ‘ziet’ dat de bal wordt gespeeld? Ergens, als je speelt, krijg je te vaak het idee dat er dingen niet kloppen. Dat het ergens het realisme mist. Maar wat ik vooral miste was vernieuwingen in Career. Dat is een 1 op 1 kopie.

Toch blijft FIFA trekken en blijf je het spelen (en kopen). Ergens is het voetbalspelletje zo aantrekkelijk en redt EA het gewoon met hetgeen zij bieden. Het voetbalsfeertje trekt gewoon en wat dat betreft is de Champions League een welkome en complete aanvulling. Zo had het dus met die licentie gemoeten PES.

Of het een kopen of niet kopen is? Ik blijf dat moeilijk vinden dus ga je daar ook geen advies over geven. Eigenlijk weten de FIFA spelers het zelf wel 😉

FIFA 19
70 %
review-fifa-19-weinig-nieuws-onder-de-zon<b>Plussen</b><br> <br> + Champions League <br> + The Journey blijft een leuk verhaal <br> + Kick Off mode heeft meer opties <br> + Contact realistischer <br> <br> <b>Minnen</b> <br> <br> - Te weinig vernieuwingen in Career <br> - Zelfde foutjes in het spel <br> - Mist nog steeds realisme <br>